Samochody ciężarowe sie

Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych, dostawczych i autobusów pod koniec wakacji

W grupie samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC w sierpniu 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, zarejestrowano 4244 nowe pojazdy użytkowe. To jest znacznie więcej niż przed rokiem (+62 %) i więcej niż w lipcu br. (+37,3%).

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w tzw. Pakiecie Mobilności, od 21 sierpnia 2023 roku w nowych pojazdach wymagane są nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej. Zmiana ta spowodowała, przyspieszone rejestracje pojazdów przed tą datą co mocno zwiększyło rynek pojazdów użytkowych w porównaniu do sierpnia 2022. Wydania samochodów ciężarowych osiągnęły najwyższy miesięczny rezultat w historii – 4 tys. szt. Wszystkie grupy składowe odnotowały znaczne wzrosty rejestracji: ciągniki samochodowe – prawie 50% wzrost, podwozia samochodowe – ponad 80% wzrost. Rynek nowych autobusów podwoił rejestracje. Rynek nowych pojazdów użytkowych jest większy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (ponad 1/3)

Od początku 2023 roku przybyło 25 525 szt. wszystkich nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+18,9%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 24 450, czyli 18% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 43,3% do 1075 szt.

W grupie wszystkich rodzajów używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy w sierpniu 2023 r. zarejestrowano 2644 szt. po 12,3% wzroście.
W ostatnim miesiącu br. W całej grupie wyróżniliśmy 2136 szt. samochodów ciężarowych (+9,2% r/r; +5,9% m/m) i 508 autobusy (+27,3% r/r; +77,6% m/m).

Od początku 2023 r. sprowadzono 20 081 szt. używanych pojazdów użytkowych (+4,3%; +831 szt.), w tej liczbie znalazło się 17 446 samochodów ciężarowych ( +2%; +347 szt.) i 2 635 autobusów (+22,5%; +484 szt.).

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t DMC 

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w sierpniu 2023 r. zarejestrowano 4049 szt. To rezultat zdecydowanie większy niż przed rokiem (+59%; +1 502 szt.) i jednocześnie wyższy niż w lipcu br. O 31,2% (+962 szt.). Tak wysoki wynik jest spowodowany faktem konieczności zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br.
Na wynik grupy wpływ miał wzrost rejestracji ciągników samochodowych (+49,7%), które rosną trzeci miesiąc z rzędu (od maja br.) To solidny wynik – 2704 szt. Ustępuje tylko wynikom z października i listopada ub.r. kiedy zarejestrowano odpowiednio 2,9 i 3,0 tys. pojazdów. W ostatnim miesiącu zdecydowanie powiększyły się rejestracje podwozi (+81,5% r/r) osiągając 1 345 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (1 195 szt.; +88,8% r/r) i samochodów specjalnych (150 szt.; +38,9%).
W porównaniu z wynikami z lipca br. Rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 67,5% (+542 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 67% udz.) popyt zwiększył się o 18,4% m/m (+420 szt.).

Od początku 2023 r. zarejestrowano 24 450 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 18%. To najlepszy rezultat ośmiu miesięcy w historii, przewyższający dotąd rekordowy analogiczny okres w 2019 r o 3,9 tys. szt.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2023 r. najwięcej pojazdów wydał DAF (4467 szt.) pomimo 1% spadku. Drugie było VOLVO (4 415; +19%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (4400; +4%). SCANIA jest czwarta (3627 szt. +55%), a piąty MAN (+15%) po wydaniu 3153 szt. DAF w okresie styczeń-sierpień 2023 r. miał nieco ponad 18% udziału w rynku tracąc 3,6 pkt proc. z ubiegłego roku. VOLVO miało także 18%, zyskując 0,2 pkt. Proc. MERCEDES-BENZ z 18% udziałem stracił 2,5 pkt proc. SCANIA miała prawie 15% udział w rynku i zyskała 3,5 pkt. Proc. MAN stracił 0,4 pkt. Proc. (13% udz.) w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 85% rok temu.

W całej grupie znalazło się 17 833 ciągników. Ich liczebność zwiększyła się w porównaniu z poziomem w 2022 r. o 2427 szt. (+15,8%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3906 rejestracji (-3%). Zmniejszył udział w rynku (-4,1pkt. Proc.) do 22%. Za nim VOLVO (3 409 szt. +18%) zwiększyło udział o 0,4 pkt. Proc do 19% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ (3402 szt.; +2%; 19% udz.), który stracił 2,5 pkt. Proc. Na czwartym SCANIA z udziałem 17% (2996; +93%), zyskała +5,6 proc. rynku i następny MAN z 12% udziałem (2076; +11%). Tuż za nim Renault (5% udz.), Iveco (2% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 385 szt. a rok temu o tej porze 364 szt.
W tym samym czasie wydano 6617 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+24,7%; +1 309 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1461 szt. 22% udz.) a vice liderem MAN (1076 szt.; 16% udz.). Na trzeciej pozycji MERCEDES-BENZ (1006 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (631) i DAF (561).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych od początku 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest DAF (4376 szt.; 20% udz.) po spadku o 2%. Na drugim miejscu VOLVO (4373 szt.; 20% udz.), wzrost o 18% a trzeci MERCEDES-BENZ (4099 szt.; +2% i 19% udz.). Tuż za podium SCANIA (3627 szt.; +55%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (2876 szt.; +12% i 13% udz.). Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane RENAULT (1352), IVECO (914), a dalej FORD TRUCKS (391).

Samochody dostawcze

Od początku 2023 r. przybyło 41 846 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 2% (+840 szt.) r/r a jeszcze po pierwszym półroczu rynek delikatnie tracił (-0,1%). W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 8663 szt. (-5,4% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w ostatnim miesiącu 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 6357 szt. (+4,7% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 4 945 szt. (+26%), wyprzedził marki: Toyota (4 548 szt. +45,8%) oraz Mercedes-Benz (3 487 szt.; +2,2%).

W ogólnym rankingu modeli w 2023r. miejsce lidera przypadło Renault Master – 6 737 szt; drugi był IVECO Daily (3434 szt.); trzeci Fiat Ducato (3328 szt.); Ford Transit był czwarty (2934 szt.), a za nim Mercedes-Benz Sprinter (2756 szt.);

Autobusy

Od początku 2023 roku przybyło 1075 autobusów o dmc pow. 3,5 t, więcej o 43,3% niż w analogicznym czasie w 2022 r.
W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 457 autobusów (+86%). Druga jest marka SOLARIS (183 szt. -2%). Trzecie IVECO z rejestracją 110 szt. i wzrostem o 214% w skali roku. Dalej MAN 94 szt., a AUTOSAN po wydaniu 55 szt. zajmuje piątą pozycję.

W grupie pojazdów najcięższych od 16 t. w okresie styczeń-sierpień 2023 r. przybyło 630 autobusy, podczas gdy rok wcześniej było ich 421. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: SOLARIS (180 szt.), MERCEDES-BENZ (171 szt.) i MAN (64szt.).

Przeczytaj też:
Sposoby na obniżenie kosztów floty z telematyką Systemy telematyczne do zarządzania flotą są opracowywane z myślą o zapewnieniu pełniejszej kontroli nad wykorzystywaniem pojazdów, zwiększeniu wydajności i szeroko pojętej optymalizacji realizowanych zleceń. Dzięki zebranym danym można podejmować efektywniejsze i niezawodne decyzje w celu obniżenia całkowitego kosztu utrzymania floty.
Daimler Truck przeprowadza intensywne testy systemów wspomagających bezpieczeństwo W ramach przeprowadzonych ostatnio szeroko zakrojonych testów skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r.
110 lat marki Textar Za oficjalny początek marki Textar przyjmuje się datę 23 lipca 1913 roku.
Mobil Delvac: trzy nowe kategorie olejów silnikowych już dostępne w Polsce Ultra, Modern i Legend to trzy nowe kategorie olejów silnikowych Mobil Delvac dostępne w polskiej sieci sprzedaży.
Cyfrowe wyświetlacze w ciężarówkach Scania Kierowcy Scania zyskają większą kontrolę nad pojazdem i jego otoczeniem dzięki sygnałom wysyłanym przez czujniki za każdym razem, gdy zbliża się zagrożenie lub konieczność podjęcia działania.
Firma TIRMET z nowym serwisem IVECO Firma TIRMET uruchomiła w Gręzowie pod Siedlcami swój nowy oddział, w którym będzie prowadzona sprzedaż oraz kompleksowa obsługa serwisowa pojazdów marki IVECO.
Najchętniej kupowana ciężarówka Volvo ma już 30 lat Dziś mija 30 lat, odkąd Volvo Trucks wprowadziło na rynek model FH, najlepiej sprzedającą się ciężarówkę w historii firmy.
DAF XB - do dystrybucji miejskiej DAF wprowadza na rynek pełną gamę pojazdów dystrybucyjnych w klasach od 7,5 do 19 ton DMC. Model XB to również ciężarówki elektryczne z zasilaniem akumulatorowym.
Jubileuszowy, setny DAF dla firmy Cargo Expert Group DAF-y XF Euro 6 w biało-czerwonych barwach Cargo Expert Group to, oprócz MAN-ów, trzon floty firmy z Nowego Tomyśla.