IVECO Stralis X-WAY na szosę i w teren

IVECO Stralis X-WAY na szosę i w teren

IVECO zaprezentowało Stralisa X-WAY, czyli nową gamę pojazdów zaprojektowanych na potrzeby logistyki budowlanej oraz transportu realizowanego w miastach.

W modelu tym najlepsze rozwiązania służące obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa połączono z solidną, terenową konstrukcją Trakkera.

Koszty użytkowania sprowadzone do minimum
Stralis X WAY jest wyposażany w najnowocześniejsze rozwiązania IVECO przydatne w zadaniach drogowych. Sprawdzone technologie obniżania zużycia paliwa zastosowane w modelu Stralis XP obniżają spalanie o 11,2%, co potwierdziła TÜV SÜD - jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji rozwiązań technicznych. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy zapewnia jeszcze lepsze parametry pod względem osiągów i zużycia paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% - co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku - i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu.
Architektura elektryczna i elektroniczna HI MUX umożliwia wprowadzenie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwa i poprawiających bezpieczeństwo. Należy do nich nowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się też inteligentny, działający wtedy, kiedy to niezbędne, osprzęt. Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania.

Wiele konfiguracji
W pojazdach z nowej serii zastosowano konstrukcję modułową, dzięki czemu mogą być one precyzyjnie dopasowane do specyfiki eksploatacji. Dzięki elastyczności Stralis X WAY powinien sprawdzić się w wielu różnych zastosowaniach - od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.
Konfiguracje obejmują wersje 2- i 4-osiowe, a także 8x4 tridem, podwozia oraz ciągniki i różne przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowaną między silnikiem a skrzynią biegów, przenoszącą do 2.450 Nm momentu obrotowego). Do wyboru są trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6x4 i 8x4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna 16-biegowa, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami).
Z Trakkera pochodzą m.in. podłużnice ze stali o grubości 7,7 mm, o stałej wysokości przekroju. Do wyboru są sprawdzone w Trakkerze tylne osie zwolnicowe i jednostopniowe, a osie kierowane mają wyższy prześwit.
X-WAY jest oferowany w trzech wersjach wysokości zawieszenia dopasowanych do różnych potrzeb użytkowników - uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany częściej na szosie czy w terenie. Konfiguracja ON, przewidziana jest głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny. Występuje ona także w wersjach wieloosiowych. Konfiguracja OFF z pełną homologacją terenową zapewnia osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. Prześwit jest zwiększony o 6 cm, zmieniono ukształtowanie przodu pojazdu na dole – w efekcie kąt natarcia przekracza 25 stopni. W pośredniej konfiguracji ON+, łączącej charakterystykę szosową i terenową, pojazdy mają też zwiększony o 6 cm prześwit.
Ciągniki dostępne są z napędem 4x2 i 6x4, zaś podwozia – 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 (trzy osie kierowane - w wersji klasycznej 2+2 lub trzy osie z tyłu), 8x4 i 8x4 Tridem.
Pojazdy można doposażyć m.in. w dodatkową dolną osłonę chłodnicy, kratki ochronne reflektorów, stopień na lewym błotniku, łatwo zmywalne wykończenie wnętrza, w przypadku ciągników także we wzmocnioną ramę pod naczepy wywrotki lub silosy.

Z napędzaną w razie potrzeby przednią osią
Samochód poradzi sobie na terenowych odcinkach trasy dzięki nowemu hydrostatycznemu systemowi HI TRACTION. Jest to dodatkowy hydrauliczny napęd przednich kół, który można aktywować w razie potrzeby, w trudniejszym terenie. Jak wyjaśnił Ryszard Mrozek, system ten korzysta z pompy napędzanej bezpośrednio od silnika. Kierowca może go aktywować w dowolnym momencie, ale silniki hydrauliczne działają automatycznie w razie potrzeby. Wspomagają trakcję zawsze przy ruszaniu i wyłączają się przy prędkości 3 km/h, ale do około 25 km/h pozostają w gotowości, interweniując w razie utraty przyczepności. Nie pracują, tak jak w konstrukcjach niektórych producentów, cały czas po włączeniu przez szofera.

