IVECO Stralis X-WAY na szosę i w teren

IVECO Stralis X-WAY na szosę i w teren

IVECO zaprezentowało Stralisa X-WAY, czyli nową gamę pojazdów zaprojektowanych na potrzeby logistyki budowlanej oraz transportu realizowanego w miastach.

W modelu tym najlepsze rozwiązania służące obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa połączono z solidną, terenową konstrukcją Trakkera.

Koszty użytkowania sprowadzone do minimum
Stralis X WAY jest wyposażany w najnowocześniejsze rozwiązania IVECO przydatne w zadaniach drogowych. Sprawdzone technologie obniżania zużycia paliwa zastosowane w modelu Stralis XP obniżają spalanie o 11,2%, co potwierdziła TÜV SÜD - jedna z czołowych światowych organizacji świadczących usługi w zakresie certyfikacji rozwiązań technicznych. Gruntownie przeprojektowany zespół napędowy zapewnia jeszcze lepsze parametry pod względem osiągów i zużycia paliwa. Opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR pozwala ograniczyć emisję tlenków azotu o 97% - co stanowi najwyższy wskaźnik na rynku - i nie wymaga regeneracji na postoju, co zmniejsza koszty przeglądów i maksymalizuje dyspozycyjność pojazdu.
Architektura elektryczna i elektroniczna HI MUX umożliwia wprowadzenie szeregu funkcji obniżających zużycie paliwa i poprawiających bezpieczeństwo. Należy do nich nowoczesny system HI-CRUISE, w którym zintegrowano funkcje wspomagające prowadzenie pojazdu, takie jak ECO-ROLL oraz przewidujące sterowanie zmianą biegów i tempomatem. Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się też inteligentny, działający wtedy, kiedy to niezbędne, osprzęt. Inne rozwiązania, takie jak hamulce tarczowe, również zmniejszają całkowity koszt posiadania.

Wiele konfiguracji
W pojazdach z nowej serii zastosowano konstrukcję modułową, dzięki czemu mogą być one precyzyjnie dopasowane do specyfiki eksploatacji. Dzięki elastyczności Stralis X WAY powinien sprawdzić się w wielu różnych zastosowaniach - od lekkiej wywrotki do betonomieszarki.
Konfiguracje obejmują wersje 2- i 4-osiowe, a także 8x4 tridem, podwozia oraz ciągniki i różne przystawki odbioru mocy (w tym PTO montowaną między silnikiem a skrzynią biegów, przenoszącą do 2.450 Nm momentu obrotowego). Do wyboru są trzy silniki (Cursor 9, Cursor 11 stanowiący nowość w wersjach 6x4 i 8x4 oraz Cursor 13) i trzy skrzynie biegów (manualna 16-biegowa, automatyczna Allison oraz zautomatyzowana ZF HI-TRONIX z 12 lub 16 przełożeniami).
Z Trakkera pochodzą m.in. podłużnice ze stali o grubości 7,7 mm, o stałej wysokości przekroju. Do wyboru są sprawdzone w Trakkerze tylne osie zwolnicowe i jednostopniowe, a osie kierowane mają wyższy prześwit.
X-WAY jest oferowany w trzech wersjach wysokości zawieszenia dopasowanych do różnych potrzeb użytkowników - uzależnionych od tego, czy samochód będzie eksploatowany częściej na szosie czy w terenie. Konfiguracja ON, przewidziana jest głównie do jazdy szosowej, gdzie liczy się jak najlepsza widoczność i wygodny dostęp do kabiny. Występuje ona także w wersjach wieloosiowych. Konfiguracja OFF z pełną homologacją terenową zapewnia osiągi i mobilność poza utwardzonymi drogami. Prześwit jest zwiększony o 6 cm, zmieniono ukształtowanie przodu pojazdu na dole – w efekcie kąt natarcia przekracza 25 stopni. W pośredniej konfiguracji ON+, łączącej charakterystykę szosową i terenową, pojazdy mają też zwiększony o 6 cm prześwit.
Ciągniki dostępne są z napędem 4x2 i 6x4, zaś podwozia – 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 (trzy osie kierowane - w wersji klasycznej 2+2 lub trzy osie z tyłu), 8x4 i 8x4 Tridem.
Pojazdy można doposażyć m.in. w dodatkową dolną osłonę chłodnicy, kratki ochronne reflektorów, stopień na lewym błotniku, łatwo zmywalne wykończenie wnętrza, w przypadku ciągników także we wzmocnioną ramę pod naczepy wywrotki lub silosy.

Z napędzaną w razie potrzeby przednią osią
Samochód poradzi sobie na terenowych odcinkach trasy dzięki nowemu hydrostatycznemu systemowi HI TRACTION. Jest to dodatkowy hydrauliczny napęd przednich kół, który można aktywować w razie potrzeby, w trudniejszym terenie. Jak wyjaśnił Ryszard Mrozek, system ten korzysta z pompy napędzanej bezpośrednio od silnika. Kierowca może go aktywować w dowolnym momencie, ale silniki hydrauliczne działają automatycznie w razie potrzeby. Wspomagają trakcję zawsze przy ruszaniu i wyłączają się przy prędkości 3 km/h, ale do około 25 km/h pozostają w gotowości, interweniując w razie utraty przyczepności. Nie pracują, tak jak w konstrukcjach niektórych producentów, cały czas po włączeniu przez szofera.

Kabiny dzienne i sypialne
Nabywcy mogą wybierać różne kabiny: krótką AD z niskim dachem, sypialną AT z niskim lub średnim dachem oraz najbardziej komfortową - sypialna AS HI WAY, zaprojektowaną pod kątem wygody kierowcy pracującego na długich trasach. Kierowcom zapewniono komfort i bezpieczeństwo zarówno na dłuższych odcinkach, jak i przy trwających krócej zadaniach terenowych, wiążących się z odbiorem lub dostawą ładunków na plac budowy.

Największa ładowność
Do zadań, w których najważniejsza jest ładowność pojazdu, takich jak transport gotowego betonu, Iveco proponuje Stralisa X-WAY w wersji Super Loader, opracowanej specjalnie jako baza betonomieszarek i zapewniającej największą ładowność w branży. Samochód został przetestowany przez niezależny organ certyfikujący UTAC, który stwierdził, że z podwoziem 8x4 w stanie gotowym do jazdy waży zaledwie 8.845 kg. Jak poinformowali przedstawiciele Iveco, ładowność Loadera jest większa o 355 kg w porównaniu z innym najlepszym modelem certyfikowanym przez UTAC, co oznacza korzyści finansowe nawet do 23 500 euro rocznie.
Najniższa w tej klasie masa własna została osiągnięta poprzez szereg rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak przeprojektowanie tylnego mechanicznego zawieszenia, optymalizacja architektury podwozia i jego poprzecznych segmentów. Rama jest lżejsza o 50 kg, zawieszenie pneumatyczne odchudzone o 35 kg lub mechaniczne (mniej o 200 kg), jest lekkie a zarazem wytrzymałe. Zastosowano nowe jednopiórowe resory z przodu i dwupiórowe z tyłu, lżejsze mocowanie skrzyni biegów, lżejszy zespół osi zwolnicowych i mniej ważący wał napędowy. Do tego bezsprzęgłowa przystawka odbioru mocy przenosząca 800 Nm momentu obrotowego oraz – na życzenie nabywcy - aluminiowe obręcze kół i zbiorniki paliwa. Silnik - IVECO Cursor 9 o mocy 400 KM.

