Polski Traker - wydanie Maj 2012
Mimo iż do formalnego wejścia w życie normy Euro-6 mamy sporo czasu, bo półtora roku, już widać podniesienie temperatury związanej z tym bardzo ważnym momentem dla transportu. Choć oficjalnie większość producentów przyznaje, że mają czas i nie ma się co ekscytować, bo zdążą, to niemal wszyscy już teraz pokazują swoje silniki i pojazdy Euro-6. Czy chodzi tylko o marketing, o prestiż, o pozycję na rynku? W produkcji są już takie motory dwóch marek ciężarowych, ale jak zobaczycie, czytając choćby reportaż z Amsterdamu, także inni chwalą się najczystszymi silnikami. Zwolennicy teorii spiskowych mogą się gorączkować, że chodzi o to, by pokazać publicznie nowość jak najpóźniej, by konkurenci nie mieli dość czasu na ewentualne naśladownictwo. Dlaczegóż więc na wystawach pełno nowości? Cóż, między pokazaniem produktu na wystawie a wprowadzeniem go do normalnej seryjnej produkcji jest otchłań, niekiedy jest to właśnie czas najbardziej wytężonej pracy projektantów i konstruktorów.
Jedno jest pewne, łatwiej budować silniki ekologiczne tym firmom, które działają globalnie i mają możliwość przetestować niektóre rozwiązania na jednym kontynencie, a potem po prostu przenieść sprawdzony układ na inny kontynent. Tak jest m.in. z Cumminsem, o którego średniolitrażowym silniku Euro-6 piszemy w tym wydaniu.
Mimo iż proces budowy dróg jest teoretycznie w najwyższym punkcie, zainteresowanie nowymi wywrotkami i innymi terenowymi pojazdami osłabło, stąd nie dziwią różne inicjatywy importerów, którzy chcą przyciągnąć klientów. Tak było z pokazami Scanii i Iveco, które dały możliwość setkom użytkowników terenowych pojazdów zapoznania się z najaktualniejszą ofertą. Pokazy, organizowane oczywiście w prawdziwie terenowych warunkach, pozwalają porównać nowe maszyny z tymi, które przewoźnicy eksploatowali do tej pory.
Poza tymi tematami w nowym wydaniu "Polskiego Trakera" znajdziecie ciekawe teksty o projektowaniu opon, o testach zimowych za kołem polarnym, o konkursach kierowców Volvo, a także o wracającej po przerwie dużej wystawie RAJ Amsterdam, jak również o oficjalnej premierze nowego samochodu dostawczego Citan.
Jak zawsze zapraszam do lektury stałych pozycji, czyli wywiadu z dyrektorem Mercedesa, testu drogowego Scanii 480 Euro-6 oraz techniki oświetleniowej. Mimo że od zakończenia Rajdu Dakar minęło trochę czasu, możecie także przeczytać o polskich elementach tego superwydarzenia, nie tylko sportowego.
Ciekawej lektury.
Aleksander Głuś
redaktor naczelny