Kabiny dzienne i sypialne
Nabywcy mogą wybierać różne kabiny: krótką AD z niskim dachem, sypialną AT z niskim lub średnim dachem oraz najbardziej komfortową - sypialna AS HI WAY, zaprojektowaną pod kątem wygody kierowcy pracującego na długich trasach. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.

Największa ładowność
Do zadań, w których najważniejsza jest ładowność pojazdu, takich jak transport gotowego betonu, Iveco proponuje Stralisa X-WAY w wersji Super Loader, opracowanej specjalnie jako baza betonomieszarek i zapewniającej największą ładowność w branży. Samochód został przetestowany przez niezależny organ certyfikujący UTAC, który stwierdził, że z podwoziem 8x4 w stanie gotowym do jazdy waży zaledwie 8.845 kg. Jak poinformowali przedstawiciele Iveco, ładowność Loadera jest większa o 355 kg w porównaniu z innym najlepszym modelem certyfikowanym przez UTAC, co oznacza korzyści finansowe nawet do 23 500 euro rocznie.
Najniższa w tej klasie masa własna została osiągnięta poprzez szereg rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak przeprojektowanie tylnego mechanicznego zawieszenia, optymalizacja architektury podwozia i jego poprzecznych segmentów. Rama jest lżejsza o 50 kg, zawieszenie pneumatyczne odchudzone o 35 kg lub mechaniczne (mniej o 200 kg), jest lekkie a zarazem wytrzymałe. Zastosowano nowe jednopiórowe resory z przodu i dwupiórowe z tyłu, lżejsze mocowanie skrzyni biegów, lżejszy zespół osi zwolnicowych i mniej ważący wał napędowy. Do tego bezsprzęgłowa przystawka odbioru mocy przenosząca 800 Nm momentu obrotowego oraz – na życzenie nabywcy - aluminiowe obręcze kół i zbiorniki paliwa. Silnik - IVECO Cursor 9 o mocy 400 KM.

Z mniejszymi oporami toczenia
Stralis X-WAY jest dostępny z oponami Michelin X WORKS, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R 22,5 i 13 R 22,5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C wg EKG/R117). Ogumienie to pozwala na dalsze ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem Michelin X WORKS XZY (klasa D wg EKG/R117), bez pogorszenia parametrów w takich aspektach, jak trwałość, bezpieczeństwo i możliwość bieżnikowania.
Począwszy od pierwszego kwartału 2018 roku Stralis X-WAY dostępny będzie z nowymi oponami Michelin X MULTI ENERGY, opracowanymi z myślą o firmach przewozowych wykonujących zróżnicowane zadania. Według producenta, nowe opony zapewniają najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 na rynku bez uszczerbku dla takich cech ogumienia, jak trwałość, bezpieczeństwo, a także możliwość pogłębiania i wymiany bieżnika. Test oporu toczenia (EU Regulation Grading R15) przeprowadzono na rozmiarze 315/70R22.5 na oponach Multi Energy Z oraz Multi Energy D w porównaniu do głównych konkurentów na rynku. Nowe opony umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa o 0,9 l/100 km i emisji CO2 o 2,4 tony na 100 tys. km w porównaniu z oponami Michelin X Multiway 3D.

Nie tylko diesel
Stralis X-WAY NP, napędzany gazem ziemnym, z wykorzystaniem technologii opracowanej przez IVECO, oprócz ładowności i osiągów ma inne zalety - środowiskowe. Są one szczególnie istotne dla operatorów świadczących usługi logistyczne dla branży budowlanej w centrach miast, gdzie obowiązują ograniczenia wjazdu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, oraz na placach budowy funkcjonujących w cyklu całodobowym, gdzie obowiązują rygorystyczne normy dotyczące emisji hałasu.

Nowe pojazdy pokazano 17 listopada w Centrum Expo XXI w Warszawie. Jak powiedział podczas inauguracji modelu X-WAY Ryszard Mrozek, menadżer produktu pojazdy ciężkie w Iveco Poland, zmienia się charakter transportu budowlanego, który staje się bardziej cywilizowany. W większości odbywa się na drogach utwardzonych. W efekcie coraz częściej mogą być w nim wykorzystywane lżejsze pojazdy, które głównie poruszają się po drogach publicznych, ale mogą też wjechać w teren offroadowy. Nowa propozycja IVECO ma właśnie taki charakter.


Fot. IVECO

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL