Pierwsze rejestracje przyczep i naczep w marcu 2014 roku

Pierwsze rejestracje przyczep i naczep w marcu 2014 roku

Analizy PZPM na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).

W poniższej analizie zaprezentowano dane obejmujące jedynie rejestracje stałe na koniec okresów miesięcznych. Nie uwzględniono pojazdów pozostających w momencie zakończenia okresów miesięcznych na rejestracji czasowej. Oznacza to, że liczba ostatecznie zarejestrowanych w Polsce na stałe przyczep i naczep może być w omawianym okresie nieznacznie wyższa.

Według wstępnych danych w marcu 2014r. zarejestrowano 5 456 nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów. W porównaniu do roku poprzedniego łączna liczba ich nowych rejestracji wzrosła o 0,8%. W całej grupie wyróżniono 1 521 przyczep i naczep ciężarowych i specjalnych o DMC ponad 3,5t (27,9% udz.), oraz 3 040 przyczep lekkich (55,7% udz.) i 467 przyczep rolniczych (8,6% udz.). Dynamiczny wzrost utrzymuje się w grupie nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, i towarzyszy dobrym wynikom w grupie samochodów ciężarowych ze szczególnym uwzględnieniem ciągników samochodowych. W pozostałych grupach podobnie, jak miesiąc wcześniej odnotowano dwucyfrowe spadki.

Od początku roku zarejestrowano 13 234 przyczep i naczep wszystkich rodzajów, tj. mniej o 2,3% niż w analogicznym okresie ub.r. W tym czasie grupa przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t zwiększyła się o 40,1% do poziomu 4 510 szt.

Nowe przyczepy i naczepy o DMC>3,5t
W marcu 2014 r. zarejestrowano 1 521 nowych przyczep i naczep ciężarowych i specjalnych o DMC powyżej 3,5t. W grupie tej utrzymał się dynamiczny wzrost w porównaniu do analogicznego miesiąca ub.r. +26,5%. Towarzyszy on dobrym wynikom sprzedaży w grupie samochodów ciężarowych (+18,1% r/r).

W grupie nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t, na szczycie rankingu marek po pierwszym kwartale roku, na pierwszej pozycji utrzymuje się KRONE z liczbą 1 141 zarejestrowanych pojazdów, tj. większą o 38,8% niż przed rokiem. Jego udział w tej grupie pojazdów wynosi 25,3% rynku. Na drugim miejscu jest SCHMITZ CARGOBULL z rejestracją 880 przyczep i naczep, która przełożyła się na udział w wysokości 19,5% rynku. Jego rezultat jest wyższy o 26,4% niż wypracowany w takim samym czasie ub.r. Trzecią lokatę zajmuje niezmiennie WIELTON, który zarejestrował 644 (+59,8% r/r) pojazdów o DMC pow. 3,5t, co daje tej marce 14,3% udział. Jest to zarazem najwyższe tempo wzrostu w pierwszej piątce.

Na koniec stycznia, lutego i marca razem, z rejestracją czasową pozostało w polskich rejestrach 591 przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t czyli więcej o 18,9% niż przed rokiem. W przeważającej części pojazdy te zostały przeznaczone dla zagranicznych odbiorców. Wśród nich na czele jest Wielton - 394 szt., następnie Trailis - 55 szt. i Bodex – 53.

Wśród naczep o DMC pow. 3,5t, których zarejestrowano w pierwszym kwartale 2014 r. - 4 079 szt., największą grupę - 2 420 szt. stanowiły zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych platformy i skrzynie, na którą w przeważającej części składają się branżowo określane zabudowy kurtynowe i skrzyniowe w tym skrzyniowo-plandekowe. Stanowiły one łącznie 59,3%, podczas gdy w roku poprzednim 60,5%. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku zarejestrowano ich o blisko 40% więcej niż w analogicznym okresie 2013r. W grupie 596 różnych furgonów było m.in. 447 chłodni, o 4 sztuk mniej niż przed rokiem i 79 izoterm czyli o 57 więcej. 65 furgonów było z zabudową uniwersalną. Wśród naczep ciężarowych pow. 3,5t zarejestrowano w tym czasie 559 wywrotek, tj. 68,4% więcej niż w ub.r.

Wśród 431 zarejestrowanych od początku roku przyczep ciężarowych pow. 3,5t blisko 86% stanowiły przyczepy kurtynowe i skrzyniowe (podrodzaj platforma lub skrzynia), było ich 370 szt..

Nowe przyczepy lekkie
W marcu 2014 r. zarejestrowano 3 040 nowych przyczep lekkich. Jest to mniej o 2,7% (85 szt.) niż przed rokiem i aż o 1 108 sztuki wyższy niż przed miesiącem.

Od początku roku zarejestrowano 6 572 przyczepy lekkie, tj. mniej o 11,4% niż w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2013r. Najwięcej zarejestrowano przyczep lekkich marki BORO - 1 801 szt., następnie TEMA - 1 138 i NEPTUN-SORELPOL - 666. Na czwartym i piątym miejscu znalazły się marki BRENDERUP i RYDWAN. Łącznie pięć pierwszych marek zajęło w pierwszym kwartale ponad dwie trzecie rynku. Ze względu na ubiegłoroczną zmianę przepisów dotyczącą dopuszczeń jednostkowych, wskaźniki zmiany poszczególnych marek mogą nie odzwierciedlać faktycznego wzrostu lub spadku. Nie można wykluczyć, że w poprzednich latach część ich pojazdów zostało zarejestrowanych pod marką SAM, która utrzymywała ok 40% rynku.

Dodatkowo 123 przyczep lekkich pozostawało na rejestracji czasowej razem na koniec stycznia, lutego i marca, przed rokiem było ich 1 066 (w tym 88% SAM). Z dużym prawdopodobieństwem w przeważającej części przyczepy te mogły być skierowane do odbiorców zagranicznych.

Nowe przyczepy ciężarowe rolnicze
W marcu 2014 r. zarejestrowano 467 (-27,4% r/r) nowych, rolniczych przyczep ciężarowych. Od początku roku zarejestrowano ich 1 056, co przełożyło się na spadek o 38,9% (-671 szt.) w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem. W rankingu po trzech miesiącach na pierwszym miejscu jest PRONAR - 380 szt. daje tej marce blisko 36% udział, następne były METAL-FACH z liczbą 169szt. i WIELTON - 95szt. Na koniec miesiąca nie było przyczep rolniczych z rejestracją czasową.

Od stycznia do marca br. przybyło 3 386 ciągników rolniczych*. W ich grupie odnotowano spadek rejestracji o 11,8%. Najbardziej popularne w tym okresie były marki: NEW HOLLAND - z liczbą 609 nowych rejestracji odnotował spadek o 16% r/r i ZETOR - z liczbą 485 sztuk, zmniejszył rejestracje o 14,9% r/r. Kolejne były - JOHN DEERE - 357 szt. oraz KUBOTA - 299 szt., która wyprzedziła CASE IH - 271. Pięć pierwszych marek skupiło ponad połowę rynku (59,7%)


4trucks.pl / PZPM