Wagi na wagę bezpieczeńswta

Wagi na wagę bezpieczeńswta

Inspektorzy transportu samochodowego szacują, że jedna trzecia ciężarówek poruszających się po sieci dróg krajowych to auta przeładowane.

Skutki - zniszczona nawierzchnia, zagrożone bezpieczeństwo kierowców, konieczność napraw i remontów dróg.
Jednej z największych plag polskich dróg, czyli przeładowanym ciężarówkom przeciwdziała preselekcyjny system ważenia pojazdów.

Parametrami, które są najbardziej odczuwalne w trakcie podróży komunikacyjnych, a jednocześnie wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD) są: koleiny, równość oraz przyczepność podczas hamowania (właściwości przeciwpoślizgowe). Głównym winowajcą powstawania kolein oraz nierówności na drogach są przeładowane pojazdy ciężkie.

Program ochrony dróg
Narzędziem, które w prosty i skuteczny sposób pozwala walczyć ze zjawiskiem przeciążonych pojazdów jest inteligentny system wagowej preselekcji pojazdów. Składa się on m.in. z wagi dynamicznej (czujnika bądź platformy wagowej), kamer wideo rejestrujących zdarzenia, kamer do identyfikacji pojazdu poprzez rozpoznawania tablic rejestracyjnych, tablic zmiennej treści oraz szaf sterujących. Ważne jest aby system ograniczył liczbę przeciążonych samochodów. Dzięki temu zostanie wydłużona żywotność polskich dróg, wzrośnie bezpieczeństwo jazdy. GDDKiA poza budową i utrzymaniem dróg krajowych zajmuje się także budową miejsc preselekcji pojazdów na drogach krajowych. "Wagi ważna sprawa - partnerstwo dla ochrony dróg" to program mający na celu m. in. instalację systemów preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu. GDDKiA chce w ten sposób eliminować przeciążone pojazdy, które niszczą drogi.

Jak to działa?
Kiedy po czujnikach umieszczonych w jezdni przejeżdża nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej. Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. Jeśli parametry są większe od dopuszczalnych, na tablicy znaków zmiennej treści pojawia się numer tablicy rejestracyjnej z informacją o przekroczonych naciskach, przekroczonej długości pojazdu lub prędkości w zależności od tego, do czego waga preselekcyjnego ważenia została przystosowana. Informacja o przekroczeniu dopuszczalnych wartości trafia w tym samym momencie do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na wadze stacjonarnej. Jeśli przeciążenie pojazdu zostanie potwierdzone, nakładane są kary. Kwoty uzyskane z mandatów zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, czyli pieniądze przeznaczane są na odnowę dróg.

54 miejsca w kraju
Preselekcyjny system ważenia pojazdów wprowadzany jest we wszystkich regionach kraju. Obecnie na drogach zarządzanych przez GDDKiA są już 54 takie miejsca.

Na przykład na Opolszczyźnie wagi działają w pięciu miejscach. Pierwsze pojawiły się na krajowej jedenastce w okolicach Byczyny ponad 10 lat temu. Pod koniec 2010 roku podobne, choć już dużo nowocześniejsze urządzenia, opolski oddział zainstalował w okolicy Grodźca przy okazji rozbudowy odcinka DK46 pomiędzy Opolem a Częstochową. Stanowiska preselekcyjne pod Grodźcem są oddalone od siebie o około 1,8 km, a punkt kontroli umieszczono na wyremontowanym parkingu dokładnie pomiędzy nimi. Kolejne dwie instalacje do preselekcyjnego ważenia pojazdów pojawiły się w 2011 roku na obwodnicy Opola oraz na obwodnica Osowca na drodze krajowej nr 45. W roku 2012 powstała piąta lokalizacja w Suchej na DK 94.

Preselekcyjny systemu ważenia pojazdów prowadzony jest także w Wielkopolsce. Obecnie działa 8 punktów ważenia pojazdów, planuje się budowę 5 kolejnych. System używany jest na drogach: S11 na Zachodniej Obwodnicy Poznania odc. od autostrady do Swadzimia, S5 odc. Gniezno-Poznań oraz na następujących drogach krajowych: 10, 11, 15, 32 i 92.


4trucks.pl / Drogi Zaufania

Przeczytaj też:
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Co w najbliższym czasie poprawi się na drogach - sprawdzamy Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.
Ułatwienia dla kierowców na Zakopiance i w okolicy A4 Już tylko kilkadziesiąt godzin dzieli nas do otwarcia wyczekiwanego tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 wydrążonego pod górą Luboń Mały na Zakopiance.
Takiego transportu jeszcze nie było... Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.
Droga ekspresowa S19 Via Carpatia ma nowy odcinek W ostatnich dniach kwietnia GDDKiA oddała do ruchu ostatni element szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem.
Na A4 znowu będzie drożej Zgodnie z wnioskiem złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków planuje od 4 lipca br. zmienić stawki opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów.
Taniej, szybciej i wygodniej na odcinku A4 Katowice-Kraków. Poznaj A4Go Skorzystanie z oferowanych przez Stalexport Autostradę Małopolską automatycznych form płatności wiąże się z wieloma korzyściami.  
Uwaga kierowcy. Alarm dotyczący huraganu w Niemczech. Istnieje zagrożenie życia Już dziś po południu w północnych Niemczej jest spodziewany Huragan Sabine. W ciągu jutrzejszego dnia Sabine rozprzestrzeni się na całą północ i centrum Niemiec.
Zmiana oznakowani dróg szybkiego ruchu w Polsce GDDKiA opracowuje projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu i wdrożyła je na wybranych 46 odcinkach nowych dróg.