Opony do ciężarówek - nie wszędzie wjedziesz na całorocznych

Opony do ciężarówek - nie wszędzie wjedziesz na całorocznych

Przepisy w wielu krajach Europy wymagają od kierowców montowania opon zimowych lub całorocznych.

Podobnie jest w przypadku samochodów ciężarowych, chociaż w tym przypadku prawo jest jeszcze bardziej restrykcyjne. Jeśli zajmujesz się transportem, to lepiej sprawdź, gdzie opony zimowe są wymagane.

- Wiele europejskich krajów wymaga, aby samochody ciężarowe w okresie zimowym jeździły na specjalnie przystosowanych do tego oponach. - Jeśli kierowca nie dostosuje się do wymogów, to naraża się na mandat karny, nawet w wysokości 5 tys. euro!podkreśla Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl. Podobnie sprawa ma się w przypadku samochodów osobowych, ale kierowców ciężarówek obowiązują jeszcze bardziej restrykcyjne przepisy.

Gdzie na zimówkach?
Obowiązek jeżdżenia na oponach zimowych obowiązuje między innymi w takich krajach, jak: Austria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Norwegia, Słowacja oraz Słowenia. W każdym z tych państw przepisy nieco się różnią, więc warto mieć to na uwadze.

I tak na przykład w Austrii samochody ciężarowe muszą być wyposażone w opony zimowe z oznaczeniem M+S w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia. Takie ogumienie musi się znajdować na co najmniej jednej osi (napędzającej), a bieżnik nie może być płytszy niż 6 mm. W Czechach przepisy są bardzo podobne, ale dotyczą tylko auto powyżej 7,5 tony. Główna różnica polega na dłuższym okresie, który obowiązuje do 30 kwietnia.
Z kolei w Estonii przepisy obowiązują od 1 grudnia do 1 marca, ale w szczególnych przypadkach, np. dużych opadów śniegu, mogą wejść w życie już w październiku i trwać aż do kwietnia. Co ciekawe, w Finlandii opona zimowa nie musi mieć oznaczenia M+S, a minimalny profil to 1,6 mm (tak, jak w Polsce).

Bardzo restrykcyjne przepisy obowiązują w Norwegii. Obowiązek używania opon zimowych dotyczy okresu od 1 listopada do 1 poniedziałku po świętach Wielkanocnych dla południowej Norwegii i od 15 października do 1 maja dla północnej części kraju. Opony z oznaczeniem M+S muszą się znajdować na wszystkich osiach, a ich minimalny bieżnik do 3 mm. Ewentualnie zamiast opon zimowych można stosować opony z łańcuchami śniegowymi, ale ich profil także musi mieć głębokość co najmniej 3 mm.

Warto jeszcze wspomnieć o Słowacji i Słowenii. W obu tych państwach w samochodach powyżej 3,5 tony trzeba stosować opony zimowe w okresie od 15 listopada do 15 marca (Słowenia) lub 31 marca (Słowacja). Opony muszą mieć oznaczenie M+S. W Słowenii minimalny profil to 3 mm, a zimówki muszą być zamontowane przynajmniej na osi napędzającej.

Nie wszędzie na całorocznych
Kluczowe są tutaj oznaczenia M+S, które są umieszczane na oponach zimowych, ale nie zawsze znajdziemy je na ogumieniu całorocznym. To jednocześnie oznacza, że na tych drugich oponach nie wszędzie uda nam się wjechać. - Warto mieć to na uwadze, jeśli planujemy wyjazd za granicę. W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale takie przepisy obowiązują w wielu krajach w Europie. - podsumowuje Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.


4trucks.pl / OPONEO.PL SA