Motoryzacja idzie do Turcji

Motoryzacja idzie do Turcji

Coraz więcej zagranicznych firm z zainteresowaniem patrzy na turecki rynek motoryzacyjny, na którym w ciągu ostatnich dziesięciu lat (2002-2011) liczba wyprodukowanych samochodów została potrojona.

W Turcję inwestują międzynarodowe koncerny samochodowe oraz dostawcy części motoryzacyjnych, jednak o rozpoczęciu działalności w tym regionie myślą także polskie firmy. Przykładem jest Exact Systems, dostawca rozwiązań w zakresie kontroli jakości części i komponentów motoryzacyjnych, który w tym roku otworzył w Turcji swoją kolejną spółkę.

Zainteresowanie międzynarodowych producentów samochodów oraz części motoryzacyjnych tureckim rynkiem wynika z kilku czynników. Po pierwsze, tamtejszy biznes rozwija się bardzo dynamicznie dzięki sprawnie wprowadzanym przez rząd reformom gospodarczym oraz ułatwieniom handlowym w ramach unii celnej z UE. Po drugie, zagranicznych inwestorów przyciągają wykształceni i wykwalifikowani pracownicy, których koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. I w końcu, ze względu na położenie geograficzne - Turcja stanowi dogodne miejsce zarówno dla producentów europejskich jak i azjatyckich - podkreśla Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Potencjał tureckiego rynku motoryzacyjnego potwierdzają dane Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych o światowej produkcji: w 2011 r. Turcja wyprodukowała blisko 1,2 mln samochodów, z których siedem na dziesięć zostało skierowanych na eksport.

Z takim wynikiem zajmuje 7. miejsce w Europie i 17. na świecie . Co więcej, w ciągu ostatnich dziesięciu lat (2002-2011) liczba wyprodukowanych na rynku tureckim aut została potrojona. Takie rezultaty zostały wypracowane w zdecydowanej większości przez zagraniczne firmy. W Turcji swoje zakłady produkcji mają takie koncerny jak Toyota, Ford, Renault czy Hyundai. Również spektrum producentów części i technologii motoryzacyjnych jest bardzo szerokie, m.in. Bosch, Vestel, Valeo czy Delphi.

Rozwijającą się turecką bazę produkcji samochodów oraz części do nich dokładnie śledzą polskie firmy działające w sektorze Automotive. Na początku tego roku decyzję o otwarciu swojego przedstawicielstwa w Turcji podjął Exact Systems, dostawca rozwiązań w zakresie kontroli jakości części i komponentów motoryzacyjnych. - W tym przypadku, podobnie jak miało to miejsce z naszymi spółkami w Czechach, Rosji czy Rumunii, zrobiliśmy tzw. follow za klientem. Obserwujemy ekspansję naszych obecnych i potencjalnych klientów - międzynarodowych producentów samochodów i dostawców dla przemysłu motoryzacyjnego - i idziemy w ich ślady. W ten sposób my zyskujemy nowy rynek zbytu, a firmy motoryzacyjne mogą skorzystać z outsourcingu kontroli jakości, którego nie są w stanie zapewnić im krajowe firmy - mówi Paweł Gos.

Paweł Gos zwraca także uwagę na specyfikę Exact Systems, odróżniającą firmę od innych, które poszerzają portfel swoich klientów o rynki zagraniczne, jaką jest ekspansja według modelu organicznego. - Zgodnie z nim nie przejmujemy zagranicznych spółek, lecz tworzymy je od nowa. Tylko w ten sposób możemy w 100% przenieść dobrze działający i efektywny model polski na inne rynki - wyjaśnia Paweł Gos.

Turcja, to już szóste państwo, w którym Exact Systems ma swoje przedstawicielstwa. Firma jest już obecna w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji i Rosji. Popyt na kompleksowe rozwiązania w zakresie kontroli jakości stale rośnie. Większość firm działających na rynku Automotive dąży do uelastycznienia swojego biznesu tak, aby szybciej i łatwiej reagować na czynniki zewnętrzne i ograniczyć niepotrzebne koszty. - Stąd mamy ręce pełne pracy w otwartych już spółkach, a jednocześnie cały czas prowadzimy rozmowy dotyczące nowych inwestycji w kolejnych krajach, m.in. w Rumunii, gdzie prace nad uruchomieniem przedstawicielstwa już są na ukończeniu, oraz w Chinach - dodaje Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.


4trucks.pl / Exact Systems

Przeczytaj też:
Więcej zamówień i pracy w branży motoryzacyjnej w Polsce

Z trzeciej edycji „Badania opinii i nastrojów przedstawicieli Automotive” przeprowadzonego przez Exact Systems wynika, że przedstawiciele sektora motoryzacyjnego w Polsce są bardzo optymistyczni, jeśli chodzi o produkcję i zatrudnienie w branży. Branża motoryzacyjna w Polsce w 2014 roku

Nowa fabryka we Wrześni, możliwość odliczania pełnego VAT-u, przejęcie TRW Automotive, spadające ceny paliwa i zamknięcie fabryki Opla to wybrane wydarzenia, które zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, wpłynęły na obraz sektora motoryzacyjnego w minionym roku. Rynek części samochodowych rośnie w siłę

Branża motoryzacyjna wychodzi na prostą. W I kwartale 2014 r. wartość europejskich firm z tego sektora wzrosła o niecałe 8 proc. W najlepszej kondycji znajdują się przedsiębiorstwa produkujące części samochodowe. Teraz Polska… jakość

Exact Systems, firma kontrolująca części samochodowe, został laureatem XXIV edycji konkursu "Teraz Polska". Exact Systems Partnerem Generalnym AutoEvent 2014

W dniach 27-29 maja br. w Zawierciu odbędzie się jubileuszowa, X Konferencja Przemysłu Motoryzacyjnego AutoEvent 2014, największe i najbardziej merytoryczne spotkanie dla branży motoryzacyjnej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Nowa fabryka Volkswagena we Wrześni

Producent z Dolnej Saksonii wie, czego może spodziewać się w naszym kraju. A nowy zakład Volkswagena w Polsce potwierdza, że Polska nadal należy do czołówki państw o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej. Blaski i cienie polskiej motoryzacji

W ostatnich latach jesteśmy świadkami transformacji, która dokonuje się w polskiej motoryzacji. Rośnie liczba wadliwych części samochodowych w Polsce

W 2013 r. aż 13% części było wadliwych i nie nadawało się do montażu w samochodach. Nominacje w Exact Systems

Stanowisko członka zarządu Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, objął Jarosław Kochański, który będzie odpowiedzialny za rozwój siedmiu zagranicznych spółek.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL