Koszty a przychody, czyli jak nie podciąć sobie skrzydeł
Niebawem rusza I edycja nowatorskiego projektu "Rewolucje TSL", którego motto brzmi: Koszty a przychody, czyli jak nie podciąć sobie skrzydeł.
Inicjatywa zakłada przeprowadzenie nieodpłatnego audytu w średniej wielkości firmach transportowych. Jego celem jest pomoc w usprawnieniu działania przewoźników w wybranych obszarach, a następnie - opisy przypadków i promocja uczestników. Inicjatorem projektu jest DKV Euro Service wraz z grupą ekspertów, firm i wydawnictw branży TSL.
Polska branża transportowa podchodzi coraz poważniej do zrównoważonego rozwoju własnego biznesu. Korzystanie z nowych technologii, czy delegowanie części zadań na zewnątrz to warunek konieczny, aby firma transportowa była konkurencyjna. Ale czy to wystarczy, aby się rozwijać? Kryzys już za nami, a prognoza 3,2 % wzrostu gospodarczego powinna skłonić przewoźników do postawienia sobie pytania: Co i w jakim stopniu usprawnić w codziennej pracy firmy, aby zwiększyć przychody. I dlaczego cięcie kosztów nie wystarczy?
Odpowiedź ma przynieść projekt "Rewolucje TSL", podczas którego wybrane, średniej wielkości firmy sektora TSL poddane zostaną bezpłatnemu audytowi, w ramach którego będą mogły skorzystać z indywidualnie dobranych produktów i usług - pomagających usprawnić ich działanie. A następnie - ocenić skuteczność udzielonych porad i narzędzi.
Kiedy 3% jest lepsze od 1%?
Swoimi spostrzeżeniami na temat polityki finansowej sektora TSL dzieli się z nami Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska: - Często przychodzi do nas szef firmy transportowej i mówi, że ma wysokie wydatki i nie bardzo wie dlaczego. Albo, że obciął koszty, gdzie się da, a biznes mu pada. O co chodzi? Wtedy siadamy i analizujemy… i z tej analizy wynika, że firmy zbyt często skupiają cały wysiłek - szczególnie po kryzysie - na redukcji kosztów za wszelką cenę. A to nie jest recepta na udany biznes.
Wówczas zaczynamy liczyć od podstaw: jakie są terminy płatności, koszt spreadu, jakie jest zabezpieczenie kredytu, itd. Analizy te prawie zawsze pokazują, że firmy zbyt łatwo zawierzają marketingowym hasłom w stylu "Oszczędź 3% w pierwszym kwartale!", "Prowizja tylko 0,5%, jeśli zdecydujesz się w maju" - takie oferty to iluzja korzyści i podobnie jak w przypadku usług bankowych, mają drugie dno w postaci krótkich terminów płatności czy też obowiązku zakupu usług dodatkowych.
Dlatego na zarządzanie finansami firmy trzeba patrzeć kompleksowo. Wszystkie elementy kosztów można precyzyjnie wyliczyć, a także zaplanować w dłuższej perspektywie. Pozwoli nam to lepiej spojrzeć na firmę punktu widzenia szans na rozwój, dodatkowych źródeł przychodów oraz szacowania ryzyka, które - jeśli inwestycja się powiedzie - może przynieść duży zysk! Dziś bolączką naszych przewoźników jest pewien rodzaj traumy po kryzysie - nauczone doświadczeniem zaczęły skrupulatnie liczyć koszty, niejednokrotnie podcinając tym samym skrzydła dalszemu rozwojowi. Należy bowiem pamiętać, że dramatyczne cięcie kosztów jest zwykle związane z ograniczaniem elastyczności działania firmy.
Mądry menedżer to więc taki, który potrafi zbilansować wydatki w zestawieniu z możliwymi przychodami - i właśnie na tym mechanizmie chcemy się skupić w projekcie "Rewolucje TSL". Wraz z partnerami chcemy pokazać, gdzie warto ciąć koszty, a gdzie lepiej zainwestować, bądź outsourece’ować usługi, tak aby skupić czas - bo nie zawsze tańsze oznacza optymalne!
O programie "Rewolucje TSL"
Inicjatorem programu jest firma DKV Euro Service, która zaprosiła do współpracy doświadczonych partnerów z branży TSL - środowisko naukowe, wydawnictwa edukacyjne oraz firmy i ekspertów wyspecjalizowanych w usługach dla transportu. Tak powstała Rada Programowa projektu, w skład której wchodzą: DKV Euro Service - usługi dla transportu, Eco Driving Academy PL- autoryzowany partner IRU Academy, Arena 561 - biuro prawne, system Trans.eu - oferujący jedno ze swoich rozwiązań - giełdę transportową, Sagan Consulting - finansowe rozwiązania dla firm, Quest Change Managers - usługi konsultingowe. Patronat naukowy nad przedsięwzięciem objął prof. Zdzisław Kordel, kierownik katedry Gospodarki Przestrzennej w Uniwersytecie Gdańskim. Współorganizatorami ze strony mediów są wydawcy publikacji: magazyn Transport Manager, portal pracujwlogistyce.pl oraz portal e-transport.pl.
W drugiej połowie lipca m.in. na portalach: www.RewolucjeTSL.pl, transport-manager.pl, e-transport.pl oraz pracujwlogistyce.pl, opublikowany zostanie pełny harmonogram oraz zasady przystąpienia do projektu.
4trucks.pl / DKV Euro Service