Z mniejszymi oporami toczenia
Stralis X-WAY jest dostępny z oponami Michelin X WORKS, opracowanymi z myślą o dostawach na plac budowy. Opony w rozmiarze 315/80 R 22,5 i 13 R 22,5 na osie kierowane i napędowe mają obniżone opory toczenia (klasa C wg EKG/R117). Ogumienie to pozwala na dalsze ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem Michelin X WORKS XZY (klasa D wg EKG/R117), bez pogorszenia parametrów w takich aspektach, jak trwałość, bezpieczeństwo i możliwość bieżnikowania.
Począwszy od pierwszego kwartału 2018 roku Stralis X-WAY dostępny będzie z nowymi oponami Michelin X MULTI ENERGY, opracowanymi z myślą o firmach przewozowych wykonujących zróżnicowane zadania. Według producenta, nowe opony zapewniają najniższe zużycie paliwa i emisję CO2 na rynku bez uszczerbku dla takich cech ogumienia, jak trwałość, bezpieczeństwo, a także możliwość pogłębiania i wymiany bieżnika. Test oporu toczenia (EU Regulation Grading R15) przeprowadzono na rozmiarze 315/70R22.5 na oponach Multi Energy Z oraz Multi Energy D w porównaniu do głównych konkurentów na rynku. Nowe opony umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa o 0,9 l/100 km i emisji CO2 o 2,4 tony na 100 tys. km w porównaniu z oponami Michelin X Multiway 3D.

Nie tylko diesel
Stralis X-WAY NP, napędzany gazem ziemnym, z wykorzystaniem technologii opracowanej przez IVECO, oprócz ładowności i osiągów ma inne zalety - środowiskowe. Są one szczególnie istotne dla operatorów świadczących usługi logistyczne dla branży budowlanej w centrach miast, gdzie obowiązują ograniczenia wjazdu dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, oraz na placach budowy funkcjonujących w cyklu całodobowym, gdzie obowiązują rygorystyczne normy dotyczące emisji hałasu.

Nowe pojazdy pokazano 17 listopada w Centrum Expo XXI w Warszawie. Jak powiedział podczas inauguracji modelu X-WAY Ryszard Mrozek, menadżer produktu pojazdy ciężkie w Iveco Poland, zmienia się charakter transportu budowlanego, który staje się bardziej cywilizowany. W większości odbywa się na drogach utwardzonych. W efekcie coraz częściej mogą być w nim wykorzystywane lżejsze pojazdy, które głównie poruszają się po drogach publicznych, ale mogą też wjechać w teren offroadowy. Nowa propozycja IVECO ma właśnie taki charakter.


Fot. IVECO

Przeczytaj też:
EPO-Trans Logistic kupuje 20 gazowych ciężarówek IVECO Stralis LNG

EPO-Trans Logistic podpisała umowę na dostawę 20 ciągników siodłowych IVECO Stralis NP 460 zasilanych skroplonym gazem ziemnym.

2000 dodatkowych ciężarówek LNG, 39 nowych stacji LNG, Unia Europejska częściowo finansuje plany

Konsorcja: Shell, DISA, Scania, IVECO i Nordsol tworzą razem konsorcjum o nazwie BioLNG Euronet, które ma rozwinąć napęd LNG w transporcie drogowym.

Pierwsze Scanie CNG na Litwie

Scania, wraz z firmą logistyczną Vlantana i dostawcą infrastruktury gazowej SG Dujos, zaprezentowała pierwszą na Litwie ciężarówkę napędzaną gazem ziemnym.

IVECO Stralis Natural Power dla Don Trucking

Firma Don Trucking uzupełniła swoją flotę pojazdów o nowe ciężarówki IVECO Stralis Natural Power. Uroczyste przekazanie odbyło się w Pile.

100 Volvo F89 dla Sovtransavto

Kartka z kalendarza - 50 lat Sovtransavto.

IVECO w Rzeszowie - nowy serwis STC

W piątek, 12 października br., w Rzeszowie, odbyło się uroczyste otwarcie nowego serwisu marki IVECO.

DBK Truck Center w Suwałkach

Z początkiem października do sieci serwisowo-sprzedażowej DBK Truck Center dołączył 23. oddział. Obiekt w Suwałkach z autoryzacją DAF oraz IVECO jest już gotowy do przyjęcia pierwszych klientów.

Rejestracje samochodów ciężarowych - znowu padają rekordy

We wrześniu 2018 roku zarejestrowano 3169 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. To więcej o 12,7% niż przed rokiem i więcej o 40,8% niż w sierpniu br.

Części do Volvo kupisz w hurtowni

EUROPART - hurtownia części do samochodów ciężarowych poinformowała o wydaniu katalogu Volvo Truck.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL