Transport hamuje wraz z gospodarką

Transport hamuje wraz z gospodarką

W tym roku dla branży transportowej najlepszy był II kwartał - zapotrzebowanie na przewóz towarów było o 65% większe niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Wakacyjne miesiące, podobnie zresztą jak co roku, przyniosły niewielki spadek całkowitej liczby ładunków zamieszczonych w giełdzie Teleroute. Eksport z Polski, mimo europejskiej tendencji spadkowej, w III kwartale br. zwiększył się o ¼ względem poprzedniego i o 20% względem pierwszych miesięcy roku. To główne wnioski wynikające z analizy ładunków zamieszczonych w międzynarodowej giełdzie transportowej Teleroute.

Trzy pierwsze kwartały 2012 roku były trudne dla branży transportowej. Wyraźnie widoczna jest zależność branży transportowej od nastrojów przedsiębiorców i sytuacji gospodarczej w poszczególnych krajach. Wprawdzie drugi kwartał 2012 roku okazał się bardzo dobry dla branży TSL - zapotrzebowanie na przewóz towarów w Europie wzrosło o 65%, ale wakacyjne miesiące oraz wrzesień przyniosły spadek całkowitej liczby ładunków do przewiezienia o 15%. Warto zaznaczyć, że zapotrzebowanie transportowe bardzo się różni w zależności od kraju oraz kierunku przewozu. Wzrost liczby ładunków do przewiezienia odnotowano z Polski (o 26%), Skandynawii (o 23%), Europy Wschodniej (o 10%) oraz Wielkiej Brytanii (o 6%). Największy spadek natomiast miał miejsce w przypadku przewozu z krajów Półwyspu Iberyjskiego (o połowę), Francji (o 15%), Beneluksu (o 12%) oraz Europy Środkowo-Wschodniej i Centralnej (po 10%).

Kondycję sektora przemysłowego w Polsce określa m.in. indeks PMI dla przemysłu , który we wrześniu wyniósł zaledwie 47 punktów (względem 48,3 pkt. w sierpniu) i był najniższy od lipca 2009 roku. Warto zaznaczyć, że wrzesień był szóstym kolejnym miesiącem, gdy indeks pozostawał poniżej poziomu 50 pkt., co oznacza pogorszenie sytuacji względem poprzedniego odczytu. Niezbyt optymistycznie nastraja również Indeks Biznesu PKPP Lewiatan, który odnotował we wrześniu br. spadek do 30 pkt., podczas gdy roczny wskaźnik obniżył się do 34 pkt., co może oznaczać, że tempo wzrostu gospodarczego w drugiej połowie roku będzie znacznie niższe niż w pierwszej. Zdaniem PKPP Lewiatan, jedynym motorem napędowym gospodarki pozostaje eksport netto.

Dane giełdy Teleroute potwierdzają analizy polskich ekonomistów. Po bardzo dobrym II kwartale, kiedy to liczba ładunków do przewiezienia do Polski wzrosła o prawie 60% względem pierwszych trzech miesięcy roku, w okresie wakacyjnym odnotowano 38% spadek zapotrzebowania na przywóz towarów z zagranicy. Z kolei pod kątem eksportu, czyli wywozu dóbr z Polski ostatnie trzy miesiące były znacznie lepsze niż II kwartał - liczba ładunków wzrosła o ¼.

Z Europy do Polski
W III kwartale 2012 roku największe zapotrzebowanie na eksport towarów do Polski zaobserwowano z krajów Europy Centralnej (37% ładunków) oraz z Francji (34%), pierwszą trójkę zamykały kraje Europy Południowo-Wschodniej (10%). W ciągu trzech ostatnich miesięcy udział transportu z poszczególnych krajów ulegał zmianom - zarówno w I jak i w II kwartale najwięcej produktów do naszego kraju napływało z Francji, niewiele mniej z Niemiec, Austrii i Szwajcarii, na trzecim miejscu znalazły się kraje Europy Południowo-Wschodniej. Najmniej towarów przywożonych jest ze Skandynawii oraz Wielkiej Brytanii. Całkowita liczba ładunków do przewiezienia do Polski była w III kwartale o niemal 40% mniejsza niż w drugim, ale niemal taka sama jak w pierwszych trzech miesiącach roku.

