Rejestracje nowych autobusów w pierwszym półroczu

Rejestracje nowych autobusów w pierwszym półroczu

Pierwsze półrocze br. autobusowy rynek zamknął na mocnym plusie.

W tym okresie polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 931 nowych pojazdów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 246 szt. wyższy niż rok wcześniej (+35,9%). Tak znaczącą przewagę wypracowały głównie autobusy MINI i miejskie.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu sześciu miesięcy 2015 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 931 nowych autobusów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 246 szt. wyższy niż rok wcześniej (+35,9%). Co ważne, po lekkim przyhamowaniu w marcu i kwietniu, w maju mogliśmy obserwować znaczące odbicie całego rynku. Z kolei czerwiec przyniósł utrwalenie tego trendu i ponownie zdecydowanie lepsze wyniki niż rok wcześniej. O ile miesiąc wcześniej wypracowana skumulowana przewaga nad zeszłorocznym poziomem sprzedaży wynosiła +22,3%, tak po czerwcu już 35,9%. Tylko w czerwcu zarejestrowano 201 autobusów (rok wcześniej 88), a w maju 168 (125 rok wcześniej). Tak świetne wyniki (szczególnie pod względem procentowym) to efekt pomyślnej koniunktury w segmencie MINI, zwiększonych dostawach pojazdów miejskich i szerszych niż rok temu przygotowań polskich przewoźników turystycznych do nadchodzącego sezonu.

Lista rankingowa marek
Skonsolidowane wyniki po I półroczu 2015 r. ponownie zapewniły pozycję lidera marce Mercedes-Benz (344). Swój sukces zawdzięcza ona przede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemy konstrukcje o masie całkowitej poniżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 276 szt. minibusów niemieckiego producenta oraz 67 szt. autobusów międzymiastowych i turystycznych. To (plus jeden inny pojazd) zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 37,0% (-8,7 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Drugi w ogólnym rankingu Solaris wraz z coraz lepszą dynamiką w segmencie pojazdów miejskich zdecydowanie poszedł w górę i producent z Bolechowa zarejestrował łącznie 112 autobusów, co zapewniło firmie udział w rynku na poziomie 12% (-0,1 pkt. proc.) Trzecią pozycję zajmuje po raz pierwszy od wielu lat – MAN (99), który dzięki miejskim dostawom dla Tych, Wrocławia i Gdyni zwiększył swoje udziały w rynku do 10,6% (+6,1 pkt. proc.). Czwarte miejsce ma Scania (61), która dzięki turystycznej ofensywie i kontraktowi dla Słupska zwiększyła swój udział w rynku aż o 6 pkt proc. do poziomu 6,6%. Piąty jest Ford, który jest tegorocznym czarnym koniem na autobusowym rynku. Dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit, marka ta stała się ważnym graczem w kategorii MINI, a jej łączny udział w rynku to 5,9% . Na koniec warto zauważyć, że po sześciu miesiącach br. zwiększył się udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt czerwcowego przyspieszenia w segmencie miejskim, gdzie krajowi producenci są najliczniej reprezentowani. W efekcie poziom polskich autobusów zarejestrowanych w kraju wyniósł 293 szt. / 31,5% udziału wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania – w całym 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów wyprodukowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. – 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że wraz kolejnymi dostawami autobusów miejskich (m.in. dla Warszawy i Łodzi) wskaźnik ten będzie jeszcze wyższy.

4trucks.pl / Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL