Zanim ruszysz w bezdroża - vademecum off-roadowca

Zanim ruszysz w bezdroża - vademecum off-roadowca

Wybierasz się na wyprawę off-roadową? Pamiętaj, że podejmując to wyzwanie, sprawny samochód terenowy gwarantuje tylko połowę sukcesu.

Druga część to ekwipunek. Upewnij się, że masz wszystko, co niezbędne, by w bezdrożach nie dać się zaskoczyć.

Przygotowanie samochodu
W większości samochodów terenowych i SUV-ów fabrycznie montowane są opony całoroczne On Road, czyli tzw. all season. Bardzo dobrze sprawdzają się na asfalcie i suchej nawierzchni. Tracą jednak przyczepność gdy z niej zjedziemy - najczęściej na mokrych płaszczyznach. Dlatego opony trzeba dostosować do wyprawy terenowej. Na off-road najlepiej sprawdza się ogumienie typu AT (All Terrain) i MT (Mud Terrain). Pierwsze przeznaczone są do jazdy w łagodnym terenie. Są też dużo odporniejsze na uszkodzenia niż On Roady. Nie ma żadnych przeciwskazań, by użytkować je również prowadząc samochód drogami asfaltowymi. Mud Terrain sprawdzą się na trudniejszym terenie - w błocie czy na trasie kamienistej. Swoją niezawodność zawdzięczają głębokiemu bieżnikowi (również na boku opony), dzięki czemu nie oblepiają się błotem, łatwiej wyskakują z kolein i grząskich szlaków.

Do wymiany opon w pojazdach terenowych nie wystarczy zwykły lewarek. Ze względu na podwyższone progi - nawet do kilkudziesięciu centymetrów nad podłożem - należy zaopatrzyć się w tzw. lift-jacka. Jest to urządzenie umożliwiające podniesienie samochodu na sporą wysokość. Dodatkowo świetnie sprawdza się w terenie, np. jako zastępstwo dla wyciągarki lub w celu przesunięcia pojazdu.

W samochodzie nie może zabraknąć też liny holowniczej. Na rynku dostępne są różne typy, jednak najlepiej sprawdzi się taśma kinetyczna. Przeznaczona jest do pracy w ciężkich warunkach (np. gdy utkniemy w błocie), wytrzymująca obciążenie nawet do 14 ton. Dzięki wzmocnieniom przy pętlach może również służyć jako przedłużenie liny w wyciągarce. Aby połączyć samochód z liną holowniczą, taśmą lub hakiem, konieczne jest dobranie odpowiedniej szekli. Ważna jest jej wytrzymałość - im wyższa, tym lepsza (przynajmniej 3,5 tony). Do tego potrzebne będą też uchwyty do wyciągania z przodu i z tyłu, odpowiednie do masy auta.

Decydując się na pokonywanie brodów (przeszkód wodnych), głębszych niż jest to dopuszczalne, trzeba zamontować snorkel - specjalną rurkę wychodzącą najczęściej z przedniego błotnika, biegnącą wzdłuż pierwszego słupka i kończąca się na wysokości dachu. Zapewnia ona szczelne doprowadzenie powietrza do silnika. Po zamontowaniu staje się integralną częścią układu dolotowego, który musi być hermetyczny, w przeciwnym wypadku działanie snorkela nie przyniesie efektów. Chcąc pokonywać grząskie tereny, przydadzą się też trapy (inaczej sandplejty) - długie blachy mocowane do bagażnika dachowego. Stosuje się je jako mostek lub protezę twardego podłoża, zwiększając tym samym przyczepność i zapobiegając zapadaniu się auta. Pomogą wydostać się z podmokłego gruntu, a także sypkiego piachu.

W wyposażeniu pojazdu terenowego warto również uwzględnić urządzenie nawigacyjne GPS, które pozwoli weryfikować topografię terenu. - Na off-road należy dobrać odpowiednią nawigację, najlepiej taką, która obsługuje zarówno mapy satelitarne, rastrowe (do odwzorowania małych obszarów) i topograficzne - sugeruje Piotr Majewski z firmy Rikaline, dystrybutora GPS TwoNav Delta - Dodatkowo, warto by urządzenie miało duży, wyraźny obraz i mocny głośnik, a jego obudowa była odporna na wstrząsy, uszkodzenia oraz wodoodporna - spełniająca normę IP 57.

Przygotowanie samochodu na przeprawę bezdrożami uzupełniają oczywiście elementy wynikające z normalnego użytkowania samochodu, czyli gaśnica, trójkąt, zaopatrzona apteczka i koło zapasowe. Pamiętajmy, by do tego zestawu skompletować potrzebne narzędzia samochodowe - klucze do kół, klem i świec, kombinerki, kable rozruchowe oraz części zapasowe (świece, żarówki, bezpieczniki).

Ekwipunek
Podręczny ekwipunek każdego uczestnika wyprawy off-road’owej powinien zawierać łopatę lub saperkę. Przyda się zwłaszcza wtedy, gdy utkniemy kołami w błocie. Nigdy nie wiadomo, czy nie będziemy zmuszeni odkopać opony z grząskiego gruntu, a bardzo często zdarza się tak, że żadne urządzenia typu wyciągarka czy lina holownicza nie ruszą pojazdu bez pomocy. Przydatne akcesoria to także latarka oraz kompresor powietrza - wystarczy jednotłokowy do pompowania opon terenowych, powyżej 31 cali. Warto pamiętać o uzupełnieniu baku paliwa zjeżdżając "z asfaltu". Przydadzą się też dodatkowe kanistry.

W trosce o bezpieczeństwo najlepiej zabrać ze sobą telefon komórkowy. Będzie on stanowił dodatkowe wsparcie dla nawigatora GPS. - Nawigacja wyprowadzi nas, gdy się zgubimy, natomiast jeśli pojazd dozna poważnych uszkodzeń, wówczas poda współrzędne naszego położenia i ułatwi sprowadzenie pomocy - zaznacza Piotr Majewski z firmy Rikaline.

Pozostałą część ekwipunku stanowi garderoba. Niezbędne są kalosze, a nawet wodery (spodniobuty - używane najczęściej przez wędkarzy stojących w wodzie, daleko od brzegu). Obowiązkowe są też rękawice ochronne i ubranie przeciwdeszczowe.


4trucks.pl / Rikaline

Przeczytaj też:
Nowe porządki w branży odpadów

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zwana potocznie ustawą śmieciową wzbudza spore emocje. Przewoźnik tylko z dobrą reputacją i grubym portfelem?

Wprowadzenie rozporządzenia 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej zmienia radykalnie perspektywy uzyskania i odebrania przewoźnikom licencji transportowej. Zarządzanie flotą on-line

Niewłaściwa eksploatacja, rosnące ceny paliw i drożejące składki ubezpieczeniowe sprawiają, że utrzymanie aut służbowych wymaga coraz większych nakładów finansowych. Logi(sty)czne oszczędności

Chociaż na bezpieczeństwie oszczędzać nie można, okazuje się, że firmy przewozowe mogą upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, oszczędzając i jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo transportowanemu towarowi ale przede wszystkim kierowcom. Zniżki na AC - czy to możliwe?

Ubezpieczenie AC wykupuje się na wypadek kradzieży samochodu bądź jego zawartości, ale też w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia pojazdu. Rozwój priorytetem firm kurierskich

Zbyt długie dostawy przesyłek, ich zaginięcia oraz brak odpowiedniej polityki informacyjnej wobec klientów - to największe mankamenty firm kurierskich. Eko-Driving

Czyli jak być ekologicznym i zmniejszyć zużycie paliwa. Jak uchronić się przed kradzieżą samochodu

Jak wynika ze statystyk Komendy Głównej Policji - z roku na rok spada kradzież samochodów osobowych. GpsGuardian 2 – nowa odsłona lokalizatora

Rikaline-4truckspl

Firma Rikaline wprowadziła do swojej oferty udoskonaloną odsłonę osobistego lokalizatora GpsGuardian - GpsGuardian 2.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL