Nowa burta hydrauliczna KH-KIPPER
Wywrotka 2- lub 3-stronna typ W2H/W3H z lewą burtą hydrauliczną, to klasyczna prostokątna zabudowa samowyładowawcza z siłownikiem pod podłogą, montowana na 2-, 3- i 4-osiowych podwoziach.
W nowym rozwiązaniu burta hydrauliczna otwiera się w dół o pełne 180 stopni. Dzięki takiemu kątowi otwarcia możliwe jest podjechanie wózkiem widłowym pod samą zabudowę. Szerokość wewnętrzna skrzyni wynosi 2 410 mm, więc obok siebie mieszczą się dwie palety 1200 mm. Pojazd ma uniwersalne zastosowanie: służy do transportu nie tylko materiałów sypkich jako wywrotka, ale również i innych materiałów budowlanych, takich jak palety.
Sterowanie burtą hydrauliczną odbywa się za pomocą joysticka, zamocowanego w kabinie przy siedzeniu kierowcy. Obsługa jest możliwa zarówno z ziemi jak i z siedzenia, bez konieczności wysiadania z kabiny, co jest ważne przy pracy w ciężkich warunkach terenowych bądź przy złej pogodzie. Przy opuszczeniu burty o ok. 90 stopni możliwy jest wysyp ładunku na bok w pewnej odległości od pojazdu. Jest to szczególnie pomocne przy sypaniu wałów bądź zasypywaniu wykopów wzdłuż drogi.Do produkcji zabudowy użyto stali trudnościeralnych: podłoga - 5-6 mm Hardox/Raex, burty - 4 mm Domex/Optim. Również nowe zawiasy burty hydraulicznej wykonane są z wysokogatunkowej stali . Zastosowanie materiałów trudnościeralnych, bardziej odpornych na ścieranie i korozję w porównaniu ze zwykłą stalą, w znaczący sposób wydłuża czas bezawaryjnej pracy wywrotki.
Wywrotka opcjonalnie może być wyposażona w prawą burtę uchylną lub otwieraną hydraulicznie, ale z reguły jest ona stała, w celu zachowania optymalnej sztywności i szczelności całej konstrukcji. Z doświadczenia wiemy, że kierowcy posiadając lewą burtę hydrauliczną nie używają prawej burty. Zabudowy lewo-tył z prawą burtą stałą są lżejsze, tańsze i mocniejsze od trójstronnych. Takie produkty są od kilkunastu lat standardem eksportowym KH-KIPPER na rynki Europy Zachodniej.
KH-KIPPER posiada w swojej ofercie również wywrotki trójstronne bez burty hydraulicznej, ale nie są one polecane ze względu na małą funkcjonalność, spowodowaną wysypem ładunku pod koła pojazdu i na elementy podwozia, jak bariery boczne, pokrywa akumulatora, zbiornik paliwa, zbiorniki powietrza itp. Po wyładunku auto musi częściowo przejechać po wysypanym ładunku, a resztki ładunku pozostają na elementach podwozia.
Zastosowanie samochodowego żurawia hydraulicznego bądź dołączenie przyczepy wywrotki centralnoosiowej zwiększa funkcjonalność i uniwersalność wywrotki. Zabudowa może być również wyposażona w hydraulicznie otwierany dach aluminiowy.
Źródło: KH-KIPPER