4x Solaris na TRANSEXPO

4x Solaris na TRANSEXPO

Elektryczny, międzymiastowy, niskopodłogowy i… najdłuższy.

Jedną z nowości firmy SOLARIS jest 12-metrowy autobus elektryczny - W Polsce trwa debata o rozwoju publicznego transportu zbiorowego - mówi prezes zarządu Targów Kielce dr Andrzej Mochoń - Inwestycje w infrastrukturę transportową są zauważane przez mieszkańców miast, podnoszą jakość ich życia, a zatem znacząco wpływają na rozwój regionów i kraju. Trzeba jednak pamiętać, że nowoczesny transport zbiorowy musi być ekologiczny i niskoemisyjny. Taka debata toczy się także od lat podczas targów TRANSEXPO w Kielcach, na które przyjeżdżają czołowe firmy branży nie tylko z kraju, ale i Europy. - Targi TRANSEXPO szybko się rozwijają, a zainteresowanie nimi przedstawicieli samorządów czy władz spółek transportowych z roku na rok rośnie. W 2012 roku od 10 do 12 października wystawa skupi ponad 140 wystawców z kilkunastu państw - dodaje prezes Andrzej Mochoń.

Firma Solaris podczas tegorocznych, dziesiątych już, Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO, zaprezentuje aż 4 nowe produkty.

Będzie to dwunastometrowa wersja autobusu elektrycznego. Ten całkowicie bezemisyjny i bardzo cichy pojazd napędzany jest energią elektryczną zgromadzoną w bateriach.

Solaris InterUrbino to z kolei nowy autobus międzymiastowy.

Solaris Urbino Ü oznaczony od niemieckiego słowa Überland, to autobus międzymiastowy ale w wersji całkowicie niskopodłogowej.

A Solaris Urbino 18,75 to najdłuższy z produkowanych przez firmę Solaris pojazdów.

Elektryczne napędy to czysty zysk dla środowiska naturalnego, mieszkańców oraz jakości życia w miastach. Po ubiegłorocznej premierze autobusu elektrycznego w klasie midi o długości 8,9 metra w wersji LE, teraz przyszedł czas na Urbino electric w najbardziej popularnej wśród przewoźników wersji dwunastometrowej, całkowicie niskopodłogowej.

Elektryczna mobilność to już od ponad 10 lat Solarisowa codzienność. Jako wiodący na rynku europejskim producent trolejbusów, oferujący również najszerszą gamę autobusów z napędem hybrydowym, firma posiada znaczące doświadczenie z zakresu elektrycznych napędów i ich użytkowania w pojazdach miejskich.

- Nasz autobus to prawdziwa rewolucja w transporcie miejskim i duży krok naprzód w praktycznym zastosowaniu elektrycznie napędzanych pojazdów. Jeszcze niedawno wydawało się, iż takie autobusy to wizjonerska pieśń dalekiej przyszłości, tymczasem Solaris Urbino electric już dziś może uczynić zatłoczone miasta miejscem przyjaźniejszym dla jego mieszkańców - mówi o elektrycznym pojeździe Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solarisa.

Układ napędowy wystawianego w trakcie targów Transexpo 2012 Solarisa Urbino 12 electric dostarczyła niemiecka firma Vossloh Kiepe, specjalizująca się w elektrycznych napędach i od wielu lat współpracująca w tym zakresie z Solarisem. Silnik trakcyjny o mocy 160 kW, zamontowany w podeście przed drugą osią, pozwala autobusowi na dynamiczne i płynne przyspieszanie. Konstruktorom z kolei umożliwił montaż standardowych osi, dobrze znanych z tradycyjnych autobusów miejskich. Oś napędowa użyta w wystawianym pojeździe to niezawodna ZF AV 132.

Energia elektryczna służąca do napędzania pojazdu, jest zmagazynowana w litowo-jonowych bateriach, umiejscowionych w tylnej części autobusu, tam gdzie zazwyczaj znajduje się komora silnika. Pojemność baterii to aż 210 kWh. Dzięki takim parametrom, autobus może przejechać na jednym ładowaniu aż 150 km z włączoną klimatyzacją oraz kompletem pasażerów na pokładzie.

W zakresie sposobów ładowania baterii firma Solaris może zaoferować przewoźnikom aż 4 różne rozwiązania lub ich wzajemną kombinację. W prezentowanym autobusie baterie ładowane są przez złączne typu plug-in. Dzięki dostępności ładowarki o mocy 200 kW czas ładowania całkowicie rozładowanej baterii do pełna, to zaledwie 1 godzina.

Pozostałe trzy metody ładowania baterii, znajdujące się w ofercie producenta:
- ładowane z pętli indukcyjnych montowanych w strukturze jezdni na przystankach lub w zajezdniach
- ładowanie baterii za pomocą rozkładanego pantografu z wykorzystaniem istniejącej trakcji tramwajowej
- szybka wymiana baterii, która dzięki zastosowaniu specjalnego systemu możliwa jest w ciągu zaledwie 10 minut

Konsekwentnie rozwijając innowacyjny autobus elektryfikacji poddano wszelkie komponenty zazwyczaj zasilane olejem napędowym, w tym klimatyzację z wbudowaną, wydajną pompą ciepła CO2, pełniącą także w pojeździe funkcję ogrzewania. Co ciekawe klimatyzacja może ogrzewać lub chłodzić nie tylko przestrzeń pasażerską, ale także baterie, po to aby zachować ich optymalne parametry. Światła i oświetlenie wewnętrzne oraz zewnętrzne wykonano w energooszczędnej technologii LED.

Wszystkie wymiary Solarisa Urbino 12 electric odpowiadają jego spalinowemu odpowiednikowi. Przy 12 metrach długości oraz 2,55 metra szerokości oferowanych jest 30 stałych miejsc siedzących oraz dodatkowo 2 rozkładane. Łącznie na jego pokład może wejść 85 pasażerów. Niska podłoga zapewnia wygodne i szybkie wejście i wyjście z autobusu, w szczególności osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, osobom starszym czy rodzicom z wózkami dziecięcymi.

Solaris Urbino electric 12

Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy wyposażono w nowoczesne ekrany dotykowe, które mogą być dowolnie dostosowane do potrzeb przewoźnika. Pulpit zintegrowany jest z wyświetlaczem informującym na bieżąco o poziomie naładowania baterii i przepływie energii.

Pełnym sukcesem zakończyła się pierwsza tura testów Solariasów Urbino electric w regularnym ruchu miejskim. Przez trzy tygodnie jeden z pojazdów pokonał bez jakichkolwiek przeszkód 3.000 km, wożąc kibiców oraz gości przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Równie udanie wypadły testy w Warszawie czy podczas wystawy sztuki współczesnej „documenta” w Kassel, gdzie autobusy pokonywały regularnie, bez ładowania, ponad 120 km.

Pierwszym przewoźnikiem, który zamówił elektrycznego Solarisa jest Braunschweiger Verkehrs-AG z miejscowości Brunszwik w Niemczech. Urbino 12 electric dostarczony zostanie w 2013 roku będąc częścią realizowanego przez niemieckie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast programu pilotażowego związanego z nowoczesnymi technologiami napędu. Autobus ten będzie ładowany z wykorzystaniem pętli indukcyjnych.

Innowacyjność Solarisa Urbino electric została doceniona i nagrodzona przez specjalistów
z branży. Czytelnicy niemieckiego magazynu "Busplaner" uznali pojazd za "Innowację Roku 2012" w kategorii Transport Publiczny. Z kolei niemieckie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Publicznego (VDV) przyznało polskiemu autobusowi nagrodę EBUS w dziedzinie pojazdy elektryczne.


4trucks.pl / Solaris Bus & Coach S.A.