Trening ekonomicznej jazdy - ile możesz zaoszczędzić

Trening ekonomicznej jazdy - ile możesz zaoszczędzić
W dobie nieustającej walki o utrzymanie jak najniższych kosztów transportu, istotnym elementem tej batalii jest kierowca, który poprzez nabyte umiejętności i doświadczenie potrafi w efektywny sposób wykorzystać swój samochód. Wiadomo, że koszty eksploatacji taboru to główny i najwyższy składnik stanowiący o rentowności przedsiębiorstwa transportowego.

ImagePrzyjmuje się, że w ogólnym bilansie, czynnik eksploatacyjny jest najwyższą pozycją rozrachunkową po stronie wydatków. Składa się na to, w przeważającej części paliwo oraz serwis i części zamienne. Według ekspertów z Europy Zachodniej struktura kosztów w tamtejszych firmach nieco różni się od polskiej rzeczywistości, u nas paliwo jest głównym czynnikiem kosztochłonnym (50–60 proc.). Dla porównania – struktura wydatków w przedsiębiorstwach zagranicznych wygląda następująco: płace – 33 proc., paliwo – 27 proc., zakup pojazdu – 14 proc., naprawy i obsługa – 9 proc., administracja – 7 proc., opony – 3 proc., pozostałe 7 proc. stanowią składniki pośrednie.
Korzyści wynikające z ekonomicznej eksploatacji samochodów w każdej firmie mogą być inne, wynika to przede wszystkim z rodzaju taboru oraz charakteru prowadzonych przewozów. Jednak pamiętajmy o tym, że nawet niewielkie oszczędności w skali miesiąca – to często grube tysiące złotych w skali roku.

Solutions Optifuel – Renault pomaga oszczędzać

Image Optifuel został wprowadzony na wszystkich rynkach, gdzie Renault Trucks sprzedaje swoje pojazdy. Program ma wspomóc przewoźników w tym, aby obniżyć koszty prowadzenia ich firm. Skuteczność tego przedsięwzięcia polega na tym, że dzięki odpowiedniemu systemowi szkolenia kierowców, możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa oraz znaczne przedłużenie żywotności części zamiennych. Optifuel to szereg rozwiązań mających wpływ na poprawną eksploatację pojazdu począwszy od momentu oględzin samochodu przed rozpoczęciem jazdy, aż do chwili wyjęcia kluczyka ze stacyjki po skończonej trasie. Program poprawiający ekonomiczność przedsiębiorstwa został podzielony na dwie części, w jego skład wchodzi system szkoleń kierowców lub właścicieli firm transportowych przez doświadczonego instruktora techniki jazdy ze szkoły Renault (Optifuel Trening) oraz informatyczny program służący sporządzaniu analizy stylu jazdy (Optifuel Infomax).
Praktyczne szkolenie kierowców trwa jeden dzień i polega jazdach, w różnych warunkach drogowych, testowym zestawem Renault Trucks. Podczas tego kursu można uzyskać informacje na temat najbardziej efektywnego wykorzystania poszczególnych przyrządów znajdujących się w pojeździe (m.in. retardera, tempomatu, zautomatyzowanej skrzyni biegów) a także dowiedzieć się, w jaki sposób pokonywać trasę, aby spalanie było jak najmniejsze. Należy tu zaznaczyć, że jazda ekonomiczne nie ma wpływu na obniżenie średniej prędkości na trasie.

Oto kilka wskazówek ze szkoły ekonomicznej jazdy:
- zanim wsiądziesz do kabiny obejrzyj dokładnie zestaw, skontroluj stan ogumienia, sprawdź
naciągnięcie plandeki, skontroluj ustawienie spoilerów;
- przekręć kluczyk w stacyjce, przed uruchomieniem silnika poczekaj aż wygasną kontrolki
diagnozujące układy samochodu;
- obciążonym zestawem ruszaj na „górnej” jedynce lub maksymalnie na „dolnej” dwójce
(oszczędzasz w ten sposób tarczę sprzęgła);
- ruszając z miejsca płynnie wciskaj gaz w miarę wzrostu obrotów silnika,
- tak dobieraj przełożenia, aby w jak najkrótszym czasie rozpędzić pojazd do prędkości
przelotowej;
- korzystaj z dodatkowych urządzeń ułatwiających utrzymanie stałej prędkości lub
hamowanie, które są na wyposażeniu samochodu;
- staraj się przewidzieć odpowiednio wcześniej sytuację na drodze często wykorzystując siłę
rozpędu pojazdu;
- na wzniesienie podjeżdżaj na najwyższym możliwym biegu utrzymując obroty silnika w
zielonym polu wskaźnika;
- podczas jazdy ze wzniesienia najpierw hamuj hamulcami pomocniczymi, hamulec
zasadniczy włączaj tylko w razie konieczności, wciskając go na krótki okres czasu,
- dla sprawnego działania retardera, podczas zjazdu ze wzniesienia, obroty silnika powinny
wynosić w granicach 1800-2000 obr/min;
- przed zgaszeniem silnika pamiętaj o konieczności wychłodzenia turbosprężarki;
- gasząc silnik naciśnij pedał sprzęgła, dzięki temu zmniejszysz niekorzystny wpływ
zatrzymującego się wału korbowego na sprzęgło i skrzynię biegów.

Optifuel Infomax – doradca przedsiębiorcy

Image Samochody Renault są fabrycznie przystosowane do podłączenia systemów diagnostycznych. Jednym z nich jest Infomax, który analizuje parametry pojazdu pod kątem ekonomiki jazdy. Aplikacja zainstalowana na laptopie, za pomocą odpowiedniego przewodu z interfejsem, komunikuje się z komputerem pokładowym ciężarówki. Komputer  rejestruje dane eksploatacyjne samochodu, a Infomax potrafi je przeanalizować pod kątem ekonomicznej jazdy. Aplikacja przetwarza m.in. dane na temat: ilości zużytego paliwa, czasu jazdy, średniej prędkości lub czasu pracy z włączoną przystawką odbioru mocy. W odniesieniu do każdego pojazdu można sprawdzić, czy osiągi i wydajność transportu poprawia się czy pogarsza. Dodatkowo program ma możliwość przygotowania zestawień tabelarycznych, cyfrowej archiwizacji danych lub sporządzania wydruków. Ten prosty w obsłudze system powinien być używany wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba monitorowania wydatków oraz obniżenia kosztów transportu.


(MB)

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL