Scania R730 dla wojska
Scania stara się znajdować jak najlepsze rozwiązania dla każdego klienta, obejmujące zarówno produkty, jak i usługi towarzyszące. Namacalnym tego przykładem jest zaprezentowany na wystawie Transport 2011 w Lillestrom, w Norwegii, ciągnik siodłowy Scania R 730 8x8 do transportu ciężkiego, przeznaczony do obsługi logistycznej misji pokojowych, wyposażony w szereg nowatorskich rozwiązań zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa i mobilności.
Decydując się na taką a nie inną moc silnika i ogólne osiągi, kierowano się potencjalną potrzebą szybkiej ewakuacji z niebezpiecznego rejonu, tak aby pojazdy przewożące ciężki sprzęt nie spowalniały całej kolumny. Pojazd jest wyposażony w pełni zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania Opticruise z nadbiegiem, o 12 przełożeniach drogowych i dwóch biegach pełzających. Za przekazywanie momentu obrotowego do kół odpowiadają cztery osie napędowe ze zwolnicami. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 32 t, zaś dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego - 120 t. Zastosowane podzespoły należą do modułowego systemu produktów Scania, wydatnie ułatwiającego dostęp do części i usług serwisowych. Unifikacja podzespołów z innymi pojazdami Scania, dostępnymi w danym parku samochodowym lub na danym rynku, oznacza, że mechanicy nie muszą przechodzić dodatkowych szkoleń. Dzięki temu nowy pojazd może być serwisowany w istniejącej sieci serwisowej Scania.
Na wystawie Transport 2011 zaprezentowano także 12 innych samochodów ciężarowych Scania, m.in. pojazd długodystansowy, hakowiec, wywrotkę, pojazdy do przewozu dłużycy drzewnej i transportu zwierząt, pojazd dystrybucyjny, zamiatarkę i samochód pożarniczy. Ze względu na szczególnie wymagającą topografię Norwegii, większość z nich była wyposażona w silniki Scania V8. Samochody ciężarowe V8 stanowią blisko 60 proc. wszystkich samochodów ciężarowych Scania sprzedawanych w Norwegii. Pojazd wyposażony jest w silnik 16,4-litrowy Scania V8 o parametrach: 730 KM, 3500 Nm. Poziom emisji spalin EEV lub Euro 5. Skrzynia biegów Scania, 12+2-biegowa z nadbiegiem W pełni zautomatyzowany układ zmiany biegów Scania Opticruise. Zwalniacz Scania Retarder. Cztery osie napędowe Scania ze zwolnicami w piastach kół, stały napęd na wszystkie koła. Przełożenia dostosowane do jazdy z prędkością 80 km/h z pełnym obciążeniem. W zawieszeniu wzmocnione resory piórowe na wszystkich osiach. W podwoziu zastosowano najmocniejszy wariant ramy. Rozstaw osi 4700 mm.
Źródło: Scania Polska