Nowatorski ciągnik siodłowy MAN

Nowatorski ciągnik siodłowy MAN

Na targach IAA Nutzfahrzeuge 2012 w Hanowerze firma MAN prezentuje zoptymalizowany pod kątem aerodynamicznym ciągnik siodłowy.

W ramach koncepcyjnego studium samochodu ciężarowego połączono MAN Concept S i naczepę Krone Aeroliner w jedną jednostkę o opływowym kształcie, dokładnie dopasowując je do siebie. Pojazd oferuje pojemność ładunkową tradycyjnego samochodu ciężarowego, osiąga przy tym jednak niezwykle niski współczynnik oporu powietrza na poziomie samochodu osobowego. Dzięki temu można zaoszczędzić nawet 25% paliwa, a tym samym obniżyć emisję CO2.

Ze względu na zwiększające się na całym świecie zapotrzebowanie na energię, ciągle rosnące natężenie transportu i ograniczone zasoby surowców firmy logistyczne, producenci pojazdów, konsumenci i politycy stanęli przed wyzwaniem obejmującym obniżenie emisji CO2, szczególnie w sektorze transportowym. Po wprowadzeniu ustawowych regulacji dotyczących flot osobowych i lekkich samochodów użytkowych obecnie w centrum politycznej dyskusji coraz częściej znajdują się również ciężkie samochody użytkowe. Normy emisji CO2 w odniesieniu do ciężkich samochodów ciężarowych powyżej 12 ton w niedługiej przyszłości obowiązywać będą także w Europie.

Jednej z możliwych odpowiedzi na pytanie o to, jak można będzie w przyszłości znacząco i długofalowo obniżyć zużycie paliwa i powiązaną z tym emisję CO2 w transporcie dalekobieżnym, udziela firma MAN razem z producentem naczep Krone, a jest nią prezentowana na targach IAA 2012 koncepcja zestawu drogowego, zoptymalizowanego pod względem aerodynamicznym.
- Możliwości znacznej redukcji CO2 w przypadku ciężkich samochodów użytkowych należy upatrywać w całościowym podejściu do ciągnika i naczepy, przede wszystkim pod kątem aerodynamiki całego pojazdu. Właśnie w tym kryje się nasza szansa na sukces - stwierdza Anders Nielsen, rzecznik zarządu MAN Truck & Bus.

Do tej pory samochody ciężarowe ze względu na swoją zewnętrzną linię musiały pokonywać znaczny opór powietrza, zużywając w tym celu, w zależności od profilu trasy, nawet 37% swojego całkowitego zapotrzebowania na energię. To wymaga paliwa i prowadzi do odpowiednio wysokiego poziomu emisji CO2. Prostopadłościenny kształt dzisiejszych samochodów ciężarowych jest uwarunkowany koniecznością maksymalnego wykorzystania przestrzeni w ramach ustawowego ograniczenia długości ciągników siodłowych do 16,50 m.

Dzięki innowacyjnemu połączeniu ciągnika siodłowego z naczepą można uzyskać znaczne korzyści pod względem aerodynamicznym. W tym celu ciągnik i naczepa muszą być jednak trochę dłuższe, zarówno z przodu, aby można było zrealizować opływowy front pojazdu z zaokrągloną chłodnicą, jak również z tyłu, aby zapewnić aerodynamiczne zakończenie przy zachowaniu takiej samej ładowności.
Przedstawiany zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki pojazd koncepcyjny producenci pojazdów użytkowych mogliby wprowadzić na drogi już wraz z kolejną generacją ciężarówek. Jednak może się to stać dopiero wtedy, gdy dopasowane zostaną przepisy dotyczące długości ciągników siodłowych.

- Nawet małą zmianą regulacji prawnych politycy mogliby znacznie przyczynić się do lepszej ochrony środowiska naturalnego, a przy tym wykorzystać siłę innowacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wystarczy tylko 2,30 m więcej - mówi Anders Nielsen. Komisja Europejska zapowiedziała już, że na początku jej prac w 2013 r. pojawi się oczekiwany projekt dyrektywy o wydłużeniu kabiny kierowcy i tyłu pojazdu.

MAN Concept S z naczepą i zoptymalizowanymi agregatami dodatkowymi oznacza redukcję zużycia paliwa, a tym samym niższą emisję CO2 na tonokilometr w wymiarze nawet ćwierci tego, co osiąga tradycyjny 40-tonowy ciągnik. Lepsze właściwości aerodynamiczne obejmują opływ całego ciągnika, poczynając od zaokrąglonego frontu, poprzez zredukowane powierzchnie lusterek, po korzystny pod kątem opływu powietrza sposób zintegrowania baków. Zupełnie nowy spojler dachowy jest kształtowo zintegrowany z dachem kabiny kierowcy. Całkowicie zamyka on lukę pomiędzy ciągnikiem a naczepą, pozwalając powietrzu równomiernie przepływać bez uderzania w elementy pojazdu. Pełna osłona boczna naczepy i zwężony tył stanowią ostateczne uzupełnienie optymalnego sposobu prowadzenia powietrza wokół ciągnika. Przy okazji daje to pozytywne efekty uboczne: okładzina boczna przyczynia się na przykład do zwiększenia bezpieczeństwa i odciążenia środowiska poprzez tłumienie hałasu.

Dzięki opływowemu frontowi z wypukłymi wnękami kół oraz łukowatej linii kabiny kierowcy, MAN Concept S radykalnie różni się od sześciennej bryły zewnętrznej tradycyjnych samochodów ciężarowych, które poruszają się dziś po naszych autostradach. W kanale aerodynamicznym linia pojazdu została konsekwentnie dopasowana do niezwykle niskiego oporu powietrza. Koncepcyjny ciągnik siodłowy, osiągający współczynnik oporu powietrza (wartość cW) w granicach 0,3, posiada jakość aerodynamiczną odpowiadającą nowoczesnej limuzynie osobowej.

- Nasz Concept S w połączeniu z opływową naczepą jest tak aerodynamiczny jak dzisiejszy samochód osobowy. Udowodniliśmy to podczas prób w kanale aerodynamicznym. Oszczędność paliwa jest absolutnie na wyciągnięcie ręki - mówi Holger Koos, kierownik zespołu projektantów samochodów ciężarowych MAN Truck & Bus.

Rama nośna i obydwa zbiorniki paliwa są w przypadku Concept S zintegrowane z zewnętrzną linią karoserii i służą ukierunkowanemu prowadzeniu powietrza wokół pojazdu. W MAN Concept S próżno szukać konwencjonalnych lusterek wstecznych - ich zadanie przejęły kamery, które znajdują się we wspornikach zespołu kierunkowskazów o kształcie skrzydeł z prawej i lewej strony. Pojemność ładunkowa ciągnika siodłowego jest mimo zwężenia ku tyłowi taka sama jak w tradycyjnych ciężarówkach.

Rozwój dostosowany do potrzeb praktycznych
Podczas prac nad ciągnikiem siodłowym Concept S z AeroLiner w centrum uwagi znalazły się potrzeby branż spedycyjnej i logistycznej, ulegających częstym wahaniom cen. Oprócz tego łatwy i bezpieczny jest także za- i rozładunek. - Naczepa sprawuje się tak samo dobrze jak każda tradycyjna. Mimo opływowego zwężenia pojazdu w kierunku ku tyłowi jest ona przystosowana do każdej rampy - wyjaśnia dr Frank Albers, kierownik sprzedaży i marketingu firmy Krone. W celu umożliwienia za- i rozładunków naczepa posiada kształt dopasowany do rampy i klapę tylną, którą można podnosić.

Większe bezpieczeństwo aktywne i bierne
Oprócz opływowej linii ten pojazd posiada także ciekawe rozwiązania techniczne. Wydłużona kabina kierowcy udostępnia większą przestrzeń montażową na elektroniczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. W tak powiększonym podwoziu przednim udało się także zintegrować wydajne strefy kontrolowanego zgniotu, które pochłaniają energię podczas uderzenia i w ten sposób mogą znacznie przyczynić się do złagodzenia skutków wypadku. Dzięki pełnej obudowie taki pojazd zapewniałby ponadto optymalne zabezpieczenie przed wjechaniem pod niego z boku i z tyłu, co daje wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze. Zaokrąglony przód pojazdu sprawia, że kierowca lepiej widzi obszar wokół kabiny i z boku. Kamera cofania na naczepie optymalizuje widoczność podczas manewrów. Szczególnie innowacyjnym rozwiązaniem jest zintegrowany w naczepie wyświetlacz tylny, który na dużym ekranie za pomocą z daleka widocznych diod LED informuje jadących z tyłu kierowców o korkach lub zagrożeniach na drodze.

W celu zapewnienia większego bezpieczeństwa podczas eksploatacji i ochrony przed przeładowaniem w pokładzie zintegrowany jest system kontroli obciążenia osi i ciśnienia w oponach ciągnika oraz naczepy. Dynamiczna redukcja nacisku na sprzęg holowniczy i regulacja kołysania naczepy zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo.

Concept S i AeroLiner: zrównoważony rozwój w transporcie
Obecnie chodzi o wytyczenie takiego kierunku, aby znaczną redukcję CO2 udało się osiągnąć zarówno z technicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia. Firmy MAN i Krone poprzez wspólną realizację pierwszego zintegrowanego pojazdu udowodniły przede wszystkim, że możliwe jest wypracowanie nowego potencjału w zakresie aerodynamiki w tym segmencie pojazdów za możliwą do przyjęcia przez klientów, producenta i konsumentów cenę. Koncepcję tę producenci pojazdów i naczep mogliby wprowadzić w życie już w samochodach ciężarowych kolejnej generacji. Nie ma ona konsekwencji nieprzewidywalnych pod względem technicznym i ekonomicznym, jakie z perspektywy dzisiejszej oceny technologów kryją w sobie samodzielne napędy elektryczne w ciężkich samochodach użytkowych.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów w zakresie maksymalnej ładowności, ustawodawca musiałby odpowiednio zmienić obowiązujące wytyczne dyrektywy 96/53/WE dotyczące wymiarów i masy pojazdów, tak aby możliwa do zrealizowania redukcja oporu powietrza zestawu drogowego mogła stać się faktem. Tym sposobem można by osiągnąć niewykorzystany do tej pory wzrost efektywności w drogowym transporcie towarów oraz znacząco obniżyć zużycie paliwa. Taką redukcję emisji CO2 może osiągnąć tylko zintegrowany pojazd, którego wszystkie elementy zostały zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, a jednocześnie oferujący tę samą ładowność co aktualne samochody ciężarowe.


4trucks.pl / MAN Truck & Bus

Przeczytaj też:
Dobre wyniki MAN Truck & Bus w roku finansowym 2023 Dzięki świetnym wynikom finansowym, MAN Truck & Bus jest dobrze przygotowany do kontynuowania transformacji firmy w kierunku zrównoważonych i inteligentnych rozwiązań transportowych.
Alexander Vlaskamp pokieruje koncernem następne pięć lat Rady nadzorcze przedłużyły umowę dyrektora generalnego MAN Truck & Bus i członka zarządu TRATON GROUP do listopada 2029 r.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą? W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.
Gdańskie elektryczne MAN-y jeżdżą normalnie na zaplanowanych trasach W dniu 5 października br. firma MAN Truck & Bus Polska przekazała spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje łącznie 18 autobusów elektrycznych.
Nowy MAN TGE kolejne informacje MAN TGE Next Level już w pierwszej połowie 2024 roku.
Nowy MAN eTruck - rozpoczęcie sprzedaży MAN Truck & Bus rozpoczyna zbieranie zamówień na elektryczną ciężarówkę MAN eTruck.
MAN Trucknology Festival - 220 ciężarówek i 7000 gości Dawniej MAN Trucknology Days obecnie MAN Trucknology Festival to impreza dla transportowców, którzy interesują się nowościami branży pojazdów ciężkich.
MAN Truck & Bus szuka najładniejszej ciężarówki MAN Truck & Bus zorganizował konkurs MAN Truck Champions 2023, aby nagrodzić najładniejszą ciężarówkę.