
Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych, dostawczych i autobusów pod koniec wakacji
W grupie samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC w sierpniu 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, zarejestrowano 4244 nowe pojazdy użytkowe. To jest znacznie więcej niż przed rokiem (+62 %) i więcej niż w lipcu br. (+37,3%).
Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w tzw. Pakiecie Mobilności, od 21 sierpnia 2023 roku w nowych pojazdach wymagane są nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej. Zmiana ta spowodowała, przyspieszone rejestracje pojazdów przed tą datą co mocno zwiększyło rynek pojazdów użytkowych w porównaniu do sierpnia 2022. Wydania samochodów ciężarowych osiągnęły najwyższy miesięczny rezultat w historii – 4 tys. szt. Wszystkie grupy składowe odnotowały znaczne wzrosty rejestracji: ciągniki samochodowe – prawie 50% wzrost, podwozia samochodowe – ponad 80% wzrost. Rynek nowych autobusów podwoił rejestracje. Rynek nowych pojazdów użytkowych jest większy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (ponad 1/3)
Od początku 2023 roku przybyło 25 525 szt. wszystkich nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+18,9%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 24 450, czyli 18% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 43,3% do 1075 szt.
W grupie wszystkich rodzajów używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy w sierpniu 2023 r. zarejestrowano 2644 szt. po 12,3% wzroście.
W ostatnim miesiącu br. W całej grupie wyróżniliśmy 2136 szt. samochodów ciężarowych (+9,2% r/r; +5,9% m/m) i 508 autobusy (+27,3% r/r; +77,6% m/m).
Od początku 2023 r. sprowadzono 20 081 szt. używanych pojazdów użytkowych (+4,3%; +831 szt.), w tej liczbie znalazło się 17 446 samochodów ciężarowych ( +2%; +347 szt.) i 2 635 autobusów (+22,5%; +484 szt.).
Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t DMC
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w sierpniu 2023 r. zarejestrowano 4049 szt. To rezultat zdecydowanie większy niż przed rokiem (+59%; +1 502 szt.) i jednocześnie wyższy niż w lipcu br. O 31,2% (+962 szt.). Tak wysoki wynik jest spowodowany faktem konieczności zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br.
Na wynik grupy wpływ miał wzrost rejestracji ciągników samochodowych (+49,7%), które rosną trzeci miesiąc z rzędu (od maja br.) To solidny wynik – 2704 szt. Ustępuje tylko wynikom z października i listopada ub.r. kiedy zarejestrowano odpowiednio 2,9 i 3,0 tys. pojazdów. W ostatnim miesiącu zdecydowanie powiększyły się rejestracje podwozi (+81,5% r/r) osiągając 1 345 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (1 195 szt.; +88,8% r/r) i samochodów specjalnych (150 szt.; +38,9%).
W porównaniu z wynikami z lipca br. Rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 67,5% (+542 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 67% udz.) popyt zwiększył się o 18,4% m/m (+420 szt.).
Od początku 2023 r. zarejestrowano 24 450 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 18%. To najlepszy rezultat ośmiu miesięcy w historii, przewyższający dotąd rekordowy analogiczny okres w 2019 r o 3,9 tys. szt.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2023 r. najwięcej pojazdów wydał DAF (4467 szt.) pomimo 1% spadku. Drugie było VOLVO (4 415; +19%), które wyprzedza markę MERCEDES-BENZ (4400; +4%). SCANIA jest czwarta (3627 szt. +55%), a piąty MAN (+15%) po wydaniu 3153 szt. DAF w okresie styczeń-sierpień 2023 r. miał nieco ponad 18% udziału w rynku tracąc 3,6 pkt proc. z ubiegłego roku. VOLVO miało także 18%, zyskując 0,2 pkt. Proc. MERCEDES-BENZ z 18% udziałem stracił 2,5 pkt proc. SCANIA miała prawie 15% udział w rynku i zyskała 3,5 pkt. Proc. MAN stracił 0,4 pkt. Proc. (13% udz.) w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 85% rok temu.
W całej grupie znalazło się 17 833 ciągników. Ich liczebność zwiększyła się w porównaniu z poziomem w 2022 r. o 2427 szt. (+15,8%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3906 rejestracji (-3%). Zmniejszył udział w rynku (-4,1pkt. Proc.) do 22%. Za nim VOLVO (3 409 szt. +18%) zwiększyło udział o 0,4 pkt. Proc do 19% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ (3402 szt.; +2%; 19% udz.), który stracił 2,5 pkt. Proc. Na czwartym SCANIA z udziałem 17% (2996; +93%), zyskała +5,6 proc. rynku i następny MAN z 12% udziałem (2076; +11%). Tuż za nim Renault (5% udz.), Iveco (2% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 385 szt. a rok temu o tej porze 364 szt.
W tym samym czasie wydano 6617 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+24,7%; +1 309 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1461 szt. 22% udz.) a vice liderem MAN (1076 szt.; 16% udz.). Na trzeciej pozycji MERCEDES-BENZ (1006 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (631) i DAF (561).
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych od początku 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest DAF (4376 szt.; 20% udz.) po spadku o 2%. Na drugim miejscu VOLVO (4373 szt.; 20% udz.), wzrost o 18% a trzeci MERCEDES-BENZ (4099 szt.; +2% i 19% udz.). Tuż za podium SCANIA (3627 szt.; +55%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (2876 szt.; +12% i 13% udz.). Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane RENAULT (1352), IVECO (914), a dalej FORD TRUCKS (391).
Samochody dostawcze
Od początku 2023 r. przybyło 41 846 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 2% (+840 szt.) r/r a jeszcze po pierwszym półroczu rynek delikatnie tracił (-0,1%). W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 8663 szt. (-5,4% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w ostatnim miesiącu 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 6357 szt. (+4,7% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 4 945 szt. (+26%), wyprzedził marki: Toyota (4 548 szt. +45,8%) oraz Mercedes-Benz (3 487 szt.; +2,2%).
W ogólnym rankingu modeli w 2023r. miejsce lidera przypadło Renault Master – 6 737 szt; drugi był IVECO Daily (3434 szt.); trzeci Fiat Ducato (3328 szt.); Ford Transit był czwarty (2934 szt.), a za nim Mercedes-Benz Sprinter (2756 szt.);
Autobusy
Od początku 2023 roku przybyło 1075 autobusów o dmc pow. 3,5 t, więcej o 43,3% niż w analogicznym czasie w 2022 r.
W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 457 autobusów (+86%). Druga jest marka SOLARIS (183 szt. -2%). Trzecie IVECO z rejestracją 110 szt. i wzrostem o 214% w skali roku. Dalej MAN 94 szt., a AUTOSAN po wydaniu 55 szt. zajmuje piątą pozycję.
W grupie pojazdów najcięższych od 16 t. w okresie styczeń-sierpień 2023 r. przybyło 630 autobusy, podczas gdy rok wcześniej było ich 421. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: SOLARIS (180 szt.), MERCEDES-BENZ (171 szt.) i MAN (64szt.).