Ranking krajów pod względem ładunków do Polski w III kwartale 2012 roku.
1. Europa Centralna (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
2. Francja
3. Europa Południowo-Wschodnia (Włochy, Grecja)
4. Beneluks (Belgia, Holandia, Luxemburg)
5. Półwysep Iberyjski (Hiszpania, Portugalia)
6. Europa Wschodnia
7. Wielka Brytania
8. Skandynawia
Źródło: Dane własne giełdy transportowej Teleroute

Dokąd z Polski
Warto zaznaczyć, że mimo spadku całkowitej liczby ładunków w giełdzie Teleroute, Polska odnotowała największy wzrost jeśli chodzi o eksport dóbr. W III kwartale br. opublikowano o ¼ więcej ładunków niż w drugim i o 20% więcej niż od stycznia do marca 2012. Największy wzrost ładunków odnotowano w przypadku przewozów do Hiszpanii i Portugalii (o 70%), Wielkiej Brytanii (o 50%) oraz krajów Europy Wschodniej (o 45%).

Główne kierunki eksportu z naszego kraju pozostały bez zmian względem pierwszej połowy roku. Największymi odbiorcami towarów z Polski były kraje Europy Centralnej, Francja oraz Europa Wschodnia, przewozy do tych krajów stanowiły w sumie ponad ¾ wszystkich eksportowanych dóbr w III kwartale 2012 roku.

Ranking krajów pod względem ładunków z Polski w III kwartale 2012 roku.
1. Europa Centralna (Niemcy, Austria, Szwajcaria)
2. Francja
3. Europa Wschodnia
4. Beneluks (Belgia, Holandia, Luxemburg)
5. Wielka Brytania
6. Półwysep Iberyjski (Hiszpania, Portugalia)
7. Europa Południowo-Wschodnia (Włochy, Grecja)
8. Skandynawia
Źródło: Dane własne giełdy transportowej Teleroute


4trucks.pl / Teleroute

Przeczytaj też:
Technologiczne wsparcie dla polskiego eksportu

Polacy opracowali system monitoringu temperatury w transporcie produktów wrażliwych

W średnich przedsiębiorstwach przyszłość

Produkty "Made in Germany" są popularne jak nigdy dotąd. Eksport w branży transportowej w 2015 r.

Na wielu europejskich rynkach po latach kryzysu i stagnacji widać symptomy ożywienia gospodarczego. Przewoźnicy na konferencji DB Schenker Logistics

W Młochowie, w siedzibie warszawskiego oddziału DB Schenker Logistics, odbyła się doroczna centralna konferencja z przewoźnikami z całej Polski współpracującymi z firmą. Przegląd opon daje pewność

Okresowe przeglądy ogumienia flot pojazdów ciężarowych mają znaczący wpływ na efektywność pracy firmy transportowej. Gdy kierowca śpi w kabinie - ryczałt nie przysługuje

Sąd w Gdyni podzielił pogląd Sądu Najwyższego oznajmiając, że nocleg w kabinie pojazdu nie jest zapewnieniem odpowiedniego noclegu. Plaża DSV na targach Transport Logistic

Targi Transport Logistic to jedno z kluczowych wydarzeń branży transportowej i logistycznej na świecie. Komisja Europejska wszczęła procedurę w sprawie płacy minimalnej w Niemczech

Za niezgodne z unijnym prawem KE uznała konieczność wypłaty niemieckiej płacy minimalnej w tranzycie. Jednakże pod ustawę MiLoG podlega kabotaż. Czy ta decyzja coś zmienia? MAN Solutions prezentuje nowe rozwiązania na targach Transport Logistic

Udoskonalony system MAN TeleMatics i nowe aplikacje.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL