
Cyfrowe wyświetlacze w ciężarówkach Scania
Kierowcy Scania zyskają większą kontrolę nad pojazdem i jego otoczeniem dzięki sygnałom wysyłanym przez czujniki za każdym razem, gdy zbliża się zagrożenie lub konieczność podjęcia działania.
Cyfrowy interfejs kierowcy tworzą dwa wyświetlacze: wyświetlacz kierowcy naprzeciw prowadzącego pojazd i centralny wyświetlacz informacyjny (ekran dotykowy dostępny w dwóch rozmiarach – 10,1 lub 12,9 cala). Kierowca może wprowadzać dane za pomocą ekranu dotykowego, naciskając przyciski lub poprzez komendy głosowe. Scania zdecydowała się na wygodne połączenie fizycznych i cyfrowych elementów sterujących, by uniknąć ukrywania istotnych funkcji o jeden lub dwa poziomy niżej w menu.
– Oprócz podglądu informacji dotyczących pojazdu i możliwości indywidualnego dostosowania stanowiska kierowcy, cyfrowy interfejs podnosi poziom komunikacji i digitalizacji w pojeździe oraz jego otoczeniu. Pojazdy Scania można obecnie zintegrować z innymi dostępnymi rozwiązaniami, zaczynając od systemu zarządzania flotą, po rzeczywiste otoczenie i szereg usług opartych na chmurze. Wszystko to służy poprawie bezpieczeństwa, dyspozycyjności i produktywności – podkreśla Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
– Najczęściej używane funkcje powinny być łatwo dostępne. Chodzi o zaoferowanie kierowcom jak najlepszego komfortu podczas prowadzenia pojazdu i upewnienie się, że nowa technologia zawsze ich wspiera, zamiast irytować – albo, co jeszcze gorsze, stwarzać sytuacje, w których kierowca przestaje skupiać się na drodze, bo musi się skoncentrować na zmianie temperatury we wnętrzu kabiny – komentuje Eduardo Landeo, kierownik produktu w Scania Trucks.
Wiele funkcji bezpieczeństwa jest oferowanych w najnowszej generacji samochodów ciężarowych Scania w standardzie na rynkach europejskich. Inne funkcje są opcjonalne i wykraczają poza minimalne standardy wyznaczone prawnie. Jednym z przykładów jest autonomiczny system awaryjnego hamowania (Advanced Emergency Braking for Vulnerable Road Users, AEB VRU); w razie potrzeby pojazd samodzielnie hamuje zamiast jedynie ostrzegać, że przed pojazdem znajduje się pieszy.
– Wprowadzając tę funkcję, otwieramy całe spektrum rozwiązań cyfrowych i komunikacyjnych, które przyniosą korzyści kierowcom, a także właścicielom i menedżerom flot. Inteligentne i bezpieczne pojazdy zapewnią większą produktywność, przyczynią się do ograniczenia liczby wypadków i będą bezpieczniejsze dla kierowców. Kierowca przekona się, że jego narzędzie pracy naprawdę go wspiera, dostarczając pełną gamę informacji: dane o pojeździe i potencjalnych zagrożeniach, jak również ogólne wskazówki i ulubioną muzykę z doskonałym nagłośnieniem – dodaje Eduardo Landeo.
Oczekiwania klientów dotyczące pojazdów połączonych w ramach sieci przesyłania informacji i aktywnych funkcji bezpieczeństwa stale rosną. Cyfrowy interfejs kierowcy Scania realizuje te trendy dzięki przyjaznemu w obsłudze modułowemu interfejsowi, który uwzględnia zarówno aktualizacje bezprzewodowe, jak i wykorzystanie potencjału 5G. Kompleksowe wsparcie oferowane przez systemy bezpieczeństwa Scania jest najlepszym narzędziem pozwalającym kierowcy uniknąć poważnych wypadków.
– Bez względu na doświadczenie czy ostrożność kierowcy, podczas tak długiego czasu spędzonego na drodze zawsze nadejdzie taki dzień, w którym skorzysta z ostrzeżenia przez jeden z systemów ostrzegawczych – podsumowuje Eduardo Landeo.
W Polsce cyfrowy interfejs kierowcy znajdzie się w wyposażeniu standardowym pojazdów Scania wyprodukowanych od maja 2024 roku.








