Pierwsze rejestracje przyczep i naczep listopad 2014
Analizy PZPM na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).
W poniższej analizie prezentujemy dane obejmujące jedynie rejestracje stałe na koniec okresów miesięcznych. Nie uwzględniamy pojazdów pozostających w momencie zakończenia okresów miesięcznych na rejestracji czasowej. Oznacza to, że liczba ostatecznie zarejestrowanych w Polsce na stałe przyczep i naczep może być w omawianym okresie nieznacznie wyższa.
Według wstępnych danych w listopadzie 2014r. zarejestrowano 3 709 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Liczba nowych rejestracji całej grupy nieznacznie wzrosła w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku (+0,7%) i znacznie obniżyła się w odniesieniu do października (-22,4%). W głównych segmentach przyczep odnotowano wzrost rok do roku. Natomiast naczepy ciężarowe drugi miesiąc z rzędu zanotowały głęboki dwucyfrowy (-14,1%) spadek. W listopadzie wyróżniono 1 286 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t tj. o 216 sztuk mniej niż przed rokiem (-14,4%) oraz o 211 sztuk mniej niż w październiku br. Udział tej grupy wzrósł w ostatnim miesiącu do 35%. Wśród przyczep lekkich, które zawsze stanowią najbardziej liczną grupę ale w listopadzie stanowiły nieco ponad 48%. W ostatnim miesiącu zarejestrowano ich 1 798 szt. (+7,7%). Najwyższe tempo wzrostu wystąpiło w grupie ciężarowych przyczep rolniczych. W listopadzie przybyło ich o 18,6% więcej niż przed rokiem ale ich wolumen zgodnie z sezonowym rytmem maleje. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 268 szt. Było to mniej o 111 szt. (-29,3%) niż w październiku.
Od początku roku przybyło 53 361 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, tj. mniej o 16,6% niż w analogicznym okresie ub.r. W tym czasie grupa przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t osiągnęła prawie 11% wzrostu. Przełożyło się to na 15 560 ich nowych rejestracji w ciągu jedenastu miesięcy. Tempo dyktują tutaj naczepy ciężarowe (+11,6%), które stanowią ponad 90% grupy pow. 3,5t. W tym samym czasie liczba nowych rejestracji przyczep lekkich wyniosła 27 847 (-25,0%), a ciężarowych przyczep rolniczych 5 396 (-26,1%).
Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W listopadzie wyróżniono 1 286 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t tj. o 216 sztuk mniej niż przed rokiem (-14,4%) oraz o 211 sztuk mniej niż w październiku br. Udział tej grupy wśród wszystkich rodzajach przyczep i naczep wzrósł w ostatnim miesiącu do 35% (przed miesiącem stanowiły one 31%). Przyczep zarejestrowano o 21, a naczep o 195 sztuk mniej niż przed rokiem, odpowiednio 110 (-16%) i 1 176 (-14,2%).
Od początku roku przybyło 15 560 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, tj. więcej o 10,8% (+1 521 szt.) niż w takim samym czasie przed rokiem. Głównie dzięki dobrej sprzedaży naczep ciężarowych (+11,6%), która podąża za dobrą sprzedażą ciągników samochodowych. Na szczycie rankingu marek w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t niezagrożona jest KRONE. Zarejestrowano 3 489 jej pojazdów tj. więcej o 10,6% w skali roku. Jej udział w tej grupie wynosi 22,4%. Na drugim miejscu również bez zmiany jest SCHMITZ CARGOBULL z liczbą 3 290 przyczep i naczep. Jego udział przekracza 21% a tempo zmiany po jedenastu miesiącach wynosi -0,6%. Trzecią lokatę zajmuje niezagrożony WIELTON, który w tym czasie zarejestrował 2 140 pojazdów o DMC pow. 3,5t. Dało to mu 13,8% udział. Liczba zarejestrowanych na stałe pojazdów WIELTON była wyższa o 9,9% niż w analogicznym czasie ub.r. Zdecydowanie najwyższe tempo wzrostu w pierwszej piątce, 17,8% w skali roku, utrzymuje czwarty na liście KOEGEL, który zarejestrował 1 416 pojazdów. Jego udział wyniósł 9,1% rynku. Łączny udział tych czterech firm stanowi ponad 66% rynku.
Od stycznia do listopada z rejestracją czasową pozostało w polskich rejestrach 2 452 przyczepy i naczepy o DMC pow. 3,5t czyli mniej o 15,4% (-445 szt.) niż przed rokiem. W przeważającej części pojazdy te zostały przeznaczone dla zagranicznych odbiorców. Wśród nich na czele jest Wielton - 1 751 szt., który dystansuje następne MEGA (206 szt.), Bodex (184 szt.) i Trailis (82 szt.).
Od początku roku zarejestrowano 14 061 (+11,6%) naczep o DMC pow. 3,5t. Największą grupę wśród nich - 8 190 szt. stanowiły (zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych) platformy i skrzynie (w tym w przeważającej części zabudowy kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe). Zajęły one łącznie 58% rynku naczep. Od początku roku zarejestrowano ich o 5,8% więcej niż w analogicznym okresie 2013r. Drugie miejsce zajęły furgony (2 017 szt.), których było mniej o blisko 4% niż przed rokiem. Wśród nich wyróżniono 1 611 chłodni (+20 szt. r/r), 278 furgonów uniwersalnych (+118 szt.) oraz 105 izoterm (-164 szt., -66% r/r). Kolejną grupę wśród naczep ciężarowych pow. 3,5t stanowiły bardzo dynamiczne w tym roku wywrotki - 1 960szt. (+38% r/r) oraz o zbliżonej dynamice (39%) cysterny (799szt.)
Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5t, których zarejestrowano od początku roku 1 499 (+3,5%), blisko 77% stanowiły przyczepy kurtynowe i skrzyniowe (podrodzaj platforma lub skrzynia (1150 szt.)). W grupie przyczep ciężarowych było również 37 cystern, 35 wywrotek i 33 furgony. Wśród tych ostatnich znalazło się 13 izoterm i 2 chłodnie.
Nowe przyczepy lekkie
W listopadzie br. zarejestrowano 1 798 przyczep lekkich. Był to piąty w tym roku miesiąc z rzędu ze wzrostem rok do roku (+7,7%; +129 szt.). Nowych przyczep lekkich zgodnie z sezonowym trendem przybyło mniej niż miesiąc wcześniej (-25,0%; -600 sztuk).
Od początku roku zarejestrowano 27 847 przyczep lekkich, tj. mniej o 25,0% (-9 277 szt.) niż w ciągu jedenastu miesięcy 2013r. W rankingu marek na szczycie kolejność nie zmieniła się. Najwięcej od początku roku zarejestrowano przyczep lekkich marki BORO - 7 571 szt., następnie TEMA - 4 404 i NEPTUN-SORELPOL - 3224. Kolejna - grupa BRENDERUP - THULE TRAILERS zarejestrowała 2 313 sztuk. Ze względu na ubiegłoroczną zmianę przepisów dotyczącą dopuszczeń jednostkowych, wskaźniki zmiany poszczególnych marek mogą nie odzwierciedlać faktycznego wzrostu lub spadku. Nie można wykluczyć, że w poprzednich latach część ich pojazdów zostało zarejestrowanych pod marką SAM, która utrzymywała ok 40% rynku. W ub. roku do listopada było takich przyczep 14 735, w bieżącym 1 szt.
Dodatkowo od stycznia do listopada, 665 lekkich przyczep pozostawało na rejestracji czasowej licząc razem na koniec każdego miesiąca. Przed rokiem było ich 3 608 (w tym 80% SAM). Z dużym prawdopodobieństwem w przeważającej części przyczepy te mogły być skierowane do odbiorców zagranicznych.
4trucks.pl / PZPM