Pierwsze rejestracje przyczep i naczep - luty 2015

Pierwsze rejestracje przyczep i naczep - luty 2015

Analizy PZPM na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).

W poniższej analizie prezentujemy dane obejmujące jedynie rejestracje stałe na koniec okresów miesięcznych. Nie uwzględniamy pojazdów pozostających w momencie zakończenia okresów miesięcznych na rejestracji czasowej. Oznacza to, że liczba ostatecznie zarejestrowanych w Polsce na stałe przyczep i naczep może być w omawianym okresie nieznacznie wyższa.

Według wstępnych danych w lutym 2015r. zarejestrowano 4 272 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Liczba nowych rejestracji w całej grupie wzrosła o 2,3% w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Wszystkie rodzaje przyczep reprezentowały wzrost rok do roku, przy czym najwyższą dynamikę osiągnęły przyczepy ciężarowe rolnicze (+30,5%) nie licząc nielicznej grupy przyczep specjalnych. Jedynie liczba nowych naczep ciężarowych zmniejszyła się (-11,1%). Wśród przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t zarejestrowano 1399 szt. tj. o 192 sztuki mniej niż w lutym przed rokiem ale więcej aż o 421 (43%) niż w styczniu br. Udział tej grupy wzrósł od ostatniego miesiąca do prawie 33%, ale przed rokiem było to 38%. Przyczepy lekkie, które niezmiennie stanowią najbardziej liczną grupę, w lutym zajęły 48%. Zarejestrowano ich 2039, czyli więcej o 107 szt. niż przed rokiem (+5,5%) i więcej o 11,2% (206 szt.) niż w styczniu br.

Od początku roku, licząc razem wszystkie rodzaje, przybyło 7 753 nowe przyczepy i naczepy. Było to prawie tyle samo co w analogicznym czasie przed rokiem (-25szt.). Początkowe dwa miesiące roku zamknęły się pozytywnie dla przyczep. W grupie tej zanotowano zdecydowany wzrost (+9,6%). Jednocześnie znaczący dwucyfrowy spadek dotyczył naczep (-18,9%).

Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W lutym wyróżniono 1 399 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t tj. tj. o 192 sztuki mniej niż w lutym przed rokiem ale więcej aż o 421 (43%) niż w styczniu br. Udział tej grupy wzrósł od ostatniego miesiąca do prawie 33%, ale przed rokiem było to 38%.

Od początku roku przybyło 2 377 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t. Było to mniej o jedną piątą niż w analogicznym okresie ub.r. Dwucyfrowe spadki odnotowano zarówno w grupie przyczep (-31,5%) jak i w zasadniczej grupie naczep (-19,4%).

W grupie nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, na szczycie rankingu marek po dwóch miesiącach br. pierwszy jest KRONE - zarejestrował 574 sztuki, tj. mniej o 25,5% niż przed rokiem i zajął 24,2% rynku. Na drugą pozycję wrócił SCHMITZ CARGOBULL z liczbą 439 nowych rejestracji (-25,7%). Trzeci jest WIELTON, który z liczbą 350 przyczep i naczep ma 14,7% rynku. Wśród liderów poniósł on najniższą stratę (-15,9%). Czwarty niezmiennie jest KOEGEL. Po rejestracji 199 pojazdów jest w ścisłej czołówce ale od podium dzieliło go 151szt.

Na koniec lutego 2015r. z rejestracją czasową pozostało w polskich rejestrach 235 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli o 102 sztuki mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W przeważającej części pojazdy te zostały przeznaczone dla zagranicznych odbiorców. Wśród nich na czele był Wielton - 142 szt., następnie Bodex - 17 i MHS - 15.

Od początku roku zarejestrowano 2 192 (-19,4%) naczepy o DMC pow. 3,5t. Największą grupę wśród nich - 1 329 szt. stanowiły (zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych) platformy i skrzynie (w tym w przeważającej części zabudowy kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe). Spadek liczebności tego typu zabudów wyniósł jedną piątą. Zajęły one łącznie 60,6% tej części rynku. Drugie miejsce przypadło wywrotkom (330 szt.), których było mniej o 4,1% w porównaniu do lutego 2014 roku. Kolejną grupę wśród naczep ciężarowych pow. 3,5t stanowiły furgony - 230 szt. (-43,3% r/r). Wśród nich wyróżniono 197 chłodni (-79 szt.) i jedną zabudowę izotermiczną oraz 28 furgonów uniwersalnych (-28 szt.). Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5t, których zarejestrowano od początku roku 185 (-31,5%), blisko 64% stanowiło 118 szt. przyczep kurtynowych i skrzyniowych (podrodzaj platforma lub skrzynia). Wśród zarejestrowanych 5 furgonów 4 mają zabudowę izotermiczną.

Nowe przyczepy lekkie
W lutym 2015r. zarejestrowano 2 039 nowych przyczep lekkich, czyli więcej o 107 szt. niż przed rokiem (+5,5%) i więcej o 11,2% (206 szt.) niż w styczniu br.

