EvoBus Polska: Obietnica spełniona

EvoBus Polska: Obietnica spełniona

Ewidentnie mniejsze zużycie paliwa w autobusach Mercedes-Benz Citaro i Setra ComfortClass z silnikiem Euro VI.

Zadanie wydawało się być niewykonalne: zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie emisji spalin przy jednoczesnym spełnieniu normy emisji spalin Euro VI. W teście "Record Run Buses 2012“ nowe miejskie autobusy liniowe Mercedes-Benz Citaro i nowy autokar Setra ComfortClass 500 udowodniły, że oba pozornie niemożliwe do pogodzenia cele stawiane przez Euro 6 można osiągnąć, i to jednocześnie. W teście Record Run Buses 2012 nadzorowanym przez neutralnych jurorów pięć autobusów przebyło łącznie prawie 18 000 kilometrów.

Wniosek: Obiecywane wcześniej oszczędności paliwa rzędu 4-6 % (Citaro) i 5-6 % (Setra) zostały nie tylko spełnione lecz nawet znacząco przekroczone. Test Record Run Buses 2012 pokazał w sposób jednoznaczny, że Euro 6 może być też opłacalne w wymiarze ekonomicznym.

Test Record Run Buses 2012: pięć autobusów, pięć dni,18 000 km
Od 22 do 26 października 2012 r. pięć autobusów nieprzerwanie realizowało ambitny program. Obciążone realnym balastem wynoszącym do 50% swojej masy użytkowej trzy mercedesy Citaro pokonały po 1400km, poruszając się w trudnych warunkach miejskich. Na wymagających trasach w ruchu dalekobieżnym każdy z autobusów wysokopokładowych Setra ComfortClass 500 pokonał około 7000 km na drogach publicznych.

Trasy wszystkich pięciu autobusów, zarówno te w ruchu miejskim na ulicach stolicy Hesji Wiesbaden (Citaro) jak i na kursach pomiędzy Lipskiem a Hamburgiem względnie w czworoboku miast Lipsk/Sangershausen, Schweinfurt, Hof i Budziszyn (Setra), były bardzo wymagające.

Citaro Euro VI: w teście "Record Run" oszczedniejszy o 8,5%
Mercedes-Benz Citaro przystąpił do testu od razu w trzech wariantach: nowy model spełniający wymogi emisji spalin Euro 6 z równie nowym silnikiem Mercedes-Benz OM 936 h o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM) zmierzył się z porównywalnymi poprzednikami wykonanymi wg Euro 5 i wyposażonymi w silniki OM 906 hLA (6,4 l pojemności, moc 210 kW/286 KM) oraz OM 457 hLA (220 kW/299 KM). Skrzynia biegów, przełożenie osi i opony były w każdym modelu identyczne.

Podczas testu Record Run Buses 2012 nowy Citaro Euro 6 wyróżniał sie spośród swoich rywali spalaniem na poziomie 38,7 l/100 km, co przy uwzględnieniu trudnej trasy było doskonałym wynikiem. Nowy model wyraźnie zdystansował swoich i tak już oszczędnych poprzedników o 3,6 l/100 km czyli o 8,5%. Tym samym Citaro Euro 6 nie tylko spełnia obietnice swojej marki, zgodnie z która zużycie paliwa miało zmniejszyć sie o 3-5 %, lecz znacząco przekroczył związane w nim oczekiwania. Przy rocznym przebiegu 60 000 km obciążenie środowiska spada jednocześnie o 5700 kg emisji CO2.

Z oszczędności w zakresie zużycia paliwa wynika zaskakująca kalkulacja ekonomiczna: Nowy Citaro Euro 6 przy rocznym przebiegu 60 000 km w porównaniu z modelem wykonanym wg Euro 5 przy dzisiejszych cenach paliw wynoszących mniej więcej 1,25 Euro za litr oleju napędowego (netto) oszczędza około 2 700 Euro w skali roku. Tym samym wyższy wydatek na nowego Citaro Euro 6 zwraca sie już po czterech latach. Kolejną korzyścią jest prognozowana wyższa wartość w chwili odsprzedaży samochodu używanego.

Z testu Record Run Buses 2012 nasuwa się następujący wniosek:
Przejście na Euro 6 wyraźnie obniżyło w autobusach Mercedes-Benz Citaro nie tylko zużycie paliwa lecz także emisje zanieczyszczeń. Euro 6 opłaca się też w wymiarze ekonomicznym.

Setra ComfortClass S 515 HD: oszczędność paliwa o 8,2%
Podobne wyniki uzyskano w przypadku nowej Setry ComfortClass 500. Do rywalizacji stanął tu S 515 HD z serii ComfortClass 500 wyposażony w nową jednostkę napędową Mercedes-Benz OM 470 o mocy 315 kW (428 KM) wykonany wg Euro 6. Jego przeciwnikiem był porównywalny poprzednik S 415 GT- HD z serii ComfortClass 400 wyposażony w dotychczasowy silnik OM 457 LA o identycznej mocy 315 kW (428 PS). Również w tym pojedynku przełożenia skrzyni biegów i osi napędowej a także opony były identyczne. Autokary zostały w pełni obciążone do ich dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 18 ton.

Także i w tej części tekstu nowy ComfortClass typu S 515 HD zabłysnął na trasie 7000 km wyjątkowo dobrym wynikiem 21,0 l/100 km i zdystansował swojego oszczędnego poprzednika o 1,9 l/100 km czyli o 8,2 %. Mając na uwadze zapowiedzi o oszczędnościach w spalaniu o 5-6 % wniosek jest jednoznaczny: także i tu dotrzymano obietnicy, a w teście Record Run Buses 2012 nawet z nawiązka.

Mała kalkulacja przyda się równie( w przypadku nowej Setry ComfortClass 500: przy rocznym przebiegu rzędu 100 000 km użytkownik pojazdu zaoszczędzi na paliwie 2 850 Euro, przy założeniu cen wynoszących obecnie mniej więcej 1,50 Euro, zaś przy przebiegu 180 000 będzie to już 5 000 Euro w skali roku. Redukcja emisji CO2 wynosi około 5 000 kg względnie 9 000 kg rocznie. Poczyniony wcześniej wniosek potwierdza się i tu: Euro 6 opłaca się nie tylko ze względu na ochronę środowiska i zasobów naturalnych lecz tak(e w wymiarze ekonomicznym.

Piec autobusów w wielkim pięciodniowym teście wydajności
Punktem startowym i docelowym testu Record Run Buses 2012 przeprowadzonego z udziałem trzech Mercedes-Benz Citaro i dwóch Setra z serii ComfortClass była stolica Hesji Wiesbaden. Start miał miejsce 22 października 2012 r. o godz. 13. Piec autobusów było w akcji bez przerwy przez piec dni, pomijając dwie przerwy dziennie na tankowanie.


4trucks.pl / EvoBus Polska