Zmiana systemu poboru opłat to duże wyzwanie prawne

Zmiana systemu poboru opłat to duże wyzwanie prawne

Budowę 1,8 tys. km dróg ekspresowych i usprawnienie procesu poboru opłat na autostradach zapowiedziała, w rozmowie z TVP Info, minister Maria Wasiak.

Zaznaczyła jednak, że na drodze do ujednolicenia zasad poboru opłat mogą stanąć problemy formalnoprawne.

Wasiak zapowiedziała, że planowane do wybudowania w najbliższych latach 1,8 tys. km dróg ekspresowych to będzie większa skala inwestycji niż planowane do wybudowania autostrady. - Tam gdzie potrzebna jest droga ekspresowa, tam nie będziemy budować autostrady. To jest istota, jak mądrze wydać pieniądze. Najgorzej jest wydawać ich więcej w stosunku do efektów - powiedziała Maria Wasiak w rozmowie z TVP Info.

Dużo miejsca w rozmowie poświęcono kwestiom opłat na autostradach. - Na A1, dopóki obowiązuje umowa z koncesjonariuszem, będą opłaty. Rozmawiałam z koncesjonariuszem [Amber One - red.], czynione są działania, żeby bramki były bardziej funkcjonalnie. Na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA dążymy do wprowadzenia elektronicznego poboru opłat, ale musimy pogodzić to z systemem poboru opłat przez ciężarówki [viaTOLL - red.]. To wszystko jest skutkiem, że część autostrad zaczęliśmy budować przed wejściem do UE. Spowodowało to duże zróżnicowanie stanu prawnego. Teraz trzeba to wszystko skleić, a na trochę czasu potrzeba. Na dziś idziemy w usprawnienie tego, co jest. To wymaga także zmian prawnych, to trochę potrwa - stwierdziła Maria Wasiak.

Szefowie MIR stwierdziła, że w przypadku odcinków autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy - są oni otwarci na współpracę jeśli chodzi o modyfikację systemu poboru opłat, ale nie można im nowego systemu narzucić. - Jeśli koncesjonariusze uznają, że chcą się przyłączyć, bo im się to opłaca, to się przyłączą. Takie są warunki umowy - dodała Maria Wasiak.

Przypomnijmy, że poprzedniczka Marii Wasiak, Elżbieta Bieńkowska tuż przed odejściem z MIR zapowiedziała, że trzeba zrobić wszystko, by nowy system poboru opłat zaczął funkcjonować już w 2015 r.


4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl

Przeczytaj też:
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Co w najbliższym czasie poprawi się na drogach - sprawdzamy Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.
Ułatwienia dla kierowców na Zakopiance i w okolicy A4 Już tylko kilkadziesiąt godzin dzieli nas do otwarcia wyczekiwanego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążonego pod górą Luboń Mały na Zakopiance.
Takiego transportu jeszcze nie było... Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.
Droga ekspresowa S19 Via Carpatia ma nowy odcinek W ostatnich dniach kwietnia GDDKiA oddała do ruchu ostatni element szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem.
Na A4 znowu będzie drożej Zgodnie z wnioskiem złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków planuje od 4 lipca br. zmienić stawki opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów.
Czy 1 października stanie transport? e-TOLL jeszcze nie gotowy Brakuje urządzeń do rejestracji przejazdów w systemie e-Toll. KAS proponuje zastępcze rozwiązanie w postaci aplikacji e-TOLL.
Przewoźnicy krytykują nowy system opłat w Polsce eToll Jeszcze do niedawna było wiadomo, że 30 czerwca ma wygasnąć viaToll, a od lipca kierowcy pojazdów o maksymalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t będą korzystać wyłącznie z nowego eToll.
Taniej, szybciej i wygodniej na odcinku A4 Katowice-Kraków. Poznaj A4Go Skorzystanie z oferowanych przez Stalexport Autostradę Małopolską automatycznych form płatności wiąże się z wieloma korzyściami.