Spedycja Transport Logistyka - marzec 2009

Spedycja Transport Logistyka - marzec 2009


W najnowszym wydaniu miesięcznika m.in.:


Nie kombinują z transportem
- Unia Europejska już nie mówi, że transport intermodalny koniecznie ma się rozwijać, ale stara się pokazać, gdzie najlepiej wykorzystać kolej, gdzie żeglugę śródlądową, a gdzie transport morski. O transporcie intermodalnym i możliwościach jego rozwoju w Polsce rozmawiamy z Marcinem Hajdulem, specjalistą z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.

Transport drobnicy to przyszłość branży TSL
- Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów w branży TSL jest obsługa przesyłek drobnicowych. Wynika to z ogólnej tendencji rynkowej do zwiększania częstotliwości dostaw oraz zmniejszania jednorazowej ilości dostarczanych towarów. Najważniejsza jest tutaj informacja, terminowość i dobra relacja z klientem.

Ciężarowy transport samochodowy w poszerzonej Unii Europejskiej

- W ostatnim półwieczu ciężarowy transport samochodowy stał się w krajach Unii Europejskiej dominującym elementem ich systemów transportowych. W poniższym raporcie przedstawiamy charakterystykę struktury parku samochodów ciężarowych oraz ich przebiegów, wielkość i strukturę pracy przewozowej, średnie odległości przewozów, liczbę przedsiębiorstw i inne parametry charakteryzujące tę gałąź transportu. Przedstawiona poniżej, nader syntetyczna charakterystyka stanu unijnego sektora samochodowego transportu ciężarowego w 2006 roku, w sposób oczywisty nie wyczerpuje zagadnienia. Może jednak stanowić przydatne, podstawowe kompendium wiedzy o gałęzi transportu tworzącej współczesny szkielet unijnego systemu transportowego.

To nie był najlepszy rok

- Ubiegłego roku w polskiej branży TSL nie można zaliczyć do najlepszych. Dysproporcja pomiędzy podażą usług transportowych a popytem na nie doprowadziła do wyniszczającej walki cenowej. Pod koniec roku rynek odczuł skutki spowolnienia gospodarczego i w tradycyjnie jednym z najlepszych miesięcy – listopadzie zanotowano gorsze wyniki niż w latach ubiegłych.

Ograniczenia odpowiedzialności w umowach najmu obiektów logistycznych
- Wynajmowanie powierzchni w centrach logistycznych, położonych w sąsiedztwie głównych ośrodków miejskich i węzłów komunikacyjnych stało się w ostatnich latach dla przedsiębiorców z branży TSL – w tym operatorów logistycznych – podstawowym sposobem rozwoju infrastruktury magazynowej. Specyfika prowadzonej przez nich działalności wymaga jednak szczególnego podejścia w zakresie formułowania umowy najmu, która stanowić ma prawną podstawę korzystania z obiektu logistycznego.

Nowa segmentacja opon ciężarowych Michelin

- Firma Michelin Polska wprowadziła nową segmentację opon ciężarowych. Poprzednio stosowany podział uwzględniał głównie obszary zastosowań opon, nowy podział podporządkowano mocniejszemu uwidocznieniu korzyści, jakie dają użytkownikom poszczególne rodzaje opon.

Nowy olej silnikowy Mobil Delvac
- ExxonMobil wprowadza do swojej oferty nowy, w pełni syntetyczny olej Mobil Delvac 1 LE 5W-30. Jest to niskopopiołowy produkt nowej generacji, przeznaczony do smarowania silników Diesla w pojazdach ciężarowych i maszynach roboczych.

Rynek pojazdów ciężarowych 2008

- Po dwóch rekordowych latach 2006 i 2007 w ubiegłym roku, odznaczających się kilkudziesięcioprocentową dynamiką wzrostu sprzedaży pojazdów ciężarowych, końcówka ubiegłego roku przyniosła odwrócenie trendu. Koniunktura mocno się załamała i ostatecznie dystrybutorzy pojazdów ciężarowych zakończyli 2008 rok na minusach. I choć w szerszej perspektywie wyniki nie były złe, to prognozy na obecny rok sprowadzają się do jednego hasła – wielka niewiadoma. Czasem jednak to, co niezbyt dobre dla producentów, może okazać się korzystne dla klienta.

MAN po raz 5 z rzędu liderem rynku

- W Polsce już po raz piąty z rzędu firma MAN zdobyła pozycję lidera sprzedaży pojazdów ciężarowych. W minionym roku spółka sprzedała 4174 sztuk podwozi i ciągników siodłowych w sektorze powyżej 6t, osiągając tym samym udział rynkowy w wysokości 21%.

Mercedes-Benz nie poddaje się kryzysowi
- Wahania kursu złotego i cen paliw, kryzys finansowy oraz spadek popytu w Europie Zachodniej to czynniki, które wpłynęły negatywnie na kształt rynku samochodów użytkowych. Mimo tej trudnej sytuacji, Mercedes-Benz sprzedał rekordową ilość 8203 pojazdów użytkowych, o ponad 5% więcej niż w roku 2007 (7797). Wzrost odnotowały jednak tylko lekkie samochody dostawcze.

Umocnienie na trudny rynku
- Rok 2007 był dla producentów pojazdów ciężarowych rekordowo udanym. Holenderski DAF Trucks odnotował wówczas w Polsce znaczące wzrosty i uplasował się na pozycji wicelidera. Trudny i burzliwy rok 2008 nie wpłynął jednak negatywnie na pozycję firmy DAF, która ponownie utrzymała się na pozycji lidera w segmencie najcięższych pojazdów.

Obyło się bez dramatu
- Oferta produktowa Scanii skupia się głównie na ciężkich podwoziach i ciągnikach siodłowych. Ubiegłoroczny spadek sprzedaży w Polsce dotknął w największej mierze właśnie tych segmentów rynku. Poważne obawy o poziom sprzedaży szwedzkiego producenta okazały się jednak przedwczesne i firma zakończyła rok z nienajgorszymi wynikami.

Optymizm Solarisa
- Solaris po łacinie oznacza „słoneczny” i w takim nastroju przebiegło spotkanie Solange i Krzysztofa Olszewskich z dziennikarzami. Okazją było podsumowanie 2008 roku oraz prognozy na przyszłość.480 pojazdów sprzedanych w ubiegłym roku w kraju stanowi rekord w całej historii spółki. Do tego doszło 557 „Solarisów”, które trafiły poza granice Polski.



Pełny spis treści i wybrane artykuły w całości na www.stl.pl

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL