Systemy bezpieczeństwa w pojazdach ciężarowych Mercedesa

Systemy bezpieczeństwa w pojazdach ciężarowych Mercedesa

Konstruowanie najbezpieczniejszych na świecie samochodów ciężarowych stanowi podstawowe założenie odnoszące się do asortymentu Daimler Trucks i marki Mercedes-Benz jako całości.

Dlatego oferowane pojazdy już teraz są wyposażone w różnorodne systemy bezpieczeństwa o wysokiej skuteczności.

Do takich systemów należy dostępny obecnie na rynku asystent hamowania awaryjnego — Active Brake Assist 3. Projektanci idą o krok dalej i pracują nad nowymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest asystent skrętu, który znajdzie się na rynku w niedługiej przyszłości. Podobnie jak wszystkie inne systemy asystujące i bezpieczeństwa, ma on służyć ratowaniu życia. Już dziś przewiduje się integrację systemów asystujących w jednym autonomicznym i gwarantującym bezpieczną jazdę pojeździe o nazwie Future Truck 2025 będącym przykładem technologii jutra.

Nowość: asystent skrętu wykrywa obecność pieszych i rowerzystów
Firma Mercedes-Benz Trucks jako pierwszy producent samochodów ciężarowych wprowadziła 15 lat temu system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist. Odkąd systemy asystujące pomagają zapobiegać wypadkom wskutek najechania jednego pojazdu na drugi i zjechania z pasa ruchu przez ostrzeganie przed nimi, w centrum uwagi znajdują się wypadki, do których doszło podczas skrętu. Właściwie ustawione lusterka zewnętrzne zapewniają prawie pełny obraz uczestników ruchu drogowego obok ciężarówki. Jednak nawet najlepszy kierowca, skręcając samochodem ciężarowym i spoglądając jednocześnie w przód lub w lewo bądź na sygnalizator świetlny, może nie dostrzec pieszych i rowerzystów znajdujących się na jego pasie ruchu.. W takich sytuacjach idealnym rozwiązaniem jest nowy asystent skrętu, który pomaga kierowcy podczas wykonywania przez niego czynności wymagających szczególnej uwagi, zwłaszcza w mieście, gdzie kierowca musi skupić uwagę jednocześnie na wielu czynnikach. Asystent skrętu, po przeprowadzeniu zaawansowanych prac rozwojowych, znajduje się obecnie na etapie przygotowania do produkcji seryjnej i stanowi kolejny kamień milowy w zakresie technicznych systemów bezpieczeństwa dla samochodów ciężarowych.

Wykrywanie obecności pieszych, rowerzystów i nieruchomych przeszkód
Czujniki radarowe asystenta skrętu są zamontowane przed tylną osią ciężarówki, w osłonie bocznej. Zasięg ich działa obejmuje całą długość prawej strony pojazdu składającego się z ciągnika i naczepy lub samochodu ciężarowego z przyczepą. Wspomniane czujnik wykrywają obiekty, które znajdują się aż dwa metry przed pojazdem. Jeżeli poruszający się obiekt znajduje się z prawej strony, w bocznej strefie monitorowania, kierowca dzięki świecącej na żółto lampce LED o kształcie trójkąta w słupku A po stronie pasażera otrzymuje informacje o jego obecności . W razie ryzyka kolizji lampka ta zapala się na czerwono i świeci z większą intensywnością, a ponadto z boku rozlega się sygnał ostrzegawczy. Jeżeli natomiast podczas skrętu ciężarówki na trajektorii zakrętu czujniki wykrywają nieruchomą przeszkodę, np. lampę, znak lub maszt latarni, wówczas również generowane są ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe.

System Active Brake Assist 3: gwarancja większego bezpieczeństwa niż nakazują przepisy
Od opcji do standardu: od listopada 2015 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody ciężarowe z zawieszeniem pneumatycznym o dopuszczanej łącznej masie powyżej 8 ton, z kilkoma wyjątkami, do których należą pojazdy specjalne oraz pojazdy typu off-road, muszą być wyposażone w system asystenta hamowania awaryjnego. Dla Mercedes-Benz Trucks wymóg ten nie stanowi żadnego wyzwania: od 9 lat marka z symbolem gwiazdy oferuje na życzenie klienta system Active Brake Assist, jednocześnie stale go udoskonalając. Obecnie po drogach Europy jeździ niemal 60 tysięcy pojazdów ciężarowych wyposażonych w ten system, z tego 23,5 tysiąca w ABA 3. Łącznie przebyły one ponad 15,4 miliarda kilometrów. Dla Mercedes-Benz Trucks oznacza to unikalne bogactwo doświadczeń i przewagę nad konkurencją w zakresie wiedzy. Asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist jest już oferowany w seriach produkcyjnych Mercedes-Benz Actros, w samochodach ciężarowych Antos wykorzystywanych do lokalnej dystrybucji oraz w pojazdach Arocs najlepiej sprawdzających się na placach budowy.

4trucks.pl / Mercedes-Benz

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL