Volvo i Shell zawarły globalne porozumienie gazowe
Volvo Trucks i Shell zawarły porozumienie o globalnej współpracy w sprawie wprowadzania na rynek skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności.
- Shell jest kluczowym uczestnikiem tego rynku, my zaś jesteśmy jednym z czołowych producentów samochodów ciężarowych, który już wprowadził na rynek pojazd z energooszczędnym z silnikiem gazowym. Wspólnie uważamy, że potrafimy usprawnić i przyspieszyć proces wdrażania LNG w sektorze transportowym, zarówno poprzez działania własne, jak i inspirowanie innych - mówi Lennart Pilskog, dyrektor ds. public affairs w Volvo Trucks.
Umowa o współpracy już obowiązuje i rozpoczęto już konkretne działania, które w pierwszej fazie koncentrują się na wybranych rynkach w środkowej Europie i Stanach Zjednoczonych.
Umowa nie zawiera klauzuli wyłączności po żadnej ze stron. Tym samym nie ogranicza trwającej lub przyszłej współpracy i dialogu z innymi partnerami.
Gaz dla transportu długodystansowego
Obecnie gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG) jest stosowany w autobusach miejskich i pojazdach ciężarowych o małej ładowności. Jednak transport długodystansowy wiąże się z koniecznością przewozu w pojeździe dużych ilości paliwa. W przypadku gazu jest to możliwe pod warunkiem zasilania silnika LNG, ponieważ, w porównaniu z gazem sprężonym, gaz w postaci skroplonej zajmuje mniejszą objętość.
W Volvo FM MethaneDiesel zastosowano nowy system spalania mieszanki metanu i oleju napędowego, w którym paliwem głównym jest gaz. Model ten jest już dostępny w Szwecji, Norwegii, Belgii, Hiszpanii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Trwa proces jego wprowadzania na rynki Włoch i Francji.
- Dostrzegamy znaczny potencjał w naszym samochodzie ciężarowym zasilanym gazem i dlatego będziemy kontynuować jego wprowadzanie na kolejne rynki, równolegle rozwijając nasze zdolności produkcyjne i infrastrukturę dystrybucji gazu. Spalanie skroplonego gazu ziemnego w silniku wysokoprężnym charakteryzuje się bardzo wysoką sprawnością. Jest to nowa alternatywa paliwowa, która w dającej się przewidzieć przyszłości może zdominować segment pojazdów o dużej ładowności - konkluduje Lennart Pilskog.
Upowszechnieniu się LNG będzie sprzyjać także dystrybucja skroplonego biogazu (LBG), pozyskiwanego z surowców odnawialnych.
4trucks.pl / Volvo Polska