Oświadczenie operatora poboru opłat na autostradzie A4

Oświadczenie operatora poboru opłat na autostradzie A4

2 czerwca w godzinach nocnych kierowca jednej z dwóch karetek, jadących do poszkodowanych w wypadku, wyłamali bramkę przy wjeździe na autostradę A4 na węźle Przylesie.

Incydent został zarejestrowany przez monitoring. Na postawie analizy zapisu z monitoringu można stwierdzić, że zachowanie obsługi karetki było całkowicie nieuzasadnione. Wjazd na trasę nie był w żaden sposób utrudniony, a żeby otworzyć szlaban, wystarczyło pobrać bilet, co zajmuje kilka sekund - a więc mniej, niż wyłamanie szlabanu.

W ramach wcześniejszych uzgodnień pomiędzy operatorem autostrady i służbami ratunkowymi ustalono, że w celu zminimalizowania czasu niezbędnego do wjechania na autostradę przez pojazdy uczestniczące w akcjach ratunkowych będą one otwierały szlabany na bramkach poprzez pobranie bezpłatnego biletu z automatu przy bramce (co trwa ok. 4-6 sekund). W przypadku natomiast większej liczby samochodów oczekujących na wjazd, będą one korzystały z pasa serwisowego (dla pojazdów ponadgabarytowych), gdzie szlaban będzie dla nich otwierany zdalnie przez operatora monitoringu.

Operator odpowiedzialny za system poboru opłat na autostradzie na spotkaniu z udziałem przedstawicieli służb ratowniczych i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szczegółowo wyjaśniał wszelkie kwestie związane z wjazdem samochodów tych służb na autostradę A4. Ustalono również, że operator poboru opłat wyposaży pojazdy służb ratowniczych w 500 bezpłatnych urządzeń pokładowych, które umożliwiają automatyczne otwieranie bramek autostradowych.

Kierownictwo Pogotowia Ratunkowego i innych służb uzyskali przed rozpoczęciem poboru opłat pełną informację na temat procedur przejazdu pojazdów uprzywilejowanych przez bramki. Należy podkreślić, że podobne procedury obowiązują na innych polskich autostradach (m.in. A2) oraz w wielu krajach europejskich i nie powodują żadnych problemów.

Operator systemu raz jeszcze zwróci się do przedstawicieli służb ratowniczych z informacją na temat obowiązujących procedur, co - mamy nadzieję - pozwoli uniknąć podobnych incydentów. Oczekujemy również współpracy ze strony służb ratunkowych w informowaniu operatora o prowadzonych akcjach, co pozwoli na wcześniejsze przygotowanie wjazdu i wyjazdu służb z płatnego odcinka autostrady.

 

4trucks.pl / viaTOLL

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL