Koszty a przychody, czyli jak nie podciąć sobie skrzydeł

Koszty a przychody, czyli jak nie podciąć sobie skrzydeł

Niebawem rusza I edycja nowatorskiego projektu "Rewolucje TSL", którego motto brzmi: Koszty a przychody, czyli jak nie podciąć sobie skrzydeł.

Inicjatywa zakłada przeprowadzenie nieodpłatnego audytu w średniej wielkości firmach transportowych. Jego celem jest pomoc w usprawnieniu działania przewoźników w wybranych obszarach, a następnie - opisy przypadków i promocja uczestników. Inicjatorem projektu jest DKV Euro Service wraz z grupą ekspertów, firm i wydawnictw branży TSL.

Polska branża transportowa podchodzi coraz poważniej do zrównoważonego rozwoju własnego biznesu. Korzystanie z nowych technologii, czy delegowanie części zadań na zewnątrz to warunek konieczny, aby firma transportowa była konkurencyjna. Ale czy to wystarczy, aby się rozwijać? Kryzys już za nami, a prognoza 3,2 % wzrostu gospodarczego powinna skłonić przewoźników do postawienia sobie pytania: Co i w jakim stopniu usprawnić w codziennej pracy firmy, aby zwiększyć przychody. I dlaczego cięcie kosztów nie wystarczy?

Odpowiedź ma przynieść projekt "Rewolucje TSL", podczas którego wybrane, średniej wielkości firmy sektora TSL poddane zostaną bezpłatnemu audytowi, w ramach którego będą mogły skorzystać z indywidualnie dobranych produktów i usług - pomagających usprawnić ich działanie. A następnie - ocenić skuteczność udzielonych porad i narzędzi.

Kiedy 3% jest lepsze od 1%?
Swoimi spostrzeżeniami na temat polityki finansowej sektora TSL dzieli się z nami Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska: - Często przychodzi do nas szef firmy transportowej i mówi, że ma wysokie wydatki i nie bardzo wie dlaczego. Albo, że obciął koszty, gdzie się da, a biznes mu pada. O co chodzi? Wtedy siadamy i analizujemy… i z tej analizy wynika, że firmy zbyt często skupiają cały wysiłek - szczególnie po kryzysie - na redukcji kosztów za wszelką cenę. A to nie jest recepta na udany biznes.

Wówczas zaczynamy liczyć od podstaw: jakie są terminy płatności, koszt spreadu, jakie jest zabezpieczenie kredytu, itd. Analizy te prawie zawsze pokazują, że firmy zbyt łatwo zawierzają marketingowym hasłom w stylu "Oszczędź 3% w pierwszym kwartale!", "Prowizja tylko 0,5%, jeśli zdecydujesz się w maju" - takie oferty to iluzja korzyści i podobnie jak w przypadku usług bankowych, mają drugie dno w postaci krótkich terminów płatności czy też obowiązku zakupu usług dodatkowych.

Dlatego na zarządzanie finansami firmy trzeba patrzeć kompleksowo. Wszystkie elementy kosztów można precyzyjnie wyliczyć, a także zaplanować w dłuższej perspektywie. Pozwoli nam to lepiej spojrzeć na firmę punktu widzenia szans na rozwój, dodatkowych źródeł przychodów oraz szacowania ryzyka, które - jeśli inwestycja się powiedzie - może przynieść duży zysk! Dziś bolączką naszych przewoźników jest pewien rodzaj traumy po kryzysie - nauczone doświadczeniem zaczęły skrupulatnie liczyć koszty, niejednokrotnie podcinając tym samym skrzydła dalszemu rozwojowi. Należy bowiem pamiętać, że dramatyczne cięcie kosztów jest zwykle związane z ograniczaniem elastyczności działania firmy.

Mądry menedżer to więc taki, który potrafi zbilansować wydatki w zestawieniu z możliwymi przychodami - i właśnie na tym mechanizmie chcemy się skupić w projekcie "Rewolucje TSL". Wraz z partnerami chcemy pokazać, gdzie warto ciąć koszty, a gdzie lepiej zainwestować, bądź outsourece’ować usługi, tak aby skupić czas - bo nie zawsze tańsze oznacza optymalne!

O programie "Rewolucje TSL"
Inicjatorem programu jest firma DKV Euro Service, która zaprosiła do współpracy doświadczonych partnerów z branży TSL - środowisko naukowe, wydawnictwa edukacyjne oraz firmy i ekspertów wyspecjalizowanych w usługach dla transportu. Tak powstała Rada Programowa projektu, w skład której wchodzą: DKV Euro Service - usługi dla transportu, Eco Driving Academy PL- autoryzowany partner IRU Academy, Arena 561 - biuro prawne, system Trans.eu - oferujący jedno ze swoich rozwiązań - giełdę transportową, Sagan Consulting - finansowe rozwiązania dla firm, Quest Change Managers - usługi konsultingowe. Patronat naukowy nad przedsięwzięciem objął prof. Zdzisław Kordel, kierownik katedry Gospodarki Przestrzennej w Uniwersytecie Gdańskim. Współorganizatorami ze strony mediów są wydawcy publikacji: magazyn Transport Manager, portal pracujwlogistyce.pl oraz portal e-transport.pl.

W drugiej połowie lipca m.in. na portalach: www.RewolucjeTSL.pl, transport-manager.pl, e-transport.pl oraz pracujwlogistyce.pl, opublikowany zostanie pełny harmonogram oraz zasady przystąpienia do projektu.


4trucks.pl / DKV Euro Service

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.