Pierwsze rejestracje nowych autobusów - Czerwiec 2014

Pierwsze rejestracje nowych autobusów - Czerwiec 2014

Analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).

W I połowie 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 686 nowych autobusów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik lepszy niż przed rokiem, co przede wszystkim jest efektem zwiększonych zakupów autobusów turystycznych oraz minibusów.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu sześciu miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 686 nowych autobusów, w tym tylko jeden o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Osiągnięty wynik jest lepszy od zeszłorocznego poziomu o 74 pojazdy (+12,1%). Odnotowany wzrost to przede wszystkim efekt doskonałych wyników z kwietnia i maja, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali odpowiednio o 67 i 63 autobusy więcej niż przed rokiem (63% i 100%). Z kolei czerwiec nie był już tak dobry dla autobusowej branży i rynek wchłonął tylko 88 autobusów wobec 148 szt. w czerwcu 2013 r. (-40,5%).

Warto przypomnieć, że w zeszłym roku niektórzy producenci chcieli zdążyć przed zmianą wymogów homologacyjnych, jak i wymaganych dokumentów do rejestracji i stąd ten wysoki zeszłoroczny wynik, który zdecydowanie zatrzymał rosnącą tegoroczną sprzedaż. Dodatkowo w czerwcu ubiegłego roku miała miejsce największa od lat dostawa autobusów międzymiastowych dla KGHM-u, co zarówno wpłynęło na tegoroczne wyniki w tym segmencie, jak i na ogólną sytuację. W efekcie przewaga wypracowana w kwietniu i w maju br. zmniejszyła się ze 134 szt. (+28,9%) do poziomu 74 szt. (+12,1%) w czerwcu br. Cały czas jednak rynek jest na plusie, co zawdzięczamy przede wszystkich dobrej sytuacji w segmencie MINI i autobusów turystycznych. W pierwszej z tych kategorii możemy zaobserwować w tym roku zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów klasy MINI przez PFRON, zaś w drugiej – sezonowe inwestycje w nowy tabor przed tegorocznymi wakacjami. Podsumowując: osiągnięty wzrost rejestracji cieszy, ale w dalszej perspektywie może okazać się niewystarczający, aby autobusowy rynek osiągnął pozytywny bilans na koniec roku. Pamiętajmy, że tylko w grudniu 2013 r. zrejestrowano 323 szt. pojazdy, podczas gdy tegoroczna miesięczna średnia wynosi 114 szt..

Dynamiczny jak MINI
Segment minibusów sukcesywnie zwiększa swój udział w autobusowym rynku i w I połowie br. zdecydowanie wyprzedził zarówno kategorię pojazdów turystycznych, jak i miejskich. Tego typu autobusy są najchętniej kupowane przez polskich przewoźników w tym roku. W czerwcu zakupili oni 48 szt. minibusów wobec 40 szt. w analogicznym okresie 2013 r., natomiast w maju ta proporcja wyniosła 55 szt. do 32 szt. To pokazuje jak doskonała koniunktura panuje w tym segmencie, którą z jednej strony napędzają ostatnie zakupy minibusów z normą Euro V, zaś z drugiej dofinansowanie PFRON do zakupów pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie w tym roku zarejestrowano 258 autobusów klasy MINI (+40,2%) i to w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (224 szt.). Zapewniło to niemieckiemu producentowi zarówno wysoki udział w tym strategicznym segmencie na poziomie aż 87% (!), jak i tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Daleko za Mercedesem są takie marki jak: Renault, Iveco i VW. Patrząc na wynik w I półroczu przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy, to na pierwszy miejscu jest aktualnie Mercus (47), a następnie CMS-Auto (41), Auto-Cuby (36) i Automet (21). Najwięcej pojazdów tego typu do tej pory zarejestrowano w Wejherowie (31), gdzie znajduje się zagłębie produkcyjne minibusów w Polsce oraz w Warszawie (20) i Krakowie (17).

Turystyczne inwestycje w sezon
Zwiększoną liczbę rejestracji autobusów jeszcze z normą Euro V odnotowaliśmy również w segmencie pojazdów turystycznych. W ramach intensywnych, przedsezonowych inwestycji osiągnął on wysoką dynamikę sprzedaży. W I półroczu 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie aż 167 autokarów, czyli o 26 szt. więcej niż przed rokiem (+18,4%). Uzyskany wynik to przede wszystkim efekt zakup kilkudziesięciu autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich autokarów tej marki zgodnych z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych, które także spełniają wcześniejszy standard emisji spalin. Z kolei w kwietniu, maju i czerwcu br. poziom sprzedaży autokarów wzmocniły pojazdy już z normą Euro VI. W I półroczu stanowily w tej grupie już 69%. Najliczniej sprzedały je marki Mercedes-Benz, Setra i Man. I Van Hool.Flotowe przygotowania przed tegorocznym sezonem letnim – z normą Euro V w tle – zapewniły segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych rezultatów w historii. Wakacyjne inwestycje już osiągnęły swój kulminacyjny moment, ale spodziewamy się jeszcze jednej, lipcowej fali, co wynika z opóźnień części dostaw w związku z koniecznością przestawienia produkcji na standard Euro VI. Będzie ona już jednak zdecydowanie słabsza niż w czerwcu czy maju. Aktualnie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest marka Mercedes-Benz, która odnotowała wysoki, 42-procentowy udział w rynku. Lidera goni cały peleton marek: Setra (29), VDL (20), MAN (17) i Van Hool (15). Przedsezonowe zakupy odnotowaly także marki Volvo, Irizar i Scania.

