Auta z kratką - wyższa kara za brak OC

Auta z kratką - wyższa kara za brak OC

Trwa szaleństwo promocji aut z kratką. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uczula właścicieli takich pojazdów by pilnowali terminów zakupu polisy OC.

Kara za brak tego obowiązkowego ubezpieczenia, w ich przypadku, jest znacznie wyższa niż dla aut osobowych i wynosi ponad 5 tys. złotych, a nie 3,3 tys. złotych.

- Właściciele aut z kratką u których stwierdzimy brak OC i zwracamy się o zapłacenie takiej wyższej kary, często są zaskoczeni i tłumaczą, że przecież samochód wygląda jak osobowy - mówi Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. - Jednak, gdy auto zarejestrowane jest jako ciężarowe - to bez względu czy jest to cinquecento z kratką czy truck - jego właściciel zagrożony jest karą za brak OC jak dla samochodu ciężarowego, czyli aktualnie ponad 5 tysięcy złotych - przypomina.

W minionym roku Fundusz nałożył kary za brak polisy OC na 5404 właścicieli samochodów ciężarowych (o 45 proc. więcej niż rok wcześniej) - w tym również aut z kratką. W tym samym czasie UFG wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do łącznie 49,8 tys. posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery itp.), o ponad 11 tys. wezwań więcej niż w 2012 roku. Ten znaczny wzrost wynika przede wszystkim z większej liczby kontroli własnych Funduszu.

Ważność polisy komunikacyjnej OC można sprawdzić na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (www.ufg.pl, zakładka "Sprawdź OC dla pojazdu"). Udostępnienie tej informacji jest bezpłatne i jest ona aktualna tylko na wybrany dzień zapytania. Dlatego przy zakupie używanego pojazdu najlepiej potwierdzić ważność komunikacyjnego OC bezpośrednio w firmie ubezpieczeniowej, która wystawiła polisę poprzedniego właściciela. Natomiast przy zakupie nowego pojazdu - polisę OC należy wykupić najpóźniej w dniu jego rejestracji.

Obowiązujące od 1 stycznia 2014 roku, nowe stawki opłat karnych za brak komunikacyjnego OC znaleźć można na www.ufg.pl w zakładce "Użyteczne informacje: Opłaty karne".

Do głównych zadań UFG należy:
• wypłata odszkodowań dla osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, gdy sprawca kolizji nie miał polisy OC lub jest nieznany; po wypłacie odszkodowania Fundusz występuje o zwrot wypłaconej kwoty do nieubezpieczonego sprawcy wypadku;
• kontrola i nakładanie kar za brak komunikacyjnego OC.

UFG administruje też ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC (ponad 230 mln rekordów o: sprzedanych polisach, zgłoszonych i wypłaconych odszkodowaniach z tych polis; również w latach poprzednich). Ubezpieczyciele komunikacyjni powszechnie wykorzystują bazę do oceny ryzyka potencjalnego klienta oraz wyliczania wysokości składki za OC i AC, w zależności od jego historii ubezpieczenia (m.in. liczba wypadków). Dzięki informacjom w bazie ubezpieczeń Fundusz ma też możliwość przeprowadzania kontroli OC u posiadaczy pojazdów.


4trucks.pl / Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Przeczytaj też:
Tajemniczy sygnał alarmowy na morzu pochodził z ciężarówki Tajemniczy sygnał alarmowy na zachodnim wybrzeżu Skanii (Szwecja) umknął zarówno kontrolerom ruchu lotniczego, jak i ratownikom morskim. Teraz tajemnica została rozwiązana.
Ciężarówka, przekształcona w dzieło sztuki, pochłania taką samą ilość CO2 z powietrza, jak drzewo Farba na naczepie pochłania tyle samo CO2 z powietrza co drzewo i zapobiega rozwojowi wszelkiego rodzaju wirusów i bakterii.
MAN Trucks rozbudowuje fabrykę ciężarówek w Niepołomicach W ramach strategii New MAN w latach 2020-2022 rozbudowana zostanie fabryka pojazdów ciężarowych w Niepołomicach.
Podczas rozładunku... Podczas rozładunku ciężarówka pochyliła się do tyłu.
Piwo ląduje na poboczu. Wypadek polskiej ciężarówki na autostradzie A10 W poważnym wypadku, w sobotnie popołudnie, na autostradzie A 10 brała udiał polska ciężarówka, która wypadła z pasa ruchu i przewróciła się na poboczu drogi.
KAMAZ-54901 - pierwsze wrażenia z jazdy Z ogólnego punktu widzenia to Mercedes, jednak charakterystyka pracy silnika bardziej przypomina Scanię.
Kto i kiedy ma pierwszeństwo? Kolejność przejazdu to temat, który powinien być potraktowany priorytetowo na kursach prawa jazdy. U źle wyedukowanych kierowców często obowiązuje błędna zasada: kto szybszy ten pierwszy...
Kabina ciężarówki – mobilne centrum dowodzenia kierowcy. Jak się zmieniały? Kabiny ciężarówek to dziś niemal zdalne biura, w których kierowcy ciężarówek spędzają zwykle więcej czasu niż we własnym mieszkaniu - bo nawet 294 dni w roku.  
Zuchwała kradzież elementów ciężarówki w środku miasta Co zobaczył kierowca, gdy wrócił do swojej ciężarówki po nocnym odpoczynku? Złodzieje ukradli maskę i reflektory z zaparkowanej ciężarówki.