Nowa forma ukierunkowana na efektywność

Nowa forma ukierunkowana na efektywność

Upłynęło już ponad sześć lat od chwili, w której powstały pierwsze szkice nowej gamy pojazdów Renault Trucks, przygotowane przez zespoły projektantów Halle du Design pod kierownictwem Hervégo Bertranda.

Obecnie, gdy do ich oficjalnej prezentacji pozostało zaledwie kilka tygodni, Bertrand opowiada o genezie tego projektu, ukierunkowanego na efektywność.

Mimo że projektowanie nowej gamy pojazdów ciężarowych Renault Trucks ukończono trzy lata temu, pierwsze rysunki koncepcyjne powstały już w 2006 r. Początkowo dyrektor działu wzornictwa Hervé Bertrand i jego współpracownicy próbowali czerpać inspirację ze świata pojazdów osobowych. - Jednak nie byliśmy zadowoleni z rezultatów - wyjaśnia Hervé Bertrand. - Okres produkcji modelu samochodu osobowego jest znacznie krótszy - i zbyt krótki, tak naprawdę. Nam natomiast zależało na formie, która byłaby ponadczasowa i nie wyszłaby z mody. Uświadomienie sobie tego faktu szybko doprowadziło projektantów do przekonania, że najważniejszy jest pomysł na narzędzie. Ostatecznie, czym dla przewoźnika jest pojazd ciężarowy, jeżeli nie narzędziem wykorzystywanym do realizacji zadań transportowych w maksymalnie efektywny sposób? - Dawniej rzemieślników określały narzędzia jakimi się posługiwali - zauważa Hervé Bertrand. - Umożliwiały im należyte wykonywanie swojej pracy. Narzędzia przede wszystkim były funkcjonalne, ale także dobrze wyglądały i były wysoko cenione. I taką z właśnie ideą chcieliśmy utożsamiać się, opracowując nową gamę Renault Trucks: zaoferować klientom pojazdy, które byłyby postrzegane jako efektywne narzędzia pracy i jednocześnie powód do ogromnej dumy.

Następnie projektanci poszukali natchnienia w wielu różnych branżach lub produktach, symbolizujących owe pojęcia narzędzia i efektywności. Jednym ze źródeł inspiracji był np. aparat fotograficzny Leica® - ceniony przez profesjonalistów za swoją efektywność, pomimo minimalistycznej formy, podyktowanej wyłącznie funkcjonalnością i łatwością robienia dobrych zdjęć. Kolejnym przykładem jest legendarny nóż Opinel®, którego prosty kształt nawiązuje wprost do funkcji, jaką spełnia ten przedmiot, jednocześnie czyniąc go pięknym.

Projektanci inspirowali się również konstrukcjami motocyklowymi, zwłaszcza tymi z lat pięćdziesiątych ub. wieku. - Wówczesnych motocyklach rama i zbiornik paliwa były wyraźnie widoczne i zaprojektowane, by spełniać ściśle określone funkcje - dodaje Hervé Bertrand. - Przemawiały językiem wizualnym, który mógłby zostać przetransponowany do świata pojazdów ciężarowych. I rzeczywiście, niektóre ich elementy znalazły się w finalnym projekcie.

W przypadku pojazdów ciężarowych, efektywność jest blisko związana z oszczędzanie paliwa. Pionier i lider w tej dziedzinie, oferujący produkty, takie jak Premium Long Distance i Optifuel Solutions, Renault Trucks zamierza pozostać na czele stawki, także po wejściu w życie normy emisji spalin Euro VI. Dlatego właśnie wysokie miejsce na liście założeń przekazanych projektantom nowej gamy pojazdów zajmowało zużycie paliwa. - Pod względem projektowym, opracowanie pojazdu ciężarowego jako maksymalnie efektywnego narzędzia oznacza konieczność zastosowania kabiny o jak najniższym współczynniku Cx (współczynnik oporu powietrza) - wyjaśnia Hervé Bertrand. Dlatego też Renault Trucks zaprojektowało od podstaw nowy szkielet kabiny. Projektanci zdecydowali się na pochylenie przedniej szyby w celu zmniejszenia jej oporu aerodynamicznego. Osiągnięto poprzez poprowadzenie przednich słupków kabiny pod kątem 12°. Utrzymaniu zużycia paliwa w ryzach sprzyjają także przetłoczenia po bokach kabiny i wyprofilowane reflektory główne. Wszystkie projektowane elementy były kolejno zatwierdzane bądź odrzucane, zależnie od wyników badań w tunelu aerodynamicznym. - Chcieliśmy stworzyć pojazd ciężarowy, który byłby tak efektywny jak Premium Long Distance i tak prestiżowy jak Magnum - konkluduje Hervé Bertrand. - I mogę śmiało powiedzieć, że sztuka tam nam się udała! - dodaje z satysfakcją.

Wnętrze kabiny zostało całkowicie przeprojektowane. Zostało podzielone na dwie wyraźne strefy: otoczenie kierowcy, przeznaczone do pracy, i część wypoczynkowa. Należy pamiętać, że na jazdę przypada nie więcej niż połowa czasu, jaki kierowcy spędzają w swoich pojazdach ciężarowych. Przez pozostałą jego część kierowcy śpią, spożywają posiłki, rozmawiają przez telefon. Dlatego, trwałym, efektywnym elementom zewnętrznym towarzyszy równie efektywne i trwałe wyposażenie wnętrza: - Jako że kierowcy spędzają dużo czas w swoich pojazdach ciężarowych, chcieliśmy zaoferować im wnętrze o stonowanej kolorystyce - wyjaśnia dyrektor ds. wzornictwa. - Dlatego wybraliśmy nie męczące wzroku odcienie czerni i szarości i zapewniliśmy odpowiedni nastrój w kabinie za pomocą oświetlenia LED, co jest dość rzadkie w branży pojazdów ciężarowych.

Wizualny styl nowej gamy pojazdów ciężarowych Renault Trucks odzwierciedla dokładnie to, czym te pojazdy są: narzędziami zapewniającymi jak największą efektywność pracy. Nie próbują tego ukrywać, w pełni przyjmując swój status i przeznaczenie. - Zaprojektowaliśmy te pojazdy ciężarowe z myślą o poczuciu dumy - podsumowuje Hervé Bertrand. - Dumy u tych, którzy nimi jeżdżą lub są ich właścicielami, a także dumy z faktu posiadania efektywnego narzędzia do transportu towarów, który ma zasadnicze znaczenie dla społeczeństwa.


4trucks.pl / Renault Trucks Polska

Przeczytaj też:
Renault Trucks w Polsce przejmuje cztery punkty serwisowe Z dniem 1 grudnia 2023 r. nastąpiły zmiany w sieci serwisowej Renault Trucks Polska w związku z przejęciem przez Volvo Polska Sp. z o. o. czterech punktów serwisowych Serwisy Józef Skrzypa.
Janusz Buława nowym prezesem Renault Trucks Polska Z dniem 1 października 2023 r. Janusz Buława obejmie stanowisko prezesa Renault Trucks w Polsce.
Indeka odbiera kolejne Renault Trucks Flota firmy, licząca ponad 260 pojazdów, powiększyła się właśnie o 30 zestawów kubaturowych na podwoziach Renault Trucks T 480 P6×2Low.
Elektryczna ciężarówka Renault Trucks już na polskich drogach W maju tego roku, w Polsce, zarejestrowano pierwszą w 100% elektryczną ciężką śmieciarkę Renault Trucks D-Wide Z.E.
Rejestracje nowych pojazdów użytkowych - ciężarówki, autobusy i samochody dostawcze W kwietniu 2021r. zarejestrowano 3243 pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, to ponad trzykrotnie więcej (+226,9%), niż przed rokiem.
Konkurs dla kierowców ciężarówek Optifuel Challenge Renaullt Trucks - podajemy harmonogram eliminacji Renault Trucks Polska ogłasza 10., jubileuszową edycję konkursu Optifuel Challenge.  
Samochody dostawcze Renault - propozycje 2021 Renault chce podbić rynek samochodów dostawczych kilkoma nowymi pojazdami. Jak zapowiedział wczoraj, na konferencji, francuski producent, w prawie każdej klasie powinien pojawić się nowy pojazd.  
Z myślą o klientach posiadających starsze ciężarówki Renault Trucks Siedmioletnie i starsze samochody ciężarowe nie pozostaną bez opieki. Firma Renault Trucks Polska przygotowała specjalną ofertę Le Camion Classique - w tłumaczeniu: klasyczna ciężarówka.  
Wirtualny sprzedawca Renault Trucks Renault Trucks staje się cyfrowe! W związku z sytuacją Covid-19 Renault Trucks Szwajcaria oferuje swoim klientom dostęp do ofert pojazdów drogą wyłącznie cyfrową.