Pierwsza Scania

Pierwsza Scania

Scania jako pierwsza firma w Polsce podsumowała tegoroczne działania sprzedażowo-marketingowe. 

Większa sprzedaż pojazdów, dalszy rozwój serwisów, więcej usług after sales - tak w skrócie można by scharakteryzować mijający rok dla Scania Polska.

- W ciągu 11 miesięcy 2017 roku sprzedaż pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton dopuszczalnej masy całkowitej wzrosła w Polsce o 1,9 proc. W tym czasie nastąpił wzrost rejestracji pojazdów Scanii o 3,2 %, co dało nam 18,9 procentowy udział w tym segmencie rynku. Można spodziewać się dobrego wyniku na koniec roku - powiedział z zadowoleniem Harald Woitke dyrektor generalny Scania Polska S.A. W całym roku 2016 zarejestrowano w kraju 24 397 takich ciężarówek, a do końca listopada 2017 r. już 22 687. Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska szacował, że w całym roku 2017 do nabywców trafi ponad 25 tys. ciężkich pojazdów. Koniunkturze sprzyja wzrost produktu krajowego brutto.

Podwozia ciężkie
Jak poinformował Tomasz Cwalina zaobserwowano dynamiczny, o 20,5 proc., wzrost rynku podwozi do zabudowy o dmc ponad 16 t. Scania już czwarty rok z rzędu jest liderem w sprzedaży podwozi, tym razem z udziałem 21,4 % w rynku. W ciągu 11 miesięcy zarejestrowano 789 podwozi Scania. Dobrze sprzedają się samochody komunalne, leśne, strażackie, w miarę dobrze także budowlane. Na drugim miejscu znalazł się Mercedes (735 zarejestrowanych pojazdów), a dalej Volvo (600), MAN (599), DAF (532), Iveco (216) i Renault (183).
Według T. Cwaliny w tym roku z pojazdów konstrukcyjnych najlepiej sprzedają się czteroosiowe, 8x6 i 8x8. Obserwowane jest ożywienie, choć nie jest to taki boom, jak w 2007 roku.

Więcej nowych ciągników
W sprzedaży ciągników siodłowych, po 11 miesiącach przewodzi DAF (4096 zarejestrowanych pojazdów), Scania znalazła się na drugim miejscu (3498), a za nimi MAN (3125), Volvo (3121), Mercedes (2745), Renault (1313) i Iveco (1097).
W transporcie międzynarodowym pracuje obecnie 212 tys. pojazdów o dmc ponad 16 ton. Według T. Cwaliny dużo dobrego dla sprzedaży nowych pojazdów zrobiły zróżnicowane w zależności od emisji opłaty drogowe. O ile w 2007 roku pojazdy nowe stanowiły tylko około 30 proc. rynku to obecnie jest to już 53 proc. Zmieniła się też struktura wiekowa sprowadzanych z Zachodu samochodów używanych, które teraz są z reguły stosunkowo nowe, 2-, 3-letnie.
Jak dodał Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska, jest to drugi rok z rzędu, a w ogóle trzeci rok w historii, że sprzedaje się w naszym kraju więcej ciężarówek nowych niż używanych.

Serwis przed nowymi wyzwaniami
Krzysztof Rosół, dyrektor działu usług serwisowych Scania Polska ocenił, że będzie to bardzo dobry rok jeśli chodzi o usługi serwisowe. Poinformował, że Scania ma obecnie w Polsce 11 dealerów (w tym dziewięć to własne placówki Scania Polska), którzy w sumie prowadzą 38 serwisów (spośród nich 27 należy do Scania Polska). W budowie są serwisy w Mykanowie koło Częstochowy (gdzie ma przenieść się placówka znajdująca się obecnie w Częstochowie), Mławie, Świeciu i Łowiczu. Na tym etapie, po oddaniu do użytku serwisu w Mławie, przedstawiciele Scania Polska nie widzą już tzw. białych plam na serwisowej mapie Polski. Większość inwestycji w ostatnich latach to były przenosiny już działających serwisów do nowych, większych obiektów.
Coraz więcej pojazdów sprzedaje się z kontraktami obsługowo-naprawczymi. Obecnie takie pełne kontrakty obejmują 40 procent sprzedaży. Niedawno firma zaoferowała kontrakty obsługowo-naprawcze także na naczepy, w porozumieniu z niektórymi producentami.
W 2016 roku Scania otworzyła we Wrocławiu profesjonalne centrum napraw powypadkowych, z kabiną lakierniczą. Ta inwestycja spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów. Teraz planuje się podobną inwestycję zrealizować w Białymstoku.
Jednym z dwóch największych wyzwań, jakie teraz stoją przed nami, jest właściwa diagnostyka pojazdów, które są coraz bardziej skomplikowane, nafaszerowane elektroniką, czas w transporcie jest coraz ważniejszy, a jednocześnie coraz bardziej istotne staje się właściwe zdiagnozowanie pojazdu za pierwszym razem – powiedział K. Rosół. – Nowatorskim rozwiązaniem, którym dysponuje Scania od pewnego czasu jest to, że nasi inżynierowie mogą zdalnie połączyć się z pojazdem i sporządzić odczyt online wszystkich jego parametrów podczas jazdy. Mało tego, że możemy te parametry przeanalizować to również możemy je zmieniać. To rozwiązanie zapewnia dwukierunkową komunikację z pojazdem. Drugie wyzwanie to brak na rynku wykwalifikowanych mechaników i elektryków. Żeby temu sprostać, zamierzamy zintensyfikować współpracę z uczelniami i szkołami kształcącymi w tych zawodach.
Jak dodał Paweł Paluch, od 2011 roku wszystkie Scanie, które opuszczają linie produkcyjne są wyposażone w komunikator, czyli są podłączone do sieci. W tej chwili w Polsce ponad 18 tysięcy takich samochodów porusza się po drogach. W związku z tym firma jest w stanie rozwijać dodatkowe usługi, jak np. zdalne szkolenie kierowców, a użytkownik, wykorzystując monitoring, może optymalizować swój łańcuch transportowy, zarządzanie flotą.

Ruch w używanych autobusach
Andrzej Jaworski, dyrektor działu autobusów Scania Polska stwierdził, że konkurencja na rynku autobusów jest coraz większa, ale też doszło do takiej sytuacji, że trudno było Scanii zwiększać sprzedaż nowych autobusów w Polsce, więc postanowiono zająć się autobusami używanymi. Scania Polska sprzedajemy je od dwóch lat.
Stwierdziliśmy, że odkupując autobusy od klientów, możemy im zapewnić nowe pojazdy, które będą mieć większą wartość rezydualną – powiedział A. Jaworski. –. Kupujemy autobusy różnych marek, zarówno od klientów z Polski jak i z zagranicy, np. ze Skandynawii, z Niemiec, z innych krajów, niemniej staramy się głównie pozyskiwać autobusy naszej marki. Remontujemy je i odprzedajemy z zyskiem, znaczna część z nich trafia do odbiorców zagranicznych.

Autobusowe wąskie gardło
Sprzedaż nowych autobusów turystycznych i miejskich w Polsce rośnie. O ile w całym 2016 roku zarejestrowano 940 takich pojazdów to w ciągu 11 miesięcy 2017 roku już 1.190. Scania, ze sprzedażą 80 autobusów w tym czasie osiągnęła 6,73 proc. udział w rynku.
Jeżeli chodzi o nowe autobusy miejskie, udało się nam wygrać sześć przetargów w tym roku – powiedział A. Jaworski. – Nie zawsze nam to wychodzi. Żebyśmy mogli brać udział w przetargu musi być odpowiedni kurs złotówki do korony, a poza tym nasza mała fabryka w Słupsku musi mieć wolne moce produkcyjne. Liczymy na to, że fabryka zwiększy swoje moce produkcyjne. Produkuje ona około 700 autobusów rocznie, natomiast ma potencjał na około 2.000 pojazdów. Nowe autobusy miejskie stanowią 60-80 procent wszystkich autobusów dostarczanych na polski rynek. Jeżeli tam nas nie ma, to tak jakby nas w ogóle nie było. W 2016 roku dostarczyliśmy 25 takich autobusów, a wcześniej przez trzy lata ani jednego, właśnie ze względu na to, że nie było miejsca na produkcję.

Wzrasta sprzedaż nowych autobusów turystycznych. W 2003 roku w Polsce sprzedano 63 takie pojazdy wszystkich marek, a w 2017 r. nabywców znajdzie najprawdopodobniej około 400. To jest gigantyczny wzrost i jest o co walczyć. A Jaworski zapowiedział, że w przyszłym roku na rynek trafi Scania Irizar w nowej, 14-metrowej wersji. W nowych autobusach Scanii dostępny ma być internet. W 2019 roku ma się rozpocząć sprzedaż pokazanego w Kortrijk autobusu elektrycznego. Obecnie firma skupia się na innych paliwach alternatywnych, przede wszystkim na CNG i LNG. Wygrała w tym roku dwa przetargi w Tarnowie i jeden z nich dotyczy dostarczenia pięciu autobusów dwupaliwowych – na diesel i B100. Tarnów zamówił też 21 autobusów na CNG. Planowane jest zniesienie akcyzy na CNG, od 1 stycznia, a wówczas eksploatacja takich pojazdów będzie bardziej opłacalna.

