System e-myta w Czechach

System e-myta w Czechach

opaty_600

93 824 polskich kierowców ciężarówek korzysta z elektronicznego systemu poboru opłat (ESP) w Czechach. Polacy, którzy generują 9 proc. wpływów czeskiego systemu, ustępują liczebnie jedynie kierowcom czeskim i słowackim. W Austrii po drogach porusza się niemal 50 tysięcy kierowców z Polski, co stanowi 6,5 proc. wpływów z ESP.

Elektroniczny system poboru opłat (ESP) dla samochodów ciężarowych powyżej 12 t. został wprowadzony w Czechach 1. stycznia 2007 r., a w 3 lata później rozszerzony na pojazdy powyżej 3,5 t. Obecnie, korzysta z niego około 400 tysięcy kierowców, z których większość to Czesi i Słowacy. Ponad 93 tysiące Polaków zajmuje trzecią pozycję w tym zestawieniu. 93 proc. polskich kierowców rozlicza się na podstawie faktur (post-payment), a jedynie 7 proc. w systemie pre-paid. Czeski ESP, wdrożony został w 9 miesięcy przez Kapsch TrafficCom z wykorzystaniem technologii DSRC. Według Zarządu Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej, administratora systemu poboru elektronicznego myta w Czechach  pierwsze 3 lata działania systemu (2007-2009), potwierdziły wysoką skuteczność zastosowanej technologii - regularne pomiary niezależnego audytora wykazują, że efektywność poboru myta oscyluje wokół 99,17 proc.
 
Elektroniczny system poboru opłat dla samochodów powyżej 3,5 t. został wprowadzony w Austrii 1. stycznia 2004 r. Po austriackich drogach porusza się około 50 tysięcy kierowców z Polski, co stanowi 6,5 proc. wpływów i plasuje ich na czwartym miejscu za Niemcami, Austriakami  i Włochami. 51 proc. polskich kierowców rozlicza się na podstawie faktur (post-payment), a 49 proc. w systemie pre-paid. Tylko w 2008 r. w austriackim ESP odnotowano 660 mln transakcji. System został wdrożony przez Kapsch TrafficCom, z wykorzystaniem technologii DSRC. Według ASFINAG, spółki austriackiego Skarbu Państwa, która jest operatorem elektronicznego systemu poboru opłat drogowych oraz na podstawie danych zbieranych w sekwencjach miesięcznych pochodzących od niezależnych ekspertów, efektywność systemu poboru opłat w Austrii wyniosła 99,78 proc. w 2009 r.

- Kierowcy z Polski, to bardzo duża grupa użytkowników e-myta w Czechach i Austrii. Można powiedzieć, że to znakomite przetarcie przed uruchomieniem podobnego systemu w Polsce, które jest planowane na 1. lipca 2011 roku, - powiedział Michael Gschnitzer, dyrektor ds. globalnej sprzedaży Kapsch TrafficCom.

W czerwcu 2010 r. Kapsch TrafficCom został zaproszony do złożenia oferty w przetargu na zaprojektowanie, dostawę i obsługę krajowego systemu elektronicznego poboru opłat dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t. na autostradach i drogach ekspresowych w Polsce. Lokalni dostawcy i podwykonawcy mogą odgrywać ważną rolę podczas wprowadzania systemu poboru opłat, np. podczas wdrażania systemu w Czechach, przynajmniej 60 proc. prac  w projekcie zostało zlecone i wykonane przez lokalne firmy. Opłaty ponoszone w wyniku obsługi wdrożonego systemu Kapsch TrafficCom są niewielkie, np. w Austrii stanowią one jedynie 9-10 proc. rocznych przychodów. Zgodnie z regulacjami UE koszty operacyjne ESP nie powinny przekraczać 15 proc.

Po 7 miesiącach działania systemu poboru opłat w Czechach, całkowita wartość zebranych opłat za przejazd drogami osiągnęła równowartość kosztów zakupu i wdrożenia systemu (112 mln euro). Przychody wygenerowane przez system w 2007 r. były wyższe niż oczekiwano i wyniosły 224 mln euro. System poboru opłat drogowych Kapsch TrafficCom jest rozwiązaniem typu otwartego, dzięki czemu istnieje możliwość jego rozbudowy lub rozszerzenia o dodatkowe rozwiązania, a także objęcia nimi innych dróg lub pojazdów.

Źródło: Kapsch TrafficCom