Cofaj bezpieczniej z kamerą

Cofaj bezpieczniej z kamerą

Czy systemy bezpiecznego cofania są jedynie nowinką technologiczną, czy też powinny stać się częścią obowiązkowego wyposażenia wszystkich pojazdów użytkowych?

Statystyki
Odpowiedzi na to pytanie powinny dostarczyć dane statystyczne, dotyczące wypadków zarejestrowanych wśród flot transportowych. Okazuje się jednak, że ciężko jest w tym przypadku o precyzyjne informacje, gdyż w większości krajów europejskich (łącznie z naszym) prowadzi się jedynie ewidencję zdarzeń mających miejsce na drogach publicznych. Do wyjątków należy Wielka Brytania i właśnie raport z tego kraju, pochodzący z lat 1996-1997, powinien stanowić podstawę do właściwej oceny sytuacji, bez względu na czas, jaki upłynął od jego publikacji. Wynika z niego, że aż 25 % wszystkich wypadków wśród flot transportowych zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi! Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych - statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.

Dlaczego?
Wyjaśnienie takiego stanu rzeczy jest dość proste. Do pojazdów użytkowych zaliczamy wszelkiego typu ciężarówki, buldożery, dźwigi samojezdne, śmieciarki, autobusy etc., które największe zagrożenie sprawiają właśnie podczas manewrów w utrudnionych warunkach. Takimi miejscami są często place budowy, ciasne składy magazynowe lub stanowiska postojowe. Niemal odrębną kategorią pojazdów powodujących wypadki podczas cofania, stały się w ostatnich latach samochody dostawcze. Wynika to z nagminnego zatrudniania kierowców młodych, niedoświadczonych i nie posiadających odpowiedniego przeszkolenia. Do tego dochodzą takie czynniki jak zaciemnione tylne szyby, które nie pozwalają na kontrolę sytuacji we wstecznym lusterku wewnątrz kabiny oraz presja psychologiczna, nakazująca pośpiech.

Rozwiązanie
W tej sytuacji wydaje się czymś oczywistym, że systemy bezpiecznego cofania powinny na stałe zagościć we wszelkich pojazdach użytkowych. - Koszty montażu kamer i monitorów w pojazdach są znikome w porównaniu z problemami, nie tylko finansowymi, jakie czekają kierowcę i jego pracodawcę po spowodowaniu wypadku - wyjaśnia Eryk Biskupski z firmy Amervox, specjalista ds. systemów wizyjnych bezpiecznego cofania Brigade - W tym przypadku trudno jest oceniać bezpieczeństwo na drodze w kategorii wydatków. Przeciwnie, odpowiednie przygotowanie pojazdu pozwala na oszczędność pieniędzy i zdrowia oraz dbałość o dobry wizerunek firmy.

Nieodłącznym elementem systemu są alarmy cofania. Od czasu wprowadzenia na rynek pierwszych modeli, minęło już niemal 30 lat. Oczywiście możliwość wykorzystania prototypów utrudniały ograniczenia technologiczne. Ich przeciwnicy zarzucali im uciążliwą głośność, zawodność w detekcji przeszkody oraz fakt, że w warunkach dużego nasilenia ruchu i hałasu (np. na placu budowy) identyfikacja źródła sygnału ostrzegawczego bywa utrudniona.

Bezpieczeństwo
Obecnie producenci oferują wizyjne systemy bezpiecznego cofania, w których detektory zastąpione są kamerami, pozwalającymi na stałą kontrolę przestrzeni za pojazdem na ekranie monitora. Alarmy natomiast wyposażone zostały w tzw. biały dźwięk, o ściśle dobranej częstotliwości. Jego głównymi zaletami są: słyszalność tylko w miejscu zagrożenia (dźwięk nie rozchodzi się na obszarze większym niż to konieczne), łatwy do zlokalizowania kierunek, z którego dochodzi sygnał oraz dobry odgłos dźwięku nawet w przypadku stosowania ochraniaczy słuchu lub posiadania umiarkowanej wady słuchu. - Zastosowanie wzrokowych i słuchowych pomocy kierowcy w kabinie, wraz z zewnętrznymi ostrzeżeniami dla pracowników w obszarze zagrożenia, zapobiega kosztownym wypadkom przy cofaniu, zmniejsza czas przestoju pojazdu, chroni użytkowników, a nawet ratuje życie - dodaje Eryk Biskupski z Amervox. Dzisiejsza technologia pozwala już na obserwację z kamer maksymalnego obszaru 360 stopni wokół pojazdu. Kierujący na monitorze otrzymuje obraz z rzutu pionowego, który daje podgląd w 100% ze wszystkich stref dookoła. Nie musi się również martwić o tzw. "martwe strefy", bo ich po prostu nie ma.

Systemy bezpiecznego cofania, podobnie jak czujniki parkowania, nie są jedynie kolejnym gadżetem na rynku nowinek technicznych. Ułatwiają sprawne manewrowanie pojazdami, szczególnie użytkowymi, zapewniając bezpieczeństwo wokół ich otoczenia.


4trucks.pl / Amervox

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Drugi historyczny wynik sprzedaży w Daimler Truck Polska Daimler Truck Polska sprzedał 5881 pojazdów ciężarowych i utrzymał 2. pozycję pod względem udziału w rynku.
Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą? W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Co w najbliższym czasie poprawi się na drogach - sprawdzamy Cały Program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.
Defence Trucks Experience 2023 Mercedes-Benz Special Trucks od dziesięcioleci oferuje swoim klientom pojazdy użytkowe różnych typoszeregów i konfiguracji, spełniające te wysokie wymogi zarówno w bardzo niskich temperaturach, jak i w palącym pustynnym upale.