Nowy program i-granica

Nowy program i-granica

Ułatwienia na podkarpackich przejściach granicznych w perspektywie nowego programu i-granica.

Zaawansowaniu bieżących rozwiązań, usprawniających ruch graniczny, przyglądał się szef Służby Celnej Jacek Kapica, wizytując w przededniu święta Służby Celnej, podkarpacką granicę.

To właśnie skupienie uwagi Służby Celnej na funkcjonowanie granicy w perspektywie klienta są głównymi założeniami nowej strategii, którą w najbliższych latach będą realizować celnicy.

Z okazji święta Służby Celnej, na dzień przed głównymi uroczystościami w Przemyślu (20 września br.), podsekretarz stanu Jacek Kapica wizytował wybrane polsko-ukraińskie przejścia graniczne na Podkarpaciu. Szef Służby Celnej szcególnie interesował się projektami i inicjatywami, które zwiększają elastyczność dokonywania odpraw celnych oraz przewidują dalszą informatyzację i wirtualizację czynności, wykonywanych przez funkcjonariuszy celnych.

Przykładem działań podkarpackiej Służby Celnej, wpisujących się w cyfrowy styl życia i prowadzenia działalności gospodarczej - jest elektroniczna obsługa dokumentów tax free.

Dla podróżnych, którzy z zakupionymi w Unii Europejskiej towarami powracają na Ukrainę, wydzielono w Oddziale Celnym w Korczowej specjalny pas ruchu. Z uproszczonej kontroli, znacznie skracającej czas przekraczania granicy, mogą skorzystać osoby, których dokumenty zostały wprowadzone do systemu informatycznego. Jeżeli nie zrobił tego sprzedawca, sam zainteresowany, korzystając z bezpłatnego dostępu do Internetu funkcjonującego na terenie przejścia granicznego, wprowadza dane do systemu, jeszcze przed rozpoczęciem kontroli celnej.

Obserwując na przejściu granicznym w Korczowej pracę funkcjonariuszy obsługujących system, szef Służby Celnej miał okazję dowiedzieć się, że na blisko 1000 dokumentów tax free, zarejestrowanych w ciągu doby przez korczowskich celników, 400 obsłużonych jest w formie elektronicznej. Służba Celna przewiduje, że do końca bieżącego roku liczba ta znacznie wzrośnie.

Ułatwienia na kierunku wywozowym są jednym z wielu elementów systemu budującego inteligentną granicę przyszłości. Ich dopełnieniem jest, opracowana i uzgodniona z partnerami ze Straży Granicznej, procedura elastycznego reagowania na mogące powstać kolejki samochodów osobowych, oczekujących na wjazd do kraju.

Tylko w tym roku przez przejście graniczne Krakowiec-Korczowa wjechało blisko 400 tys. samochodów osobowych. Odpowiedzią na wzrastający ruch graniczny na tym kierunku jest prowadzenie kontroli w technologii Forecaster, z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, podczas której funkcjonariusz nie oczekuje na podróżnego w miejscu kontroli, ale wykonuje swoje czynności na pasie ruchu, podchodząc do kolejnych pojazdów. Rejestracja i analiza ryzyka odbywa się z wykorzystaniem urządzeń PC-pocket.

Ułatwienia dla turystycznego ruchu osobowego w istotny sposób są uzupełniane przez preferencje w obszarze ruchu towarowego.

Wizytując przejście graniczne w Korczowej, szef Służby Celnej przyglądał się także systemowi Fast Way, tj. technologii odpraw, wjeżdżających do kraju pustych samochodów ciężarowych, które w obrębie przejścia granicznego poruszają się wydzielonym pasem. Kontrola celna, oparta całkowicie na zasadach analizy ryzyka, ograniczona jest do niezbędnego minimum, dzięki czemu nie powstają kolejki na drogach dojazdowych do przejścia granicznego.

Weryfikując stosowane rozwiązania, minister Kapica zwrócił uwagę na konieczność dalszych usprawnień, mających na celu ograniczenie do minimum ilości punktów zatrzymania ciężarówki bez ładunku na przejściu granicznym.

Ponadto szef Służby Celnej przyjrzał się trwajacym pracom nad rozdzieleniem ruchu osobowego i towarowego oraz przeniesieniem kontroli tego ostatniego na autostradę A4, biegnącą do granicy państwa.

Szef Służby Celnej obejrzał także nowo wybudowaną infrastrukturę przejścia granicznego w Budomierzu, które najprawdopodobniej rozpocznie pracę pod koniec tego roku. Nowoczesne rozwiązania, zaplanowane już na etapie projektowania infrastruktury, umożliwią bezpośrednie zastosowanie wielu ułatwień.

Najistotniejszym jednak wydaje się fakt, że w Budomierzu służby graniczne Polski i Ukrainy będą pracowały w jednym miejscu po polskiej stronie granicy. Bowiem tylko dzięki współpracy, partnerstwu oraz innowacyjnemu, otwartemu podejściu po obu stronach granicy, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wzrastający ruch graniczny.


4trucks.pl / Służba Celna

Przeczytaj też:
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.