Udany rok i nowe zamierzenia
Paweł Paluch, podsumowując konferencję, stwierdził, że 2017 jest świetnym rokiem dla Scania Polska pod względem sprzedaży i unikatowym rokiem pod względem nowości produktowych. Ostatnie dwa lata – 2016-2017 to jest odnowienie pełnej gamy produktowej. W tym roku równolegle sprzedawano długodystansowe Scanie poprzedniej i nowej generacji. Te pierwsze były jeszcze chętnie kupowane (będą jeszcze produkowane do marca 2018 roku), ale obecnie już w sprzedaży dominują najnowsze modele. Nowe samochody są oczywiście droższe, ale zużywają mniej paliwa i będą mieć wyższą wartość rezydualną. Wprowadzono nowe samochody budowlane, nowe silniki V8, o mocy od 500 do 600 KM, wyposażone jedynie w SCR i turbinę o stałej geometrii, zużywające do 10 proc. mniej paliwa. Właśnie zadebiutowały nowe samochody dla dystrybucji, branży komunalnej oraz ratownictwa, z nową gamą 7-litrowych silników. Na rynek trafiły już wszystkie nowe kabiny (tuż po konferencji w Serocku, 7 grudnia 2017 r. premierę miały nowe kabiny L, z nisko umieszczonym wejściem do pracy w miastach, przeznaczone m.in. dla branży dystrybucyjnej i zbiórki odpadów). Klienci mają do wyboru około 30 szoferek. Przy okazji wprowadzania pojazdów dystrybucyjnych zaprezentowano nowe silniki gazowe – 9- i 13-litrowe LNG i CNG.

W 2017 roku Scania wprowadzała nowe modele ciężarówek odnawiając tym samym cała paletę pojazdów do wszystkich zastosowań. Przyszły rok będzie rokiem promocji produktów i prezentacji ich zalet. Zapowiedziano kontynuację programu Zawsze na czele, w którym potencjalni klienci mogą przekonać się w praktyce, jak oszczędne są pojazdy Scanii. Obecnie uczestniczy w nim dziewięć pojazdów, a w przyszłym roku powinno ich być już 12. Scania zamierza również promować, wprowadzone właśnie na rynek, pojazdy segmentu budowlanego i dystrybucję. Ich promocję zaplanowano na I połowę 2018 roku.
P. Paluch zapowiedział także kontynuację konkursu dla mechaników Scania Top Team, który w najnowszej edycji jest rozłożony na dwa lata. Bierze w nim udział blisko pięć tysięcy mechaników z całego świata. Wyłoniono już najlepszy zespół polski – z serwisu Scania Polska Kraków. W przyszłym roku będzie walczył o przejście do finału, który odbędzie się jesienią 2018 r. w Szwecji.
W drugiej połowie 2018 r. rozpocznie się kolejna edycja konkursu dla kierowców. Zmienia się formuła konkursu, zniesiony zostaje limit wieku – nie będzie to już konkurs dla młodych kierowców, lecz otwarty dla wszystkich. Eliminacje ruszą w II połowie 2018 roku, a finał konkursu zaplanowano na połowę 2019 roku.

 

Przeczytaj też:
Powstanie projekt ciężarówki Scania zasilanej wodorem

Scania opracowuje projekt śmieciarki zasilanej ogniwami wodorowymi. Projekt powstaje w kooperacji z firmą Renova, która zajmuje się przetwarzaniem odpadów.

2000 dodatkowych ciężarówek LNG, 39 nowych stacji LNG, Unia Europejska częściowo finansuje plany

Konsorcja: Shell, DISA, Scania, IVECO i Nordsol tworzą razem konsorcjum o nazwie BioLNG Euronet, które ma rozwinąć napęd LNG w transporcie drogowym.

Co powiedział wiceprezes Scania podczas szczytu klimatycznego w Katowicach

Scania popiera stanowisko Komisji Europejskiej, która chce, aby do roku 2050 ciężarówki były całkowicie neutralne dla środowiska naturalnego.

Specjalna wersja Scanii S trafia do polskiego klienta

750-tysięczną Scanię otrzymała polska firma transportowa z okolic Stalowej Woli. Jubileuszowy ciągnik to Scania S450 King of the Road.

Pierwsze Scanie CNG na Litwie

Scania, wraz z firmą logistyczną Vlantana i dostawcą infrastruktury gazowej SG Dujos, zaprezentowała pierwszą na Litwie ciężarówkę napędzaną gazem ziemnym.

Bezpieczna ciężarówka Mercedes-Benz

Dziewięć na dziesięć z tych osób zdaje sobie sprawę z ograniczonej widoczności kierowców ciężarówek. 

Scania CNG śmieciarka

Scania Polska przekazała 2 ciężarówki CNG dla firmy Kom-Eko realizujące zadania komunalne w Lublinie.

Autonomiczna Scania na drogach Rosji

Scania Rosja i NP GLONASS osiągnęły porozumienie w sprawie wspólnego projektu.

Droga zamknięta na 12 godzin

Zwykle nie publikujemy tego typu scen. Nie chcemy, aby nasz portal był kroniką wypadków.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL