Sztandarowe pojazdy MAN TGX D38

Sztandarowe pojazdy MAN TGX D38

Premiera efektywnych silników D38, zgodnych z normą Euro 6 na targach IAA 2014, w Hanowerze.

Firma MAN prezentuje swój najnowszy sztandarowy produkt - pojazd TGX D38. Inżynierowie z firmy MAN stworzyli pojazd ciężarowy wysokiej klasy do wymagających zadań transportowych i opracowali układy przeniesienia napędu dostosowane do indywidualnych potrzeb z licznymi nowymi funkcjami gwarantującymi efektywną eksploatację. Sercem pojazdu jest nowo zaprojektowany 6-cylindrowy rzędowy silnik D38 o pojemności skokowej 15,2 l. Silnik ten zapewnia ponadprzeciętną moc i pozwala na poszerzenie serii modeli TGX o moce 520, 560 i 640 KM.

Układ przeniesienia napędu: połączenie nadzwyczajnej mocy i efektywności
W swoim nowym sztandarowym pojeździe firma MAN powróciła do kwestii całkowitych kosztów eksploatacji: pojazd MAN TGX D38 nie ustanawia żadnych nowych rekordów w kategoriach mocy, natomiast łączy osiągi z efektywnością.

Potężny moment obrotowy silnika jest idealnie dostosowany do wszystkich przełożeń osi, zarówno do osi o krótkich przełożeniach stosowanych w pojazdach trakcyjnych, jak i dla osi o najdłuższym przełożeniu, przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego. Dzięki dwustopniowemu doładowaniu silnika, pełny moment obrotowy jest dostępny już od 930 obr./min. Dlatego TGX D38 jest dostosowany do niezwykle wydajnej jazdy na długich dystansach z małymi prędkościami. Maksymalne momenty obrotowe, wynoszące 2500 Nm (520 KM), 2700 Nm (560 KM) i 3000 Nm (640 KM - transport ciężki), są w pełni dostępne na wszystkich biegach.

Nowe funkcje oszczędzające paliwo
Razem z pojazdem TGX D38 firma MAN oferuje sterowany GPS-em tempomat EfficientCruise. Urządzenie rozpoznaje podjazdy i zjazdy znajdujące się na trasie przed pojazdem i oblicza najbardziej ekonomiczną prędkość. Urządzenie, które kierowca może dostosować do jednego z czterech ustawień w zależności od natężenia ruchu, pozwala uzyskać oszczędności paliwa do 6% w transporcie dalekobieżnym.

Pojazd TGX D38 we wszystkich wersjach może być wyposażony w skrzynię biegów MAN TipMatic 2 z trzema nowymi funkcjami - Speed Shifting, EfficientRoll i Idle Speed Driving - każda przyczynia się do zapewnienia wyjątkowej efektywności pojazdów TGX. SpeedShifting skraca przerwy w przenoszeniu napędu dzięki szybszemu przełączaniu pomiędzy biegami 10, 11 i 12. Na prawie płaskich lub lekko nachylonych odcinkach trasy, funkcja EfficientRoll, oferowana jako alternatywa do tempomatu EfficientCruise, oszczędza paliwo przełączając skrzynię biegów na luz. W ruchu z częstym zatrzymywaniem się oraz przy manewrowaniu, tryb Idle Speed Driving umożliwia toczenie się pojazdu dzięki dużemu momentowi obrotowemu przy najmniejszych obrotach i dlatego pozwala oszczędzać paliwo przy małych prędkościach.

Szeroka paleta modeli MAN TGX D38
Asortyment niezwykle mocnych modeli TGX odzwierciedla jego uniwersalność: modele są dostępne z kierownicą po prawej lub po lewej stronie i można na nich montować kabiny o rozmiarach XL, XLX i XXL. Firma MAN oferuje klientom szeroki zakres konfiguracji osi do ciągników siodłowych oraz podwozi. Klienci świadczący usługi transportowe w ruchu dalekobieżnym i trakcyjnym mogą wybrać pojazdy z zawieszeniem resorowo -pneumatycznym 4x2 i pełnym zawieszeniem pneumatycznym 4x2. Trzy osie umożliwiają przewiezienie cięższego dopuszczalnego ładunku całkowitego niż konfiguracja 6x2 z osiami napędowymi i nienapędowymi. W konfiguracji 6x4 z napędem na dwie osie, pojazd MAN TGX D38 zapewnia ponadprzeciętną siłę ciągu dla ciągników siodłowych i podwozi.

TGX D38 nie tylko zapewnia prestiż flagowego pojazdu w ofercie MAN, lecz także stanowi najbardziej efektywne rozwiązanie w transporcie dalekobieżnym, w trudnym terenie, w zakresie ładowności od 40 do 44 ton. Stosując skrzynie biegów z biegiem bezpośrednim, zapewniające małe zużycie paliwa, o napędzie bezpośrednim można transportować zespoły o masie całkowitej do 65 ton. W ruchu trakcyjnym o dużym zapotrzebowaniu na moc, pojazd MAN TGX D38 ze skrzynią biegów z nadbiegiem i prawidłowym wyposażeniem może ciągnąć do 90 ton ładunku.
Czteroosiowe pojazdy do transportu ciężkiego projektowane są w konfiguracji 8x4/4 z dwoma napędzanymi osiami tylnymi, ze sprzęgłem hydrokinetycznym i skrzyniami biegów z nadbiegiem dla zespołów pojazdów o całkowitej masie do 250 ton.

Idealny do ruchu dalekobieżnego z dużymi całkowitymi masami przyczep
W Europie, maksymalna dozwolona całkowita masa zestawu wynosi 40 ton, w połączeniu z ładunkiem kolejowym do 44 ton. W niektórych krajach dopuszcza się masę do 65 ton. Dla pojazdów klientów, które często osiągają powyższe ograniczenia masy zestawu, TGX D38 stanowi atrakcyjne połączenie nadzwyczajnych osiągów w transporcie i optymalizacji kosztów. Na trasach w wymagającym terenie, TGX D38 dysponuje dużą rezerwą mocy i imponującą siłą napędową na podjazdach. Dzięki wysokosprawnym układom hamowania ciągłego o mocy hamowania do 500 kW, TGX D38 może pokonywać nawet najbardziej strome pochyłości przy dużych średnich prędkościach jazdy. Sprawia to, ze możliwe jest uzyskiwanie dużych prędkości transportu nawet na trudnych trasach. Firma MAN zaprojektowała TGX D38 jako pojazd idealny na takie trudne warunki na długich trasach i oferuje szeroką paletę opcji konfiguracji pojazdu.

Zwarty układ wydechowy w pojeździe TGX D38 oznacza, że na ramie jest dużo więcej wolnego miejsca do wykorzystania oraz możliwość zamontowania zbiornika paliwa o dużej pojemności. Wymiary miejsca na tylny tłumik nie różnią się od tych w pojazdach z silnikami D26. Klient może wybierać zbiorniki paliwa o pojemności do 1400 litrów pozwalającej na transport dalekobieżny.

Pełny moment obrotowy przy małych obrotach silnika: pojazd trakcyjny TGX D38
Jeśli chodzi o właściwości trakcyjne, MAN TGX D38 jest idealnym pojazdem do użycia na placu budowy, w przemyśle drzewnym, w usuwaniu odpadów oraz z zabudową dźwigową. Dzięki dużej mocy silnika, można przewozić ciężkie ładunki i również uzyskiwać duże średnie prędkości w trudnych warunkach. TGX D38 jest oferowany z podwoziem o normalnej i średniej wysokości oraz solidnymi stalowymi zderzakami.

W ruchu na placu budowy, np. podczas ciągnięcia niskich przyczep z ciężkimi maszynami budowlanymi, TGX D38 rzeczywiście pokazuje swoją przydatność przemieszczając ładunki o masie całkowitej do 65 ton. Typowe obszary zastosowań obejmują nachylanie przegubowych zespołów lub wywrotek w konfiguracji 6x4 często stosowanych z przyczepami, jak również ciężkich ładowarek kontenerów na gruz.

Dwustopniowe turbodoładowanie, charakterystyczne dla silników MAN oznacza, że pojazd MAN TGX D38 osiąga nominalny moment obrotowy przy 930 obr./min. W szerokim pasie mocy, pełny moment obrotowy uzyskiwany jest w zakresie obrotów od 930 do 1350 obr./min. Oznacza to, że w zastosowaniach trakcyjnych, ten flagowy model wykorzystuje swoją moc pociągową przy małych prędkościach, zmienia wcześnie bieg i utrzymuje moment obrotowy silnika na wysokich biegach.

Ponadprzeciętne osiągi w ciężkim transporcie z mocą 640 KM
Mocny silnik D38 o mocy 640 KM jest stosowany wyłącznie w ciężkim transporcie. Nowy czteroosiowy MAN TGX 41.640 8x4/4 z silnikiem D38 wyposażony jest w skrzynię biegów MAN TipMatic 2 ze standardowym sprzęgłem hydrokinetycznym. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 3000 Nm, nawet transport ciężkich 250-tonowych ładunków można przeprowadzić sprawnie i z mocą. Zespół sprzęgła hydrokinetycznego umożliwia szczególnie precyzyjne manewrowanie w ciasnych przestrzeniach, na pochyłościach i z ciężkimi ładunkami.
Nowo opracowany, wysokosprawny hamulec silnikowy turbo EVB idealnie nadaje się do trudnych zadań: w trybie hamowania silnika dostępna jest w sposób ciągły moc hamowania 600 kW. W połączeniu ze zwalniaczem (intarder) z boku skrzyni biegów całkowita moc hamowania wynosi 750 kW.

Wraz z wprowadzeniem silnika D38 do transportu ciężkich ładunków, firma MAN rozszerza swój zasięg w tym sektorze. Obecnie, można wybierać szerokość kabiny spośród rozmiarów XL, XLX i XXL, oraz zamawiać w fabryce kierownicę po prawej stronie. Tak jak poprzednio, napędzany zespół dwuosiowy dostępny jest z zawieszeniem resorowym lub pneumatycznym. Wprowadzono nową możliwość używania wersji z tylnymi osiami o zawieszeniu pneumatycznym jako ciągnika balastowego. Ważna informacja dla operatorów ciężkiego transportu: rozstaw osi w nowej wersji pojazdu zgodnej z normami Euro 6, z silnikiem D38 jest taki sam jak w wersji zgodnej z Euro 5 z silnikiem V8. Oznacza to, że nie ma zmiany w charakterystyce pokonywania zakrętów przez ciągnik siodłowy i dołączoną do niego przyczepę lub naczepę. Dotychczasowe zezwolenia transportowe zachowają zatem ważność bez potrzeby zmiany.

Asortyment pojazdów firmy MAN do transportu ciężkiego obejmuje dużo więcej pojazdów niż tylko pojazdy klasy ciężkiej o mocy silnika 640 KM. Możliwe są zespoły pojazdów o masie całkowitej do 180 ton z silnikiem D38 o mocy 560 KM i momencie obrotowym 2700 Nm. W przypadku największych ładunków, firma MAN może przeprowadzić adaptację do konfiguracji kół 10x4.


4trucks.pl / MAN Truck & Bus Polska

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL