Wielkie podwyżki dla kierowców. Polskie firmy zbankrutują?

Wielkie podwyżki dla kierowców. Polskie firmy zbankrutują?

Kierowcy samochodów ciężarowych pracujący w transporcie międzynarodowym to jedni z najlepiej opłacanych pracowników fizycznych.

Obecnie, w zależności od tzw. kilometrówki, mało który szofer zarabia w "międzynarodówce" mniej niż 5 tys. zł netto. Okazuje się jednak, że zarobki w tej gałęzi transportu mogą wkrótce jeszcze wzrosnąć. Wszystko za sprawą wyroku Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 roku.

Obecnie, przynajmniej jeśli wierzyć umowom o pracę, większość kierowców zarabia nie więcej niż 2 tys. zł. Pozostała kwota, czyli w rzeczywistości nawet 70 proc. wynagrodzenia, to efekt wypłacania diet zagranicznych. Te - zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej - przeznaczone są na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki.

Dnia 12 czerwca siedmiu sędziów Sądu Najwyższego orzekło, że oprócz diet zagranicznych kierowcom należy się również zwrot kosztów noclegu, czyli tzw. ryczałty.

Orzeczenie Sądu Najwyższego ma związek ze sprawą, w której jeden z kierowców - dochodząc swych praw przed sądem pracy - domagał się od pracodawcy wypłacenia 44 260,82 zł tytułem niewypłaconych ryczałtów za noclegi za okres od czerwca 2007 r. do marca 2009 r. Rozpatrujący sprawę sąd okręgowy przyznał kierowcy rację i nakazał pracodawcy wypłatę zaległych świadczeń.

Sąd uznał, że "konsekwencją wykonywania pracy w podróży służbowej przez kierowcę przewozu drogowego jest obowiązek pokrycia przez jego pracodawcę kosztów związanych z tą podróżą, zwłaszcza gdy praca kierowców w transporcie międzynarodowym wymaga długotrwałej rozłąki z centrum życia osobistego i rodzinnego. Praca w przewozach międzynarodowych wpływa na koszty socjalne, w tym wywołuje wydatki na utrzymanie "w trasie" (posiłki, noclegi). Koszty wykonywania pracy i pobytu poza miejscem zamieszkania są zawsze wyższe od wydatków w miejscu zamieszkania, przeto kierowcy wykonujący zatrudnienie "w permanentnej podróży", nie mogą być pozbawieni prawa do rekompensowania tych zwiększonych kosztów socjalnych.

Kontrowersyjne orzeczenie Sądu Najwyższego może mieć opłakane skutki dla polskich firm. Niewykluczone, że - by uniknąć dodatkowych kosztów - część z nich przeniesie się za granicę. Powody do radości mają natomiast kierowcy. Jeśli pracodawcy nie znają sposobu na obejście przepisów, ci liczyć mogą na podwyżkę w wysokości około 1/3 całości wynagrodzenia. Problem w tym, że podwyżka płacy kierowców odbije się na stawkach kilometrowych, co - dla wielu polskich przewoźników - oznaczać może bankructwo. Już dziś polskie firmy coraz częściej przegrywają walkę o klienta z przewoźnikami z Czech, Węgier czy np. Rumunii.

Więcej: http://motoryzacja.interia.pl/news-wielkie-podwyzki-dla-kierowcow-polskie-firmy zbankrutuja,nId,1447743#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome


4trucks.pl / motoryzacja.interia.pl

Przeczytaj też:
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.