Od początku roku przybyło ich 3 872 tj. więcej o 340 szt. (+9,6%) niż w ciągu dwóch pierwszych miesięcy ub.r. Najwięcej w tym okresie zarejestrowano przyczep lekkich marki BORO - 921 szt. Zajęły one blisko jedną czwartą rynku. Na następne w rankingu TEMA i NEPTUN-SORELPOL przypadło już tylko po ok. jednej siódmej. Zarejestrowały one odpowiednio 567 i 532 szt. Przy czym TEMA straciła 6,3% w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. a NEPTUN-SORELPOL zyskał aż 43,8%, co przełożyło się na wzrost udziału tej marki z ok. 10% do prawie 14%. Kolejna grupa BRENDERUP - THULE TRAILERS zarejestrowała 354 sztuki co daje jej podobnie, jak w takim samym czasie przed rokiem trochę poniżej 10%.

Dodatkowo od stycznia do lutego 2015r 63 lekkie przyczepy pozostały na rejestracji czasowej. Rok wcześniej było ich 71. Z pewnym prawdopodobieństwem część tych przyczep mogło być skierowane do odbiorców zagranicznych ale też mogły uzyskać stałą rejestrację i być użytkowane w kraju.

Nowe przyczepy ciężarowe rolnicze
W lutym 2015 r. zarejestrowano 398 (+93 szt. r/r) nowych przyczep ciężarowych rolniczych. W ostatnim miesiącu przyczepy tej grupy były rejestrowane najbardziej dynamicznie spośród ważniejszych innych rodzajów przyczep. Wzrost rok do roku osiągnął 30,5%. Od stycznia do lutego zarejestrowano 681 nowych przyczep rolniczych co wskazuje na wzrost o 15,6%. Największą część 43,5% stanowiły przyczepy marki PRONAR (296 szt.). Następne zarejestrowały już znacznie mniej - METAL-FACH 92 (-8,9%), WIELTON 55 (+10%), METALTECH 53 (+23,3%) i ZASŁAW 44 (+33,3%). Po lutym zaledwie 2 przyczepy rolnicze pozostawały z rejestracją czasową. Ciągników rolniczych od stycznia do lutego br. przybyło 1 424*.
W ich grupie odnotowano spadek rejestracji o 20,1%. Najbardziej popularne pozostają marki: ZETOR - 255 (-8,3%) i NEW HOLLAND – 223 (-20,4%). Do czołówki dołączył JOHN DEERE - 209 (+17,4%). Kolejne zarejestrowały już znacznie mniej. DEUTZ-FAHR - 79 i KUBOTA - 66. Pięć pierwszych marek skupiło prawie 2/3 rynku (65,9%) liczbę ciągników rolniczych podano razem z rejestracjami czasowymi na koniec poszczególnych miesięcy.


4trucks.pl / PZPM

Przeczytaj też:
Wielton z ofertą systemów wymiennych Spółka Wielton, polski producent naczep i przyczep, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy.
Wielton z unikalną ofertą finansowania Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewoźników, spółka Wielton oferuje możliwość nabycia nowych pojazdów w leasingu, w oparciu o atrakcyjne warunki finansowania udzielone przez PKO Leasing.
Producent naczep ostrożnie o inwestycjach w 2024 roku Grupa Krone może uznać rok 2023 za udany, jednak szefowie firmy są pełni obaw.
Firma Schmitz Cargobull nagrodził Partnerów serwisowych roku 2023 W tym roku nagroda Service Partners of the Year 2023 zostanie wręczona w 33 krajach.
Grupa Wielton gra z WOŚP i zaprasza do licytacji Tradycyjnie Grupa wspiera zbiórkę Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, której tegorocznym mottem jest „Tu wszystko gra OK!”.
Telematyka Schmitz Cargobull we wszystkich naczepach TIP Grupa TIP, jeden z wiodących dostawców wynajmu, leasingu i serwisu naczep w Europie, oraz Schmitz Cargobull, największy europejski producent naczep, podpisały umowę, aby wyposażyć 2500 naczep w systemy telematyczne. Modernizacje sprzętu TrailerConnect® obejmują pojazdy wszystkich typów przyczep i producentów.
Finał Profesjonalni Kierowcy odbył się w Wieluniu Podwozie typu tandem Volvo FH z zabudową oraz naczepą Wielton stanęły w Wieluniu podczas VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. A to wszystko po to, aby dostarczyć porządną dawkę wiedzy kierowcom z kategorią C+E, którzy nie są obecnie aktywni zawodowo.
Wielton inwestuje w kolejny zakład produkcji naczep W celu usprawnienia procesu produkcyjnego oraz poprawy wydajności Wielton zbudował kolejny zakład w Wieluniu.
Wielton na tegorocznych targach TransLogistica Firma Wielton po raz pierwszy zaprezentuje się na targach TransLogistica Poland w Warszawie.