Jak w rzeczywistości Polacy postrzegają fotoradary?

Jak w rzeczywistości Polacy postrzegają fotoradary?

Polskie społeczeństwo wyraża różne poglądy na temat systemu fotoradarów w kraju.

Mimo występowania wielu sceptycznych opinii o samych urządzeniach, Polacy uważają, że są miejsca, gdzie ich lokalizacja jest konieczna, ponieważ znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

W listopadzie 2014 roku, we współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego Instytut badawczy Millward Brown zrealizował badanie "Automatyczny nadzór nad ruchem drogowym oczami Polaków". Nie daje ono jednak jednoznacznego obrazu postaw społecznych wobec fotoradarów. Uczestnicy badania, na poziomie indywidualnym, odnoszą się krytycznie do systemu, ale w odniesieniu do kontekstu bezpieczeństwa publicznego, stosunek społeczeństwa do fotoradarów jest bardzo pozytywny.

Według 66% respondentów fotoradary stanowią istotny element wpływający na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Ponadto, respondenci uznają, że fotoradary to skuteczny sposób poprawy bezpieczeństwa, w szczególności w miejscach niebezpiecznych bądź przy obiektach użyteczności publicznej. 94% badanych uznaje, że fotoradary powinny znajdować się w okolicy szkół i przedszkoli, 93% uważa, że fotoradary są potrzebne w miejscach, gdzie często dochodzi do wypadków drogowych, 85% akceptuje fotoradary w pobliżu przejść dla pieszych, przy których nie ma sygnalizacji świetlnej, a 59% widzi zasadność instalacji fotoradarów w małych miejscowościach.

Wyniki badania świadczą o tym, iż - mimo sceptycznego nastawienia Polaków do wszelkich systemów i procedur, mających na celu nadzór i kontrolę ich zachowania w przestrzeni publicznej - respondenci uznają fotoradary za efektywne rozwiązania, służące poprawie bezpieczeństwa na drogach. Jest to ważny wniosek płynący z przeprowadzonego przez Millward Brown badania, szczególnie w kontekście wiedzy na temat głównych przyczyn śmiertelnych wypadków na polskich drogach, jakimi są prędkość i brawura kierowców.

Badanie pokazuje również, jak dużą rolę w postrzeganiu fotoradarów odgrywają stereotypy i jakie znaczenie mogą mieć komunikaty wysyłane do społeczeństwa przez media. Co drugi Polak wiedzę na temat fotoradarów czerpie z telewizji, co trzeci z internetu, a co czwarta osoba z prasy. 71% respondentów uznaje, że inni kierowcy źle oceniają system fotoradarów. Z badania wynika jednak, że nie musi to być równoznaczne z ich własną opinią na temat systemu automatycznej kontroli, która wbrew powyższemu jest pozytywna.

Wyobrażenie definicji społecznej fotoradaru jest więc zaprzeczeniem indywidualnych postaw, a odpowiednio prowadzone działania komunikacyjne dają szansę na pozytywne postrzeganie systemu przez Polaków.


4trucks.pl / CANARD