Jaki system poboru opłat dla europejskich dróg?

Jaki system poboru opłat dla europejskich dróg?

Przysłowiowy przejazd autostradą z Warszawy do Lizbony jest możliwy od ubiegłego roku. Nie oznacza to jednak, że możemy już mówić o w pełni zintegrowanym europejskim systemie autostradowym.

Wśród problemów, które cały czas czekają na rozwiązanie znajduje się integracja krajowych systemów poboru opłat. Nie jest to wcale zadanie proste, tym bardziej, że przynajmniej części europejskich państw jest to nie na rękę.

Zdaniem ekspertów integracja systemu poboru opłat na poziomie państw unijnych jest rozwiązaniem, które może istotnie usprawnić komunikację samochodową w Europie. - Z informatycznego punktu widzenia jestem zdania, że powinniśmy dążyć do integracji systemów poboru opłat w skali całej Unii Europejskiej. Elektroniczna identyfikacja opłat mogłaby być wykorzystywana zarówno w krajach, gdzie obowiązuje ryczałtowa opłata za korzystanie z dróg, jak i tam gdzie jest opłata za przejechane odcinki. Jest to aspekt techniczny, stosunkowo prosty do rozwiązania, ale musimy mieć świadomość, że znacznie trudniejszy może okazać się aspekt prawny. Mam nadzieję, że bardzo szybko dopracujemy się takiego wspólnego systemu - przekonuje Krzysztof Król, doradca prezydenta RP, zajmujący się zagadnieniami z zakresu cyfryzacji. Rozwiązanie takie zakłada budowę w pełni interoperacyjnych systemów, które mogą współpracować za pośrednictwem jednego urządzenia montowanego w pojeździe.

Polska liderem interoperacyjności?
Król liczy na to, że działający w Polsce system stanie się wzorem dla innych państw europejskich jeśli chodzi o integrację elektronicznego poboru opłat na poziomie międzynarodowym. - Bardzo bym się cieszył, gdyby rozwiązanie takie najpierw udało się wprowadzić w Polsce - mówi doradca prezydenta.

Chociaż Polska wciąż jeszcze nie ma dużej sieci autostrad, a sam system poboru opłat nie działa na wszystkich użytkowanych odcinkach, to jednak sam system elektronicznego poboru opłat był od początku budowany z uwzględnieniem interoperacyjności, wymaganej przez dyrektywy unijne i polskie prawo. - Unijny pomysł na budowę międzynarodowego systemu poboru opłat wydaje się dobry. Chodziło o to, żeby przez całą Unię można było przejechać z jednym urządzeniem pokładowym, otrzymując za przejazd jedną fakturę. To założenie leży u podstaw dyrektywy dotyczącej międzynarodowej interoperacyjności systemów poboru opłat. . Polska jest jednym z bardziej zaawansowanych państw jeśli chodzi wdrożenie dyrektywy o interoperacyjności - uważa Marek Cywiński, dyrektor generalny firmy Kapsch Telematic Services Polska, operatora systemu ViaToll.


4trucks.pl / rynekinfrastruktury.pl