×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
IVECO Stralis X-WAY na szosę i w teren

IVECO Stralis X-WAY na szosę i w teren

IVECO zaprezentowało Stralisa X-WAY, czyli nową gamę pojazdów zaprojektowanych na potrzeby logistyki budowlanej oraz transportu realizowanego w miastach.

W modelu tym najlepsze rozwiązania służące obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa połączono z solidną, terenową konstrukcją Trakkera.

Koszty użytkowania sprowadzone do minimum
Stralis X WAY jest wyposażany w najnowocześniejsze rozwiązania IVECO przydatne w zadaniach drogowych. Sprawdzone technologie obniżania zużycia paliwa zastosowane w modelu Stralis XP obniżają spalanie o 11,2%, co potwierdziła TÜV SÜD - jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji rozwiązań technicznych. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy zapewnia jeszcze lepsze parametry pod względem osiągów i zużycia paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% - co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku - i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu.
Architektura elektryczna i elektroniczna HI MUX umożliwia wprowadzenie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwa i poprawiających bezpieczeństwo. Należy do nich nowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się też inteligentny, działający wtedy, kiedy to niezbędne, osprzęt. Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania.

Wiele konfiguracji
W pojazdach z nowej serii zastosowano konstrukcję modułową, dzięki czemu mogą być one precyzyjnie dopasowane do specyfiki eksploatacji. Dzięki elastyczności Stralis X WAY powinien sprawdzić się w wielu różnych zastosowaniach - od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.
Konfiguracje obejmują wersje 2- i 4-osiowe, a także 8x4 tridem, podwozia oraz ciągniki i różne przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowaną między silnikiem a skrzynią biegów, przenoszącą do 2.450 Nm momentu obrotowego). Do wyboru są trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6x4 i 8x4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna 16-biegowa, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami).
Z Trakkera pochodzą m.in. podłużnice ze stali o grubości 7,7 mm, o stałej wysokości przekroju. Do wyboru są sprawdzone w Trakkerze tylne osie zwolnicowe i jednostopniowe, a osie kierowane mają wyższy prześwit.
X-WAY jest oferowany w trzech wersjach wysokości zawieszenia dopasowanych do różnych potrzeb użytkowników - uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany częściej na szosie czy w terenie. Konfiguracja ON, przewidziana jest głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny. Występuje ona także w wersjach wieloosiowych. Konfiguracja OFF z pełną homologacją terenową zapewnia osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. Prześwit jest zwiększony o 6 cm, zmieniono ukształtowanie przodu pojazdu na dole – w efekcie kąt natarcia przekracza 25 stopni. W pośredniej konfiguracji ON+, łączącej charakterystykę szosową i terenową, pojazdy mają też zwiększony o 6 cm prześwit.
Ciągniki dostępne są z napędem 4x2 i 6x4, zaś podwozia – 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 (trzy osie kierowane - w wersji klasycznej 2+2 lub trzy osie z tyłu), 8x4 i 8x4 Tridem.
Pojazdy można doposażyć m.in. w dodatkową dolną osłonę chłodnicy, kratki ochronne reflektorów, stopień na lewym błotniku, łatwo zmywalne wykończenie wnętrza, w przypadku ciągników także we wzmocnioną ramę pod naczepy wywrotki lub silosy.

Z napędzaną w razie potrzeby przednią osią
Samochód poradzi sobie na terenowych odcinkach trasy dzięki nowemu hydrostatycznemu systemowi HI TRACTION. Jest to dodatkowy hydrauliczny napęd przednich kół, który można aktywować w razie potrzeby, w trudniejszym terenie. Jak wyjaśnił Ryszard Mrozek, system ten korzysta z pompy napędzanej bezpośrednio od silnika. Kierowca może go aktywować w dowolnym momencie, ale silniki hydrauliczne działają automatycznie w razie potrzeby. Wspomagają trakcję zawsze przy ruszaniu i wyłączają się przy prędkości 3 km/h, ale do około 25 km/h pozostają w gotowości, interweniując w razie utraty przyczepności. Nie pracują, tak jak w konstrukcjach niektórych producentów, cały czas po włączeniu przez szofera.

Kabiny dzienne i sypialne
Nabywcy mogą wybierać różne kabiny: krótką AD z niskim dachem, sypialną AT z niskim lub średnim dachem oraz najbardziej komfortową - sypialna AS HI WAY, zaprojektowaną pod kątem wygody kierowcy pracującego na długich trasach. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.

Największa ładowność
Do zadań, w których najważniejsza jest ładowność pojazdu, takich jak transport gotowego betonu, Iveco proponuje Stralisa X-WAY w wersji Super Loader, opracowanej specjalnie jako baza betonomieszarek i zapewniającej największą ładowność w branży. Samochód został przetestowany przez niezależny organ certyfikujący UTAC, który stwierdził, że z podwoziem 8x4 w stanie gotowym do jazdy waży zaledwie 8.845 kg. Jak poinformowali przedstawiciele Iveco, ładowność Loadera jest większa o 355 kg w porównaniu z innym najlepszym modelem certyfikowanym przez UTAC, co oznacza korzyści finansowe nawet do 23 500 euro rocznie.
Najniższa w tej klasie masa własna została osiągnięta poprzez szereg rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak przeprojektowanie tylnego mechanicznego zawieszenia, optymalizacja architektury podwozia i jego poprzecznych segmentów. Rama jest lżejsza o 50 kg, zawieszenie pneumatyczne odchudzone o 35 kg lub mechaniczne (mniej o 200 kg), jest lekkie a zarazem wytrzymałe. Zastosowano nowe jednopiórowe resory z przodu i dwupiórowe z tyłu, lżejsze mocowanie skrzyni biegów, lżejszy zespół osi zwolnicowych i mniej ważący wał napędowy. Do tego bezsprzęgłowa przystawka odbioru mocy przenosząca 800 Nm momentu obrotowego oraz – na życzenie nabywcy - aluminiowe obręcze kół i zbiorniki paliwa. Silnik - IVECO Cursor 9 o mocy 400 KM.

