Sainsbury testuje pierwszą na świecie naczepę chłodzoną za pomocą CO2

Sainsbury testuje pierwszą na świecie naczepę chłodzoną za pomocą CO2

Sainsbury przeprowadza pierwsze na świecie testy ekologicznej naczepy chłodzonej dwutlenkiem węgla.

Stosowanie nowej technologii może ograniczyć emisję CO2 o 70 tys. ton. To tak, jakby z dróg zniknęło 34 tys. samochodów.

Brytyjska sieć sklepów Sainsbury testuje pierwszą na świecie naczepę chłodzoną dwutlenkiem węgla, przeznaczoną do transport ładunków, wymagających niskiej temperatury. Test naczepy chłodzonej czynnikiem naturalnym jest częścią działań, jakie sieć podejmuje, aby ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. Ponadto do 2030 roku zamierza we wszystkich swoich sklepach zamontować urządzenia chłodnicze wykorzystujące czynniki naturalne.

Sainsbury jest pierwszą siecią detaliczną w Wielkiej Brytanii, która z własnej inicjatywy rezygnuje ze stosowania szkodliwych czynników chłodniczych (HFC). W 2011 r. dostosowała swoje magazyny chłodnicze do wykorzystywania CO2, a do 2014 zmodyfikuje systemy chłodnicze w 250 sklepach. Obecnie już 160 spośród nich używa czynnika naturalnego. W urządzenia chłodnicze wykorzystujące dwutlenek węgla wyposażane są wszystkie nowe placówki. Sklep Sainsbury Haslucks Green Local w Solihull przeprowadza próby pionierskiego, niewielkiego systemu chłodniczego z CO2. Dzięki temu są to najbardziej ekologiczne delikatesy w Wielkiej Brytanii!

- Nowa technologia wykorzystująca dwutlenek węgla znacznie redukuje nasz wpływ na zmiany klimatyczne. Mamy nadzieję, że odegra ważną rolę w ograniczeniu emisji dwutlenku węgla. Ściśle ją monitorujemy i jeśli wykaże swoje zalety w ramach naszego programu modernizacji, pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 70 tys. ton, w porównaniu z obecnie używaną przez nas flotą naczep.- mówi Nick Davies, kierownik transportu Sainsbury.

Sainsbury współpracuje z Carrier Transicold w ramach dwuletnich testów ekologicznej technologii chłodniczej w transporcie drogowym. Wykorzystuje przy tym zmodyfikowaną wersję agregatu Carrier NaturaLINE, który był pierwotnie opracowany dla potrzeb kontenerów morskich i przeszedł rygorystyczne próby na morzu w 2012 r.

- NaturaLINE został po raz pierwszy na świecie zamontowany na naczepie. Ścisła współpraca z Sainsbury, jednym z naszych największych odbiorców w Europie, stwarza firmie Carrier wspaniałą możliwość wzmocnienia wiodącej pozycji w stosowaniu technologii przyjaznych środowisku oraz sprawdzenia nowoczesnych rozwiązań na drodze. Urządzenia wykorzystujące CO2 jako czynnik roboczy nie naruszają warstwy - ozonowej i nie powodują ocieplenia klimatu, co jest bardzo dobrą wiadomością dla tych, którym ekologia leży na sercu. - mówi David Appel, prezes Carrier Transicold.

Sainsbury ostatnio rozszerzyło swoją flotę pojazdów dwupaliwowych. Obecnie liczy ona 51 pojazdów. Emitują one o 25% mniej CO2, co równa się 2090 tonom. Jest to jedna z największych pro-ekologicznych flot pojazdów w Wielkiej Brytanii. Tworzą ją ciężarówki zasilane na dwa sposoby: olejem napędowym i bio-metanem pozyskiwanym z odpadów organicznych. Rocznie każda z ciężarówek emituje do atmosfery około 41 ton dwutlenku węgla mniej.

Zgodnie z planem zrównoważonego rozwoju 20x20 Sainsbury chce zmniejszyć emisję CO2 w transporcie z magazynów do sklepów o 35% do 2020 r., a do 2030 ograniczyć ją o 50%, w porównaniu ze stanem z 2005 r. i to pomimo zwiększenia skali działalności sieci.


4trucks.pl / Carrier Transicold Polska