Tylko co trzecia osoba dostaje prawo jazdy

Tylko co trzecia osoba dostaje prawo jazdy

Zdawalność egzaminów na prawo jazdy w Polsce, mimo ustabilizowania się w ostatnich 3 latach, jest wciąż na bardzo niskim poziomie.

Od 2006 roku nie przekracza ona 33%, z czego za pierwszym razem zdaje średnio tylko co trzecia osoba. Reszta albo powtarza egzamin aż do skutku lub wyczerpania możliwości portfela, albo rezygnuje w przekonaniu, że nie nadaje się do prowadzenia auta.

Skąd tak niska zdawalność? Na pewno spory swój udział ma w tym stres, który towarzyszy kursantom podczas egzaminu. Stres potrafi mobilizować do działania, ale niestety często jest też przyczyną porażki i okazuje się, że manewry, które jak nam się wydawało, mamy świetnie opanowane, na egzaminie wychodzą koślawo i skutkują jego oblaniem. Wiele zależy też od nastawienia kursantów. Niektórzy bowiem z góry zakładają, że nie zdadzą, bo przecież tylu znajomych nie zdało za pierwszym razem, to dlaczego im ma się udać. Jednak brak wiary we własne możliwości i zdenerowanie to nie są jedyne powody niskiej zdawalności. Jak mówią - wina zawsze leży gdzieś pośrodku, dlatego należy szukać jej także w ośrodkach egzaminacyjnych.

- Z racji dużego popytu ośrodków takich zaczęło przybywać jak grzybów po deszczu. Niestety wraz z ich liczbą wcale nie zwiększyła się jakość kształcenia przyszłych kierowców - mówi Agnieszka Kaźmierczak z firmy Yanosik, producenta komunikatora dla kierowców - Nie zawsze reprezentują one wysoki poziom nauczania, a zatrudniane są w nich osoby, którym niekoniecznie zależy na rzetelnym przeszkoleniu kursanta, zwłaszcza w przypadku, gdy prowadzą jeszcze tzw. doszkalanie prywatne. Warto więc wybierać ośrodek z polecenia, a nie z ulotki ze słupa ogłoszeniowego, z podejrzanie niską ceną kursu.

Z zeszłorocznego raportu NIK (Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce 2011) wynika, że wadliwość systemu szkolenia i dokształcania kierowców jest jedną z dwóch najczęstszych przyczyn wypadków samochodowych, zaraz po złym stanie infrastruktury drogowej. Podczas kontroli wykryto różne nieprawidłowości, a system szkolenia został określony jako mało skuteczny i wciąż nieprzygotowujący kierowców do bezpiecznego udziału w ruchu drogowym, bowiem co trzeci wypadek samochodowy powoduje osoba o krótkim stażu za kółkiem. Według danych zgromadzonych przez NIK często wydawano zaświadczenia o ukończeniu kursu mimo niepełnej realizacji programu, zdarzało się też, że ośrodki zatrudniały instruktorów nieposiadających odpowiedniego przeszkolenia. Spotkano się z przypadkami egzaminatorów wykonujących swój zawód mimo bycia ukaranymi za rażące naruszenie przepisów ruchu drogowego oraz podejrzanych o branie łapówek w zamian za zdany egzamin. Starostowie również niezbyt rzetelnie wywiązywali się ze swoich obowiązków, gdyż niekiedy udzielano zezwoleń na prowadzenie ośrodków bez uprzedniego sprawdzenia prawdziwości danych zamieszczanych we wnioskach. Nie wszedzie przeprowadzano też kontrole jakości szkoleń.

Niska zdawalność generuje przychód WORD-om. Jak wynika z danych zgromadzonych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Ośrodków Szkolenia Kierowców, przychody z opłat za egzaminy na prawo jazdy kategorii B w 70% stanowią właśnie te za egzaminy poprawkowe. Choć zdawalność jest niska w całym kraju, to wśród WORD-ów o najniższym jej wskaźniku stale króluje ten w Łodzi. Egzamin w zeszłym roku zdało tam tylko 22,6% osób, tam też trafia najwięcej skarg na egzaminy. Podobnie sytuacja kształtuje się też w Gdańsku, Szczecinie, Wałbrzychu i Wrocławiu. Na przeciwnym biegunie znajduje się Ostrołęka, która już od dłuższego czasu zajmuje pierwsze miejsce (z wynikiem 46%) pod względem liczby zdanych egzaminów.
"Różowo" z punktu widzenia przyszłych kierowców wygląda też sytuacja w Łomży, Suwałkach, Nowym Sączu i Rzeszowie.

- Nic więc dziwnego w tym, że popularność zyskuje tzw. turystyka egzaminacyjna, czyli zdawanie egzaminu w miejscu oddalonym nawet o kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania, po to żeby zwiększyć swoje szanse na zostanie kierowcą - mówi A. Kaźmierczak z Yanosik.pl.

Co jest przyczyną takich rozbieżności? Być może chodzi po prostu o różnice w infrastrukturze i natężeniu ruchu w danym mieście. Ciekawe natomiast jak będzie kształtowała się zdawalnosć egzaminów na prawo jazdy po wejściu w 2013 r. w życie nowych przepisów. Być może spadnie ona jeszcze bardziej i przysporzy WORD-om jeszcze większy przychód. Obecnie egzamin teoretyczny cieszy się w przeciwieństwie do praktycznego dużą zdawalnością ok. 90% - co nie zaskakuje, biorąc pod uwagę, że bez większego wysiłku można się nauczyć na pamięć zestawów pytań. Jednak już za kilka miesięcy nie będzie to możliwe. Pytania mają być tajne, zmieniane co pół roku i losowane z większej puli, a czas odpowiedzi na nie będzi krótszy.


4trucks.pl / Creandi.pl

Przeczytaj też:
Kierowca ciężarówki podał nie swoje dane podczas kontroli

Kierowca ciężarówki został zatrzymany do kontroli przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego.

Nowe przepisy dziesiątkują kierowców

Ponad 33 tys. praw jazdy zatrzymanych za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym – tak przedstawia się bilans po roku od wprowadzenia nowych przepisów drogowych. Zaostrzone przepisy w prawie o ruchu drogowym

Dnia 18 maja weszły w życie przepisy m.in. zaostrzające kary dla kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Yanosik zastąpi kamerę samochodową

W ostatnim czasie wideorejestratory biją rekordy popularności. Stały się modnym gadżetem, który jednocześnie jest bardzo praktyczny. Zbieraj punkty VITAY za jazdę z Yanosikiem

Pierwszy cel społeczny Yanosik zrealizował już w styczniu. Yanosik na podium najlepszych aplikacji w Polsce

Najpopularniejszy polski projekt społecznościowy dla kierowców, Yanosik, okazał się najpopularniejszy także w głosowaniu Internautów na Mobile Trends Awards 2014. Nowelizacja ustawy dotyczącej bezpieczeństwa na drogach

Kierowcy, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o minimum 50 km/h w obszarze zabudowanym stracą prawo jazdy na trzy miesiące. Ruszyła licytacja - Yanosik na sprzedaż

Popularny Yanosik - największy w Polsce system drogowego wsparcia - w ciągu kilku lat stworzył ponad 2-milionową, aktywną społeczność. Yanosik zdradza tajemnice firmowe

Od kilku dni w aplikacji Yanosik trwa konkurs, który zainteresował użytkowników nie tylko ze względu na nagrody, ale także na dane, które ujawnia.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL