Scania na targach Busworld 2013 w Kortrijk
Rozwiązania, które sprawiają różnicę.
Wsparcie w działaniu - unikalna propozycja Scania
Wszystkie autobusy prezentowane na targach Busworld mają nadwozia, które zaprojektowała Scania i są typowymi pojazdami oferowanymi na całym świecie. W dużej liczbie pojazdy te są również sprzedawane na lokalnych rynkach przez producentów nadwozi, będących partnerami firmy Scania. Sieć sprzedaży i serwisu Scania oferuje klientom pełne wsparcie, zapewniając profesjonalną obsługę i części zamienne.
Systemy zarządzania flotą oraz kontrakty serwisowe są dopasowane do potrzeb użytkowników. Największe oszczędności zapewniają zaawansowane systemy, które nadzorują pojazdy i kierowców indywidualnie, dostarczając informacji użytecznych przy polepszaniu stylu jazdy i sposobu wykorzystania autobusu.
Zindywidualizowany trening kierowców uwzględnia rzeczywiste warunki eksploatacji autobusów. Na życzenie może być uzupełniony o coaching, utrwalający zdobyte umiejętności.
Obsługa serwisowa obejmuje różnego typu kontrakty serwisowe. Scania może przejąć prowadzenie warsztatu klienta i wykonywać również naprawy pojazdów innych marek. Do oferty należy obsługa zapobiegawcza oraz zdalna diagnostyka pozwalająca warsztatowi z góry przygotować się do przyjęcia i naprawy pojazdu.
Wsparcie dla kierowcy - na pierwszym planie
Scania Driver Support występuje w autobusach międzymiastowych i autokarach Scania. Został zaprojektowany aby wspierać bezpieczną i ekonomiczną jazdę, ograniczając jednocześnie zużycie pojazdu. W czasie rzeczywistym dostarcza informacji o stylu jazdy. Są wśród nich:
• Sposób pokonywania wzniesień (wykorzystanie rozpędu i siły bezwładności)
• Zdolność przewidywania (jak kierowca rozpędza i wyhamowuje pojazd w różnych sytuacjach na drodze)
• Użycie hamulców (wykorzystanie hamulców głównych i pomocniczych oraz jazda z odpuszczonym pedałem gazu)
• Dobór biegów (jeśli jest dokonywany ręcznie). Komunikaty są podawane dyskretnie na wyświetlaczu pośrodku tablicy wskaźników. Podsumowanie wyników odbywa się po zakończeniu każdej jazdy.
Scania Active Prediction jest opcją montowaną w autobusach międzymiastowych i autokarach wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię Scania Opticruise. Jest to przewidujący tempomat, który wykorzystuje dane z GPS o położeniu pojazdu oraz wgrane do systemu mapy topograficzne aby sterować prędkością w sposób ograniczający zużycie paliwa i polepszający komfort jazdy. W krajach, gdzie niedostępne są mapy, proponowany jest tempomat Scania-Ecocruise, który także sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa.
Advanced Emergency Braking został zaprojektowany aby zapobiegać kolizji z pojazdem na przedzie lub ograniczać jej skutki. Jest dostępny w autobusach międzymiastowych i autokarach. Zawiera również system ostrzegający przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu (lane departure warning). Inteligentny tempomat Adaptive Cruise Control jest opcją.
Pojazdy prezentowane na targach Busworld
Cztery autobusy reprezentują najpopularniejsze pojazdy, używane w ruchu liniowym i turystycznym w Europie.
• Scania Citywide LF, 21+2 miejsca
12 m, 4x2 - w pełni niskopodłogowy autobus miejski o dużej pojemności pasażerskiej z drzwiami w układzie 2-2-2. Nowy, 7-litrowy silnik diesel Euro 6 o mocy 280 KM i automatyczna skrzynia biegów zapewniają osiągi odpowiednie do jazdy po mieście. Wytrzymała i lekkie aluminiowe nadwozia ma 21+2 miejsca.
• Scania Citywide LE, 53+2 miejsca
14,8 m, 6x2 - niskowejściowy autobus zasilany gazem z ostatnią osią skrętną. Silnik Euro 6 zasilany gazem zapewnia osiągi porównywalne z silnikiem diesla. Jego moc wynosi 340 KM, a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 1600 Nm. Automatyczna skrzynia biegów i duża pojemność pasażerska sprawiają, że jest użyteczny zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Układ drzwi: 1-1-1.
• Scania OmniExpress 3.40, 57 miejsc
13 m, 4x2 - wysokopokładowy autokar z silnikiem Euro 6 o mocy 360 KM wyposażonym jedynie w układ SCR. Autobus ma zautomatyzowaną skrzynię Scania Opticruise. Ma 57 miejsc siedzących. Układ drzwi: 1-1-0. Długość i wysokość nadwozia mogą być dostosowane do przewidywanego sposobu eksploatacji.
• Scania Touring, 49 miejsc
12 m, 4x2 - wysokopokładowy autokar z silnikiem Euro 6 o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2350 Nm, wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię Scania Opticruise. Układ napędowy jest dostosowany do pokonywania dużych odległości po najbardziej wymagających trasach. Układ drzwi: 1-1-0.
Poza pojazdami Euro 6, Scania proponuje również Euro 3, 4, i 5, zgodnie z wymaganiami lokalnych rynków.
Scania dostarcza również tysiące pojazdów dla systemów komunikacyjnych na całym świecie. Są dopasowane do warunków ruchu w różnych miastach. Optymalne rozwiązania są często rozwijane w bliskiej współpracy z nabywcą i podmiotami zarządzającymi ruchem drogowym. Długość pojazdów, liczba osi, konfiguracja napędu oraz liczba i rozmieszczenie drzwi to tylko niektóre ze zmiennych, które można uwzględnić. Z modułową konstrukcją autobusów Scania prawie wszystko jest możliwe.
Nowe silniki Euro 6 - nowy silnik 7-litrowy
Gamę 9- i 13-litrowych silników Euro 6 o mocy odpowiednio: 250/280/320/360 KM oraz 410/450/490 KM uzupełnia nowy 7-litrowy silnik, który osiąga 280 KM i 1100 Nm. Ma sześć cylindrów w układzie rzędowym. Jest lekki i doskonale nadaje się do ruchu miejskiego. W pojazdach niskopodłogowych może być montowany poprzecznie, w niskowejściowych - wzdłużnie.
Choć poziom emisji spalin Euro 6 jest osiągany zwykle przy użyciu EGR i SCR, najnowszy, 410-konny silnik 13-litrowy spełnią tę normę wyłącznie za pomocą SCR. Sprawdza się w większości zastosowań długodystansowych.
Typowy dla silników Scania jest wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej, co obniża zużycie paliwa i pozwala bez wysiłku radzić sobie z najtrudniejszymi warunkami.
Euro 6 na biodiesel, biogaz i bioetanol
Cztery warianty silnikowe - 320/360 KM oraz 450/490 KM - mogą pracować na 100-procentowym bio-dieslu. Doskonale nadają się do jazdy na długich dystansach. W planach jest 280-konny silnik na bioetanol, który gwarantuje dalszą redukcję emisji CO2.
Nowy, gazowy silnik Euro 6 o pojemności 9 l i mocy 280 lub 340 KM może być napędzany gazem ziemnym lub biogazem. Został zaprojektowany, aby zapewniać takie same osiągi, jak tradycyjny silnik diesla. Wysoki moment obrotowy wynosi odpowiednio 1350 i 1600 Nm, przy niskiej prędkości obrotowej. Spalanie jest nawet niższe niż w wariancie Euro 5. Scania proponuje zatem autobusy gazowe o osiągach odpowiednich do ruchu międzymiastowego. Przygotowywane są warianty ze zbiornikami na skroplony gaz ziemny, co pozwoli zwiększyć dwukrotnie zasięg bez tankowania.
4trucks.pl / Scania Polska