Wywrotka KH-KIPPER wyróżniona przez Targi Kielce.

Wywrotka KH-KIPPER wyróżniona przez Targi Kielce.

Podczas uroczystej gali, która odbyła się w dniu 10 maja 2012, jury Targów Autostrada-Polska wyróżniło firmę KH-KIPPER za wywrotkę trójstronną W3H z nową burtą hydrauliczną.

W nowym rozwiązaniu lewa burta otwiera się w dół o pełne 180⁰. Dzięki temu możliwe jest podjechanie wózkiem widłowym pod samą zabudowę i sprawny załadunek palet. Szerokość wewnętrzna skrzyni wynosi 2 410 mm, więc obok siebie mieszczą się dwie takie palety 1200 mm każda. 

 
Ze względu na swoją innowacyjność i inne zalety wywrotka z lewą burtą otwieraną hydraulicznie wypiera klasyczne wywrotki z burtami uchylnymi w górnej osi. Zabudowa najczęściej wykonywana jest w wersji dwustronnej W2H z wywrotem na lewo i do tyłu.  
 
Na rynku polskim i w Europie Zachodniej szczególnie popularne są zabudowy dwustronne W2H  z wywrotem do tyłu i na bok wyposażone w lewą burtą otwieraną hydraulicznie, a prawą stałą. Montowane są głównie na podwozia 6x4, 6x6 i 8x4 oraz czasami na 8x6, 8x8 i 4x2/4 o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton. Obecnie większość 2- i 3-stronnych wywrotek KH-KIPPER na 3- i 4-osiowych podwoziach stanowią wywrotki z lewą burtą hydrauliczną.
 
Wywrotka 3-stronna typ W3H z lewą burtą hydrauliczną to klasyczna prostokątna zabudowa samowyładowawcza z siłownikiem pod podłogą zamontowana na 4-osiowym podwoziu. 
 
Prawa burta z górnymi zawiasami otwiera się dzięki centralnemu zamkowi na burcie przedniej, a burta tylna z górnymi zawiasami otwierana jest automatycznie przy podniesieniu skrzyni.
 
Przy opuszczeniu burty o ok. 90° możliwy jest załadunek z rampy lub wysyp ładunku na bok w pewnej odległości od pojazdu. Jest to szczególnie pomocne przy sypaniu wałów bądź zasypywaniu wykopów wzdłuż drogi, gdyż materiał nie zanieczyszcza bocznych elementów podwozia.
 
Pojazd ma uniwersalne zastosowanie: służy do transportu materiałów sypkich (piasek, żwir), materiałów spaletyzowanych, małogabarytowych maszyn budowlanych (walce drogowe). Burta tylna w formie klapo-drzwi otwieranych na boki umożliwia transport długich elementów, np. rur kanalizacyjnych.
 
Sterowanie burtą hydrauliczną odbywa się za pomocą joysticka zamocowanego w kabinie przy siedzeniu kierowcy. Obsługa jest możliwa zarówno z ziemi jak i z siedzenia bez konieczności wysiadania z kabiny, co jest ważne przy pracy w ciężkich warunkach terenowych bądź przy złej pogodzie. 
 
Głównym wyzwaniem stojącym przed producentami zabudów jest zapewnienie dużej ładowności pojazdów i jednoczesne zachowanie wytrzymałości i trwałości montowanych na te podwozia zabudów. Ponieważ waga podwozia jest stała, to jedynym sposobem na zwiększenie ładowności jest zmniejszenie ciężaru zabudowy. Do produkcji skrzyni o objętości 15,2 m3 użyto stali trudnościeralnych: podłoga -  Raex/Hardox, burty - Optim/Domex. Prezentowana w Kielcach skrzynia typ W3H posiada burty gięte bez użebrowań wzmacniających, tzw. szpant. Gładkie ściany dodatkowo umożliwiają klientowi łatwe naklejenie reklamy. Zastosowane stale umożliwiają znaczne obniżenie masy zabudów i zwiększenie ładowności pojazdu przy zachowaniu wymaganej wytrzymałości. Materiały trudnościeralne, bardziej odporne na ścieranie i korozję w porównaniu ze zwykłą stalą, w znaczący sposób wydłużają czas bezawaryjnej pracy wywrotki. Również nowy mechanizm otwierania burty hydraulicznej wykonany jest z wysokogatunkowej stali. Mechanizm umożliwia otwarcie burty o pełny kąt 180⁰, przy czym gabaryt zabudowy nie przekracza dopuszczalnej szerokości 2 550 mm. Na prezentowane rozwiązanie został złożony wniosek patentowy.
 
Zastosowanie samochodowego żurawia hydraulicznego bądź dołączenie przyczepy wywrotki centralnoosiowej zwiększa funkcjonalność i uniwersalność wywrotki. Zabudowa może być również wyposażona w hydraulicznie otwierany dach aluminiowy.
 
KH-KIPPER posiada w swojej ofercie również wywrotki trójstronne bez burty hydraulicznej, ale nie są one popularne ze względu na mniejszą funkcjonalność spowodowaną wysypem ładunku pod koła pojazdu i na elementy podwozia, jak bariery boczne, pokrywa akumulatora, zbiornik paliwa, zbiorniki powietrza itp. Po wyładunku auto musi częściowo przejechać po wysypanym ładunku, a resztki ładunku pozostają na elementach podwozia. 
 
 
4trucks.pl / KH-KIPPER