Miejskie pod kreską
W kwietniu i maju segment autobusów miejskich w końcu przystąpił do ofensywy i przekroczył zeszłoroczny wynik skumulowanej sprzedaży. Jednak w czerwcu zarejestrowano zaledwie 10 szt. tego typu pojazdów wobec 51 szt. sprzed roku i cała wypracowana przewaga została zniwelowana. Ujemny bilans wyniósł 11,4% (-25 szt.). Łącznie w I połowie br. zarejestrowano 195 autobusów miejskich – w blisko połowie spełniających jeszcze normę Euro V. W czerwcu najwięcej tego typu pojazdów odebrały Katowice oraz prywatne firmy działające na śląskim rynku przewozów miejskich. Równolegle odnotowaliśmy kolejne rejestracje autobusów miejskich zgodnych z Euro VI, które zostały zakupione przez przewoźników operujących w Elblągu. Oprócz tego miasta, najbardziej ekologiczne autobusy można zobaczyć na ulicach Białegostoku, Krakowa, Jeleniej Góry, Elbląga, Gdyni i Wejherowa. Po sześciu miesiącach br. pierwsze miejsce w miejskim segmencie zajmuje cały czas Solaris (83 ) z udziałem 43% w tym rynku. Wiceliderem – głównie dzięki realizacji zamówienia na 47 szt. autobusów przegubowych dla MZA Warszawa – został Solbus (50 szt). Stawkę najważniejszych miejskich graczy zamyka czeski SOR (32), który w tym roku notuje rekordową sprzedaż dla prywatnych firm wygrywających wieloletnie przetargi na obsługę miejskich linii.

Międzymiastowe na lekkim minusie
Kategoria autobusów międzymiastowych odnotowała w I połowie br. niższy wynik niż przed rokiem. W okresie styczeń-czerwiec zarejestrowano łącznie 46 szt. tego typu pojazdów (-20 szt./-30,3%). Ten segment rynku bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. W tym roku czekamy na realizację większych kontraktów na zakup autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnych zamówień ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Wraz ze wzrostem sprzedaży zmienia się również struktura tego segmentu. Notujemy tutaj coraz więcej rejestracji bardziej komfortowych autokarów – do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. Kolejny ważny trend to wzrastająca liczba autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi. Tego typu pojazdy sprzedaje w naszym kraju tylko firma SOR, która jednocześnie została liderem w całej kategorii. Czeski producent sprzedał tutaj łącznie 15 pojazdów, głównie do przedsiębiorstw operujących na południu Polski. Tuż za nim jest Autosan (14), który w maju wygrał bardzo ważny kontrakt dla KGHM Polska Miedź na zakup 27 autobusów. Może on w znaczący sposób wpłynąć na pozycję sanockiej spółki na liście rankingowej. Jego realizacja rozłożona jest na lata 2014-2015. Na trzeciej pozycji jest Mercedes- Benz – zarejestrował 11 szt.

Lista rankingowa marek
Po I połowie 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 313 pojazdów tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 46% (+10,3 pkt proc. w porównaniu z wynikiem po czerwcu ub. r.) Ten doskonały rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 224 szt. pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy (o 85 szt. więcej niż przed rokiem). To z kolei przełożyło się na 87-procentowy udział w tym segmencie i jednocześnie zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Na ten sukces zapracowały także polskie firmy nadwoziowe, które przede wszystkim dokonują konwersji modelu Sprinter. Łącznie była to liczba aż 179 szt. Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku jeszcze 89 autobusów o DMC powyżej 8t (w ramach spółki EvoBus Polska), które w zdecydowanej większości reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych. Wracając do generalnej klasyfikacji to wiceliderem polskiego rynku autobusów została firma Solaris Bus & Coach z wynikiem 83 szt. Po sześciu miesiącach br. udział rynkowy polskiego producenta wynosi 12% ( o blisko 5 pkt. proc. mniej niż w ub.r.). Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus (52) udziałem 8% (-1pkt. proc. w porównaniu z notowanym po maju). Z kolei na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (47), który zwiększył swoje udziały w rynku do ponad 7%. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy po I połowie br. zamykają marki: MAN, Iveco, Setra, VDL, Autosan, Renault oraz Van Hool i Renault.


4trucks.pl / PZPM