Z mniejszymi oporami toczenia
Stralis X-WAY jest dostępny z oponami Michelin X WORKS, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R 22,5 i 13 R 22,5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C wg EKG/R117). Ogumienie to pozwala na dalsze ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem Michelin X WORKS XZY (klasa D wg EKG/R117), bez pogorszenia parametrów w takich aspektach, jak trwałość, bezpieczeństwo i możliwość bieżnikowania.
Począwszy od pierwszego kwartału 2018 roku Stralis X-WAY dostępny będzie z nowymi oponami Michelin X MULTI ENERGY, opracowanymi z myślą o firmach przewozowych wykonujących zróżnicowane zadania. Według producenta, nowe opony zapewniają najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 na rynku bez uszczerbku dla takich cech ogumienia, jak trwałość, bezpieczeństwo, a także możliwość pogłębiania i wymiany bieżnika. Test oporu toczenia (EU Regulation Grading R15) przeprowadzono na rozmiarze 315/70R22.5 na oponach Multi Energy Z oraz Multi Energy D w porównaniu do głównych konkurentów na rynku. Nowe opony umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa o 0,9 l/100 km i emisji CO2 o 2,4 tony na 100 tys. km w porównaniu z oponami Michelin X Multiway 3D.

Nie tylko diesel
Stralis X-WAY NP, napędzany gazem ziemnym, z wykorzystaniem technologii opracowanej przez IVECO, oprócz ładowności i osiągów ma inne zalety - środowiskowe. Są one szczególnie istotne dla operatorów świadczących usługi logistyczne dla branży budowlanej w centrach miast, gdzie obowiązują ograniczenia wjazdu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, oraz na placach budowy funkcjonujących w cyklu całodobowym, gdzie obowiązują rygorystyczne normy dotyczące emisji hałasu.

Nowe pojazdy pokazano 17 listopada w Centrum Expo XXI w Warszawie. Jak powiedział podczas inauguracji modelu X-WAY Ryszard Mrozek, menadżer produktu pojazdy ciężkie w Iveco Poland, zmienia się charakter transportu budowlanego, który staje się bardziej cywilizowany. W większości odbywa się na drogach utwardzonych. W efekcie coraz częściej mogą być w nim wykorzystywane lżejsze pojazdy, które głównie poruszają się po drogach publicznych, ale mogą też wjechać w teren offroadowy. Nowa propozycja IVECO ma właśnie taki charakter.


Fot. IVECO

Przeczytaj też:
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Poznajemy IVECO S-WAY i X-WAY - modele na rok 2024 IVECO odświeża gamę modelową wprowadzając na rynek nowego S-WAY, X-WAY, EuroCargo i Daily oraz ulepszone wersje gazowe i nowe - elektryczne.  W pierwszej kolejności przedstawimy charakterystykę najcięższych IVECO modeli: S-WAY i X-WAY.
Co połączy IVECO i zespół Metalica w 2024 roku? IVECO ogłosiło historyczne partnerstwo. Włoski producent samochodów ciężarowych będzie wspierać zespół Metalica podczas europejskiego etapu ich światowej trasy koncertowej M72.
IVECO S-WAY Fuel Hero - heros oszczędności W dzisiejszych czasach możliwość uzyskania i redukcji kosztów prowadzenia działalności transportowej może być czynnikiem decydującym nie tylko o uzyskaniu przewagi nad konkurencją, ale także o rentowności całego przedsięwzięcia.
Zapowiedź wodorowej ciężarówki Nikola Tre zaprezentowana na targach IAA Transportation 2022 Model Nikola Tre BEV to samochód ciężarowy klasy ciężkiej z zasilaniem akumulatorowym i zasięgiem w swojej klasie na rynku europejskim, jej siostra z ogniwami wodorowymi mam mieć ten zasięg znacznie większy.
IVECO TOPCARE - pakiet szybkiej obsługi serwisowej i pomocy dla kierowców Usługa assistance klasy premium, oparta na usługach łączności IVECO ON, jest skierowana do klientów potrzebujących wsparcia w razie nieprzewidzianych awarii.
Optymistyczne wieści z branży nowych ciężarówek W czerwcu 2022r. zarejestrowano 2911 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, tj. więcej, niż przed rokiem (wzrost 8,9%) i mniej o 5%, niż w maju br. W ostatnim miesiącu samochody ciężarowe zakończyły miesiąc z 11,1% wzrostem.
IVECO Eurocargo zasilą flotę firmy Eden Springs Zamówione przez firmę Eden Springs samochody ciężarowe IVECO Eurocargo, wyposażone w specjalistyczne zabudowy umożliwiające sprawne i bezpieczne realizowanie dostaw do biur i zakładów pracy wody w dużych, 5-galonowych butlach.