Pierwsze rejestracje przyczep i naczep - wrzesień 2014

Pierwsze rejestracje przyczep i naczep - wrzesień 2014

Analizy PZPM na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).

Według wstępnych danych we wrześniu 2014r. zarejestrowano 4 858 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Liczba nowych rejestracji całej grupy była wyższa (+12,7%) w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku i wyższa niż miesiąc wcześniej (+15,9%). Praktycznie we wszystkich grupach odnotowano wzrost rok do roku, ale trzeba pamiętać o bardzo niskiej bazie odniesienia jaką w drugiej połowie roku będą stanowiły ubiegłoroczne rezultaty. We wrześniu wyróżniono 1 505 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t tj. o sto sztuk więcej niż przed rokiem i więcej o 476 szt. (+46,3% m/m) niż w sierpniu br. Udział tej grupy podniósł się w ostatnim miesiącu do 31%. Od czerwca ub. roku w grupie tej każdy miesiąc przynosił poprawę wyników jedynie poza czerwcem br. W pozostałych zasadniczych grupach dopiero miesiące ostatniego kwartału zamykały się na plusie. Wśród przyczep lekkich, które zawsze stanowią najbardziej liczną grupę - średnio ponad 50%, we wrześniu br. odnotowano 2 536 szt. (+12,3%). Ciężarowe przyczepy rolnicze zakończyły ostatni miesiąc na poziomie wyższym o 20,8% w porównaniu do wyniku sprzed roku. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 413 szt.. Zaznacza się tu sezonowa zniżka wolumenu podobnie jak i w grupie przyczep lekkich.

Od początku roku przybyło 44 871 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów, tj. mniej o 19,3% niż w analogicznym okresie ub.r. W tym czasie grupa przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t utrzymała wzrost o 19,2% do poziomu 12 777 szt. głównie dzięki bardzo dobrym rejestracjom naczep ciężarowych (+20,6%). W ciągu dziewięciu miesięcy liczba nowych rejestracji przyczep lekkich wyniosła 23 651 (-28,9%) a ciężarowych przyczep rolniczych 4 483 (-17,8%).

Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
We wrześniu wyróżniono 1 505 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t tj. o sto sztuk więcej niż przed rokiem i więcej o 476 szt. (+46,3% m/m) niż w sierpniu br. Od czerwca ub. roku łącznie w tej grupie każdy miesiąc przynosił poprawę wyników jedynie poza czerwcem br. Wzrost utrzymał się tym razem w grupie przyczep, których zarejestrowano 130 (+0,8% r/r) i wśród naczep 1 375 szt. (+7,8%).

Od początku roku przybyło 12 777 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, tj. o 19,2% (+2 055 szt.) więcej niż w takim samym czasie przed rokiem. Głównie dzięki bardzo dobrym rejestracjom naczep ciężarowych (+20,7%), które podążają za dobrą sprzedażą ciągników samochodowych. Na szczycie rankingu marek w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, na pierwszej pozycji z malejącą już przewagą nad następnymi jest KRONE. Marka ta zarejestrowała 2 864 pojazdy tj. więcej o 22,9% w skali roku. Jej udział w tej grupie wynosi 22,4%. Na drugim miejscu również bez zmiany jest SCHMITZ CARGOBULL z liczbą 2 653 przyczep i naczep. Jego udział zbliża się do 21% a tempo wzrostu po ośmiu miesiącach wynosi 6,%. Trzecią lokatę zajmuje niezagrożony WIELTON, który w tym czasie zarejestrował 1 793 pojazdy o DMC pow. 3,5t. Dało to mu 14% udział. Liczba zarejestrowanych przez WIELTON pojazdów na stałe była wyższa o 23,2% niż w analogicznym czasie ub.r. Zdecydowanie najwyższe tempo wzrostu w pierwszej piątce, 29,4% w skali roku, utrzymuje czwarty na liście KOEGEL, który zarejestrował 1150 pojazdów. Jego udział wyniósł 9% rynku.

Od stycznia do września z rejestracją czasową pozostało w polskich rejestrach 2 101 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli mniej o 9,6% (-224szt) niż przed rokiem. W przeważającej części pojazdy te zostały przeznaczone dla zagranicznych odbiorców. Wśród nich na czele jest Wielton - 1 502 szt., który dystansuje następne MEGA (182 szt.), Bodex (159 szt.) i Trailis (81szt.).

Od początku roku zarejestrowano 11 496 (+20,7%) naczep o DMC pow. 3,5t. Największą grupę wśród nich - 6 659 szt. stanowiły (zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych) platformy i skrzynie (w tym w przeważającej części zabudowy kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe). Zajęły one łącznie 58% rynku naczep. Od początku roku zarejestrowano ich o 14,3% więcej niż w analogicznym okresie 2013r. Kolejną grupę wśród naczep ciężarowych pow. 3,5t stanowiły bardzo dynamiczne w tym roku wywrotki - 1 657szt. (+52,9% r/r), które nieznacznie prześcignęły furgony. W grupie 1 630 wszystkich furgonów było m.in. 1283 chłodni, o 85 sztuk więcej niż przed rokiem, 103 izotermy (-122 szt; -54,2%) oraz 225 naczep z zabudową uniwersalną, czyli więcej o ponad 82,9% (+102szt) niż przed rokiem.

Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5t, których zarejestrowano od początku roku 1 281 (+6,8%), blisko 80% stanowiły przyczepy kurtynowe i skrzyniowe (podrodzaj platforma lub skrzynia (1016szt.)). W grupie przyczep ciężarowych było 10 izoterm i 1 chłodnia.

Nowe przyczepy lekkie
We wrześniu br. zarejestrowano 2 536 przyczep lekkich. Był to trzeci w tym roku miesiąc ze wzrostem rok do roku (+12,3%; +278 szt.). Nowych przyczep lekkich przybyło również więcej niż miesiąc wcześniej (+7%; +167 sztuk).

Od początku roku zarejestrowano 23 651 przyczep lekkich, tj. mniej o 28,9% (-9 605 szt.) niż w ciągu 9 miesięcy 2013r. W rankingu marek na szczycie kolejność w ciągu ostatniego miesiąca nie zmieniła się. Najwięcej do końca września br. zarejestrowano przyczep lekkich marki BORO – 6 571 szt., następnie TEMA - 3845 i NEPTUN-SORELPOL - 2 670. Kolejna - grupa BRENDERUP - THULE TRAILERS - zbliżyła się do poziomu dwóch tysięcy (1 937). Ze względu na ubiegłoroczną zmianę przepisów dotyczącą dopuszczeń jednostkowych, wskaźniki zmiany poszczególnych marek mogą nie odzwierciedlać faktycznego wzrostu lub spadku. Nie można wykluczyć, że w poprzednich latach część ich pojazdów nie zostało zarejestrowanych pod marką SAM, która utrzymywała ok 40% rynku. W ub. roku do września było takich przyczep 14 729, w bieżącym 1 szt.

Dodatkowo od stycznia do września, 546 lekkich przyczep pozostawało na rejestracji czasowej licząc razem na koniec każdego miesiąca. Przed rokiem było ich 3498 (w tym 82% SAM). Z dużym prawdopodobieństwem w przeważającej części przyczepy te mogły być skierowane do odbiorców zagranicznych.


4trucks.pl / PZPM

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL