Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję

Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję

Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już ok. 14-15 proc. ogółu wartości eksportu towarowego.

Od kilku lat stale rośnie rola producentów części i akcesoriów samochodowych, których bardzo dobre wyniki przekładają się na wzrost całej motobranży w Polsce.

Oficjalne dane pokazują, że w skali roku eksport produktów motoryzacyjnych, który jest główną siłą napędową motobranży, wynosi ok. 14-15 proc. (14,4 proc. w 2013 r.) wartości całego polskiego eksportu towarowego. Znaczenie sektora dla gospodarki potwierdzają też m.in. dane dotyczące działalności w specjalnych strefach ekonomicznych - motobranża przeważa w 6 z 14 funkcjonujących nad Wisłą SSE.

W Polsce działalność prowadzi obecnie ok. 1,3 tys. producentów motoryzacyjnych, a cały sektor - razem z przedsiębiorstwami handlowo-usługowymi - to ponad 80 tys. firm.

Części dźwignią motobranży
Jak wynika z niedawnego raportu pn. "Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy", opublikowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), między 2008 a 2013 r. wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła nominalnie aż o 69 proc. (z 30,3 do 51,1 mld zł). Równocześnie na znaczeniu traci produkcja samochodów - stagnacja, a nawet spadki liczby wyprodukowanych pojazdów osobowych, widoczne są od mniej więcej 2009 r.

Zdaniem Aleksandra Szczyrby, CEO polskiej firmy Ferroz Export, która zajmuje sie eksportem układów wydechowych, również w 2015 r. branża motoryzacyjna będzie jednym z mocniejszych sektorów polskiej gospodarki. Głównym motorem rozwoju ma być eksport części i akcesoriów do innych krajów, w tym przede wszystkim państw Europy Zachodniej.

- W 2014 r. wartość eksportowanych z Polski części i akcesoriów samochodowych najprawdopodobniej przekroczy łącznie 30 mld zł. Będzie to już o blisko 10 mld zł więcej względem wartości eksportu pojazdów. Kwoty te z roku na rok zmieniają się na korzyść części i akcesoriów, co pokazuje znaczenie ich producentów dla całej gospodarki kraju. Jest to również o tyle ciekawe, że w społecznym odbiorze branża motoryzacyjna kojarzona jest głównie z fabrykami dużych koncernów zagranicznych, a nie producentami części oryginalnych czy też części przeznaczonych na rynek wtórny - komentuje Aleksander Szczyrba.

Rosnąca rola branży motoryzacyjnej jest widoczna także w odniesieniu do finansów publicznych. Według oficjalnych danych za 2012 r., wpływy z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) związanego z działalnością motobranży wynoszą w skali roku aż 6,2 mld zł. Z tej kwoty blisko połowa (2,8 mld zł) przypadła na sprzedaż części, akcesoriów oraz usług motoryzacyjnych.

Branża odprowadza też duże kwoty w formie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W 2013 r. było to ok. 4,7 mld zł. Jak oszacowała tymczasem firma doradcza KPMG, liczba osób zatrudnionych w szeroko pojętym sektorze motoryzacyjnym sięga w Polsce już ok. 350 tys., notując przy tym od kilku lat stały wzrost.


4trucks.pl / Tab2

Przeczytaj też:
Branża motoryzacyjna z optymizmem zamknie rok

Wypowiedź eksperta - Marzeny Jurkiewicz, Prezes Zarządu CRS Polska W branży motoryzacyjnej brakuje pracowników

Motobranża to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki: nowe inwestycje, rekordowe wartości eksportu, a przy tym wzrost zatrudnienia Branża motoryzacyjna potrzebuje inżynierów

Do końca 2015 r. sektor motoryzacyjny w Polsce będzie potrzebować ok. 3 tys. inżynierów – przewiduje firma Bergman Engineering, która specjalizuje się w rekrutacji inżynierów. Conti Urban HA3 w nowym rozmiarze dla transportu publicznego

Continental, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, rozszerzył ofertę opon dla transportu publicznego o oponę Conti Urban HA3 265/70 w nowym rozmiarze 19.5”. 100-lecie ZF Friedrichshafen AG

W 2015 roku ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia. Ruszyły zgłoszenia do Sachs Race Cup 2015

Polski oddział ZF Friedrichshafen AG zaprasza do udziału w Sachs Race Cup 2015. Continental otwiera Centrum Technologii Opon na Słowacji

Continental, międzynarodowy producent opon i dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, uruchomił w Púchovie na Słowacji, nowoczesną placówkę badawczo-rozwojową. Wartość inwestycji w nowe Centrum Technologii Opon to 7,5 miliona euro. DSV i Audi otwierają nowe centrum logistyczne w Niemczech

Pod koniec października br. Audi AG oficjalnie inaugurowało nowe centrum logistyczne Böllinger Höfe w Heilbronn w Niemczech, z którego teraz DSV zaopatruje pobliską fabrykę producenta w Neckarsulm. Świece zapłonowe Federal-Mogul do pojazdów ciężarowych zasilanych CNG

Nowa oferta łączy doświadczenia z aplikacji przemysłowych oraz branży motoryzacyjnej, oferując sprawdzone technologie dla producentów pojazdów ciężarowych.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL