Michelin po raz pierwszy na Pikniku Naukowym

Michelin po raz pierwszy na Pikniku Naukowym

 

MICHELINActiveWheel_600

W Warszawie po raz czternasty odbędzie się największa w Europie plenerowa impreza popularyzująca naukę - Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Za miesiąc, 12. czerwca, swoje osiągnięcia przedstawią instytucje naukowe, uczelnie, ośrodki badawcze, fundacje. W tym roku po raz pierwszy Piknik zostanie zorganizowany w nowej lokalizacji - w Parku Marszałka Rydza-Śmigłego i po raz pierwszy w Pikniku uczestniczyć będzie firma produkująca opony.

Michelin zaprezentuje miłośnikom nauki ekspozycję trójwymiarowych zdjęć oraz filmy i prezentacje, ilustrujące innowacje i nowatorskie technologie, które umożliwiają m.in. produkowanie opon do pojazdów kosmicznych. Goście Pikniku będą mogli także odbyć wirtualną wycieczkę do słynnego centrum doświadczalnego Michelin w Ladoux.

Podczas Pikniku Naukowego będzie można się dowiedzieć jak zbudowano i testowano Michelin Lunar Wheel - koło stworzone na potrzeby najnowszej generacji pojazdów księżycowych NASA - LRV (Lunar Rover Vehicles). Księżycowe koło zostało opracowane przez ekspertów z centrów badawczych Michelin, w Europie i USA. Jego konstrukcja opiera się na elastycznych szprychach, połączonych z obręczą wykonaną z tworzyw sztucznych. Tekstylny bieżnik, zaprojektowany wspólnie z ekspertami z Clemson University (USA) oraz z Milliken & Company (USA) pozwala na kontrolę trakcji pojazdu nawet w bardzo niskich temperaturach.

Michelin zaprezentuje unikatowe rozwiązanie zwane Green Power Compound, czyli mieszankę gum, która łączy w sobie trzy innowacje technologiczne: Elastomer Wet Grip - zwiększający przyczepność na mokrej nawierzchni, Long Lasting Elastomer - polimer o wyjątkowej trwałości oraz cząsteczki krzemionki - obniżające temperaturę opony podczas jazdy.

Michelin wytłumaczy jak działa Active Wheel - koło łączące w sobie oponę, felgę, elektryczny silnik napędowy, układ hamulcowy i  zawieszenie. Dzięki umieszczeniu kluczowych dla pojazdu podzespołów wewnątrz koła, nowoczesne pojazdy napędzane energią elektryczną mogą być lżejsze i uzyskują dodatkową przestrzeń, zajmowaną do tej pory przez silnik, skrzynię biegów czy zawieszenie. Michelin Active Wheel stanowi element wyposażenia dwóch futurystycznych pojazdów - Venturi Volage oraz Heuliez Will. Trwają prace nad szerszym wykorzystaniem tego rozwiązania w motoryzacji.

Dzięki zastosowaniu Active Wheel spada całkowita masa pojazdu, co oznacza zmniejszenie ilości energii potrzebnej do jego przemieszczania. Zintegrowany układ zawieszenia zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo pojazdu, ponieważ steruje amortyzacją koła, co z kolei poprawia stabilność prowadzenia samochodu i zwiększa kontrolę toru jazdy.

Eksperci Michelin wyjaśnią  dlaczego samochody elektryczne potrzebują specjalnych opon. Dlaczego opona ta jest wyższa, niż montowane w samochodach spalinowych, ale stosunkowo wąska. Zmniejszenie powierzchni kontaktu opony z podłożem ograniczyło jej opory toczenia, co zwiększyło energooszczędność. Większa średnica zewnętrzna opony, w połączeniu z niższym profilem, pomaga poprawić jej efektywność energetyczną. Opona wykonuje mniej obrotów dla pokonania założonego dystansu, występuje mniejsza deformacja podczas obrotów, a w konsekwencji mniejsze jej nagrzewanie i straty energii. Konstruktorzy Michelin opracowali także unikatowy wzór bieżnika z wąskimi, kierunkowymi rowkami wzdłużnymi, zapewniającymi oponie dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni i niski poziom hałasu.
 
 Źródło: Michelin Polska