Jeszcze mniej paliwa - wizja dla przyszłości

Jeszcze mniej paliwa - wizja dla przyszłości

M_B-500-4t

- W ciągu następnych dziesięciu lat pojazdy użytkowe powinny zużywać jeszcze o 20 proc. mniej paliwa, poprawiając w takiej samej mierze bilans CO2  - taką wizję przedstawił Andreas Renschler, członek zarządu Daimler Trucks i Daimler Buses, podczas jazdy porównawczej samochodów ciężarowych przez Przełęcz Św. Bernarda w Szwajcarii.

Aby sprostać tak wysokim wymaganiom, inżynierowie ze Stuttgartu będą oni musieli szukać nowych rozwiązań, poczynając od udoskonalenia aerodynamiki całego zestawu drogowego. Udoskonalenia te obejmą również naczepy i przyczepy i  prace nad dzisiejszym napędem konwencjonalnym, na możliwościach częściowej hybrydyzacji układu przeniesienia napędu i zastosowaniu paliw alternatywnych kończąc.

W minionych dziesięcioleciach, w błyskawicznym tempie dokonano olbrzymich postępów, tak że samochód ciężarowy z lat 60. jest już niemal nieporównywalny z nowoczesnym zestawem do transportu dalekobieżnego. Widać to było wyraźnie podczas przeprowadzonego, testu porównawczego Mercedes-Benz Transalp Trucking 2010, w którym uczestniczyły najnowsze modele samochodów ciężarowych i ich poprzednicy z pięciu dekad. Obecny test poprzedziły starannie przygotowane przejazdy pomiarowe nowoczesnego Actrosa 1844 Mercedes-Benz i modelu Mercedes-Benz LP 1624, rocznik 1964, na odcinku Stuttgart - Mediolan - Stuttgart.

Wynik: zużycie paliwa i emisja CO2 na tonę obciążenia mniejsze niemal o połowę, emisje cząstek stałych i tlenków azotu zmniejszone o 98 proc. Wyraźnie zmalało też obciążenie fizyczne i psychiczne kierowcy, przy jednoczesnym dwukrotnym wzroście wydajności transportu i wielokrotnym wzroście poziomu bezpieczeństwa jazdy.

Mercedes-Benz LP 1620, który w latach 60. zaliczał się do najnowocześniejszych samochodów ciężarowych świata, zużył np. w czasie jazdy testowej o 20 proc. paliwa więcej niż Actros 1844. To wynik pomiarów zużycia paliwa, jakich inżynierowie dokonali podczas testów na liczącej 1160 km trasie Stuttgart-Mediolan-Stuttgart. Jeszcze bardziej wymowne są wyniki pomiarów, gdy zużycie paliwa zostanie przeliczone w stosunku do obciążenia. Weteran wśród ciężarówek potrzebuje 2,34 l paliwa na 1 tonę/100 km, Actros zadowala się natomiast 1,27 l. Odpowiada to zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2 niemal o połowę. Jednocześnie zdecydowanie zmalały też wartości emisji cząstek stałych i tlenków azotu; zawartość NOx i PM w spalinach emitowanych przez Actrosa 1844 jest o 98 proc. niższa niż w LP 1620. Wartości te są znacznie korzystniejsze niż limity emisji spalin określone normą Euro 5. Obecnie inżynierowie Daimlera przygotowują się już do normy Euro 6, która wejdzie w życie w roku 2014 i która przewiduje limity na granicy możliwości technicznych.

Źródło:  Mercedes-Benz Polska