Mapy ryzyka na drogach województwa warmińsko-mazurskiego

Mapy ryzyka na drogach województwa warmińsko-mazurskiego

Kierowcom i turystom planującym podróż po drogach Warmii i Mazur pomocna będzie mapa ryzyka drogowego. Opracowana została ona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej na zlecenie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - Regionalne Centrum BRD w Olsztynie. Mapa powstała w ramach realizacji Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP w latach 2007 - 2009.

Mapa prezentuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na drogach krajowych i wojewódzkich woj. warmińsko-mazurskiego. Ryzyko przedstawiono za pomocą czterostopniowej  skali.  Zielony  i żółty oznaczają najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa). Czerwone to odcinki o ryzyku niedopuszczalnym na podstawowej sieci dróg europejskich.

Mapa ryzyka indywidualnego na drogach woj. warmińsko-mazurskiego wskazuje, że: czarne odcinki  stanowiły 64 proc. długości analizowanych dróg (w tym: 62 proc. dróg krajowych i 66 proc. dróg wojewódzkich).czarne i czerwone odcinki  stanowiły 84 proc. długości analizowanych dróg (w tym: 91proc. dróg krajowych i 79 proc. dróg wojewódzkich). Zielone i żółte odcinki stanowiły 8 proc. długości analizowanych dróg (w tym: 5 proc. dróg krajowych i 10 proc. dróg wojewódzkich).76 proc. ogółu ofiar śmiertelnych i ciężko rannych ma miejsce na czarnych odcinkach (w tym 70 proc. w przypadku dróg krajowych i 85 proc. w przypadku dróg wojewódzkich).

Mapa ryzyka indywidualnego na drogach woj. warmińsko-mazurskiego będzie pomocna  w szczególności: kierowcom i turystom planującym podróż po drogach Warmii i Mazur, którzy mogą świadomie wybrać trasę według kryterium minimalizacji ryzyka w ruchu drogowym ; administracji drogowej przy podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz wyborze rodzaju i kolejności działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego ; instytucjom nadzorującym ruch drogowy (policja, inspekcja transportu) przy efektywnym lokalizowaniu działań prewencyjnych i kontrolnych ; instytucjom szkolącym i egzaminującym kandydatów na kierowców przy zwracaniu uwagi na zagrożenia czyhające na kierowców w ruchu drogowym ; politykom do wspierania działań prowadzonych na rzecz bezpieczeństwa ruchu poczynając od odcinków dróg najbardziej niebezpiecznych.

W ramach Programu EuroRAP oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego opracowano również mapy ryzyka indywidualnego w podziale na najczęstsze przyczyny wypadków jak: nadmierna prędkość, najechanie na pieszego, młodzi kierowcy, zderzenie czołowe i boczne oraz najechanie na drzewo. Wszystkie mapy można pobrać ze strony internetowej Programu: www.eurorap.pl.

Źródło : EuroRAP