
Dostawa Solarisów Tramino dla Poznania zakończona!
W dniu 23 listopada 2009 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, Sp. z o.o. podpisało z firmą Solaris Bus & Coach S.A. kontrakt na dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów Tramino.
Pierwsze działania mające na celu pozyskanie dotacji ze środków unijnych na zakup taboru tramwajowego podjęte zostały przez MPK Poznań już w roku 2007. Rozpoczynał się wówczas planowany na lata 2007-2013 kolejny okres programowania funduszy europejskich i pojawiły się pierwsze informacje dotyczące możliwości ubiegania się o wsparcie w ramach nowych programów operacyjnych. Dla MPK Poznań Sp. z o.o. najistotniejszy był fakt, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) przewidziano Działanie 7.3 "Transport miejski w obszarach metropolitalnych", w ramach którego umożliwiono ubieganie się o dotację na realizację projektów promujących przyjazny środowisku system transportu publicznego.
Na początku roku 2008 w odpowiedzi na zaproszenie Ministerstwa Infrastruktury do zgłaszania do Działania 7.3 POIŚ propozycji projektów o największym znaczeniu dla całego kraju poznański przewoźnik przedstawił kartę projektu "Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego". Projekt ten został pozytywnie oceniony i uzyskał promesę dofinansowania. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 7.3 POIS podpisana została pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a MPK Poznań Sp. z o.o. w dniu 4 lutego 2011 r. Na zakup nowoczesnych tramwajów przyznano dofinansowanie w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych projektu o łącznej wartości 156,78 mln zł. Pod koniec roku 2011 przyznana dotacja została zwiększona do 59% kosztów kwalifikowanych, tzn. do kwoty w wysokości 185,75 mln zł.
- MPK Poznań sprawnie i skutecznie pozyskuje środki unijne na realizację inwestycji przyczyniających się do poprawy jakości komunikacji publicznej. Dzięki pozyskanym dotacjom realizujemy zakupy nowych autobusów i tramwajów a także budujemy nową zajezdnię tramwajową - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu. - Niebagatelne znaczenie dla sprawnej realizacji projektu »Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego« miała możliwość rozliczania przyznanej dotacji w trybie zaliczkowym, a także udana współpraca z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Zakres projektu obejmował zakup 45 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych, a także specjalistycznego wyposażenie zajezdni wraz z oprzyrządowaniem i narzędziami, niezbędnymi dla prawidłowej eksploatacji zakupionych tramwajów oraz pakietu naprawczego, obejmującego części zamienne oraz materiały potrzebne do realizacji planowych przeglądów okresowych. Główny cel projektu określono jako zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego w jednej z głównych aglomeracji Polski, jaką jest aglomeracja poznańska.
Na początku 2009 roku do przetargu na zamówienie tramwajów dla poznańskiego MPK przystąpiło aż dziesięć firm, zarówno z Polski jak i zagranicy. Najlepszą ofertę złożyła firma Solaris. W lipcu 2011 roku rozpoczęły się dostawy tramwajów a dzisiaj oficjalnie zakończono realizację kontraktu. Czterdzieści pięć nowoczesnych, w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów, zwraca uwagę swoim nowoczesnym wyglądem i przestronnym wnętrzem. Tramwaje zostały bardzo dobrze przyjęte przez pasażerów komunikacji publicznej w Poznaniu, czego wyraz można znaleźć m.in. na portalach społecznościowych.
- Dokładnie 16 lat temu realizowaliśmy nasze pierwsze zamówienie na dostawę autobusów. Klientem także było MPK Poznań. Dzisiaj nasze autobusy i trolejbusy, których wyprodukowaliśmy już blisko 10 000 znane są w całej Europie i poza nią. Mam nadzieję, że to równie dobry znak, że pierwszym nabywcą naszych tramwajów także jest poznańskie MPK. Wielu potencjalnych nabywców, zarówno z Polski jak i Europy Zachodniej, przyjeżdża do Poznania i z zazdrością spogląda na najnowsze tramwaje, które jeżdżą w stolicy Wielkopolski. Jesteśmy z tego powodu niezwykle dumni, ale czujemy także dużą odpowiedzialność za produkt, który będzie eksploatowany w poznańskim MPK przez co najmniej 30 lat - powiedziała Solange Olszewska, prezes Zarządu firmy Solaris.
- Solarisy Tramino bardzo dobrze radzą sobie w ruchu komunikacyjnym. Nawet, jeśli pojawiają się drobne usterki to dzięki naszym przeszkolonym służbom technicznym oraz serwisowi dostępnemu przez 24 godziny na dobę reakcja w przypadku awarii jest praktycznie natychmiastowa. To bardzo ważny element umowy i już widzimy pozytywne efekty tego zapisu - mówi Jan Firlik dyrektor Przewozów Tramwajowych. - Co dla nas ważne zadowoleni są również pasażerowie. Dociera do nas wiele dobrych opinii na temat tych pojazdów właśnie od osób, które z nich korzystają na co dzień. Wierzymy, że tak zostanie i tramwaje przez kolejne lata będą działały tak samo sprawnie jak teraz.
Poznańskie Solarisy Tramino, o długości 32 metrów, są wyposażone w klimatyzację i mogą zabrać na pokład do 229 pasażerów. Pojazdy mają sześć wejść, z czego cztery podwójne o szerokości 1500 mm oraz dwoje drzwi pojedynczych o szerokości 750 mm każde. Wysokość podłogi tramwaju nad torowiskiem w obrębie drzwi to zaledwie 350 mm. Solarisy Tramino są napędzane czterema silnikami trakcyjnymi, każdy o niezależnym zasilaniu.
4trucks.pl / Solaris Bus & Coach S.A.