Niedoświadczeni kierowcy - czy naprawdę są groźni?

Niedoświadczeni kierowcy - czy naprawdę są groźni?

KOPIA_2._-_600

Boimy się niedoświadczonych kierowców - wynika z badań ankietowych przeprowadzonych na zlecenie serwisu Yanosik.pl. Obowiązkowe oznaczanie samochodów zielonym listkiem zaostrzenie zasad wydawania prawa jazdy - oto czego oczekujemy. A gdyby kierowca z małym doświadczeniem poprosił o pożyczenie auta, w ogromnej większości odmówilibyśmy.

Ankietowanych poproszono o wskazanie, które z obiegowych opinii o niedoświadczonych kierowcach uważają za prawdziwe. Co czwarty respondent twierdzi, że nie potrafią oni dostosować prędkości jazdy do warunków panujących na drodze. 20 proc. uważa kierowców z niewielkim doświadczeniem za zbyt pewnych siebie, tyle samo uważa, że stanowią duże zagrożenie. Zdaniem 13 proc. respondentów  niedoświadczeni kierowcy jeżdżą zbyt szybko; identyczny odsetek zarzuca im przy tym nadmierną brawurę. Co dziesiąty pytany uważa, że częściej giną oni w wypadkach drogowych. Zapytani, czy czują się bezpiecznie jako pasażerowie samochodów prowadzonych przez niedoświadczonych kierowców, ankietowani w znacznej większości (86 proc.) odpowiadali przecząco. Tylko co dziesiąty kierowca pożyczyłby swoje auto kierowcy o niewielkim doświadczeniu. Tak wyraźny brak zaufania mimo wszystko zaskakuje.

Brak doświadczenia za kierownicą jest zdaniem ankietowanych czynnikiem ryzyka większym, niż młody wiek. 46 proc. uważa, że bardziej niebezpieczni są świeżo upieczeni kierowcy, niezależnie od wieku. Co piąty bardziej obawia się kierowców młodych. Pozostali uważają, że brak doświadczenia i młody wiek stanowią równe zagrożenie dla użytkowników dróg. Jak mają się do tych przekonań oficjalne statystki?  Według danych Komendy Głównej Policji, w ubiegłym roku najwięcej, bo 34 proc. wypadków spowodowali kierowcy w wieku 24-35 lat. Młodsi kierowcy, w wieku 18-24 lat, byli sprawcami 23 proc. wypadków. Jeśli jednak odniesiemy te wartości do wielkości populacji w danych przedziałach wiekowych, okaże się, że to młodsi kierowcy częściej powodują wypadki. Wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji 24-35-latków wynosi 11,6, dla 18-24-latków zaś 18,1. Statystyki jasno wskazują, że młodość i brak doświadczenia to niebezpieczne połączenie.

Co poprawiłoby bezpieczeństwo niedoświadczonych kierowców? Co trzeci z ankietowanych zgadza się z koniecznością oznaczania ich samochodów obowiązkowym zielonym listkiem. 29 proc. chciałoby zaostrzenia zasad wydawania prawa jazdy, a 23 proc. - również jego odbierania. 17 proc. domagałoby się wprowadzenia dodatkowych ograniczeń prędkości dla kierowców z niedużym doświadczeniem. Być może warto rozważyć także wprowadzenie podczas kursów na prawo jazdy obowiązkowych warsztatów, podczas których kursanci byliby edukowani w zakresie skutków wypadków drogowych oraz psychologicznych aspektów uczestnictwa w ruchu - tak jak obecnie ma to miejsce podczas tzw. kursów reedukacyjnych. Oczywiście nic nie zastąpi doświadczenia nabywanego za kierownicą i nie sposób nabrać go inaczej, niż jeżdżąc w różnych warunkach - dobrze jednak, aby świeżo upieczeni kierowcy mieli świadomość tego, czym może skończyć się brawura.   Trzy czwarte ankietowanych to kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy od przynajmniej pięciu lat. 11 proc. legitymuje się nim od dwóch do pięciu lat, 12 proc. posiada je krócej. Znaczna większość, bo ponad 80 proc. korzysta z samochodu codziennie. 11 proc. siada za kierownicą kilka razy w tygodniu. 7 proc. - kilka razy w miesiącu; 2 proc. jeszcze rzadziej.  Badanie ankietowe przeprowadzono na zlecenie operatora systemu Yanosik w dniach 23-30 sierpnia 2011r. Wzięło w nim udział 497 osób.

Źródło:  Yanosik.pl i korkowo.pl

Przeczytaj też:
Wypadek czy kolizja

O czym warto pamiętać podczas kryzysowych sytuacji na drodze

Bezpieczna jazda zimą

Przedstawiamy rusztowanie do odśnieżania pojazdów Zrównoważone rozwiązania dla transportu

Kompleksowe rozwiązania dla zelektryfikowanego transportu autobusowego. Przewoźnikom brakuje stabilizacji w branży - wyniki Barometru EFL

Choć dane Związku Polskiego Leasingu świadczą o tym, że branża transportowa dobrze poradziła sobie z ostatnimi zawirowaniami, to wyniki „Barometru EFL” wskazują, że przewoźnikom brakuje poczucia stabilizacji w branży. Coraz ostrzejsze przepisy drogowe... Co się zmienia?

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej zmian zaostrzających kary dla kierowców oraz sposobów ich kontrolowania. Yanosik zdradza tajemnice firmowe

Od kilku dni w aplikacji Yanosik trwa konkurs, który zainteresował użytkowników nie tylko ze względu na nagrody, ale także na dane, które ujawnia. Czy straży miejskiej zależy jedynie na mandatach?

Do ustawowych obowiązków straży miejskiej oraz straży gminnej należy m.in. czuwanie nad spokojem i porządkiem w miejscach publicznych oraz kontrola nad przestrzeganiem zasad ruchu drogowego. Nie daj się zaskoczyć zimowym mandatom

W odczuciu uczestników ruchu drogowego zima to pora roku, która zawsze przychodzi nagle i niezapowiedzianie. Wymiana opon albo mandat?

Październik i listopad to miesiące, w których przed warsztatami wulkanizacji ustawiają się długie na kilkanaście samochodów kolejki.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL