
Naczepa Profi Liner firmy Krone ma już 25 lat!
Naczepa kurtynowa Profi Liner firmy Krone obchodzi w tym roku swoje 25 urodziny.
Naczepy z burtami były powszechne pod koniec lat 90.a naczepy Krone były wówczas uważane za jeden z wzorcowych pojazdów. Wiele firm transportowych zaczynało swoją działalność od tej właśnie marki naczep - używanych lub nowych.
Ale krajobraz transportowy zmienił się szybko: europejski rynek krajowy stawał się coraz większy, a logistyka ustawiona na paletach wymagała naczep z przesuwaną kurtyną. Załadunek odbywał się coraz częściej z boku zamiast z tyłu.
Początki nie były łatwe...
Szybko stał się popularny nowy typ pojazdu: firanka, nadwozie, którego boki składały się z indywidualnie obsługiwanych przesuwanych plandek bez burt. Firma Krone odpowiedziała na rosnące zapotrzebowanie własną naczepą kurtynową, ale projekt początkowo miał swoje wady. Uwe Sasse, dyrektor zarządzający ds. projektowania i rozwoju w firmie Krone (do 2022 r.), wspomina: - Naczepa Krone z przesuwaną kurtyną była zmodyfikowaną naczepą burtową, w której po prostu pominęliśmy burty. Na początku były duże problemy, ponieważ sztywność pojazdu, bez burt, znacznie osłabła.
Największy klient Krone w tamtym czasie ze Scandynawii Leif Toft, napisał trzystronicowy list do dr Bernarda Krone, prosząc o fundamentalne przeprojektowanie naczepy z przesuwaną kurtyną. Właściciel natychmiast zlecił zespołowi przeprojektowanie naczepy i po zaledwie sześciu miesiącach prototyp nowej naczepy firanki Krone był gotowy - pełen innowacyjnych pomysłów, z których część można znaleźć w Profi Liner do dziś: stalowa ściana czołowa, stalowe drzwi tylne z zawiasem jednoprzegubowym, unikalna konstrukcja podwozia i prowadzenie instalacji elektrycznej. Od samego początku produkcji projektanci zaplanowali budowę opartą na modułowej strukturze, aby wykorzystać ekonomię skali. Kolejną cechą jakościową, którą Krone jako pierwszy producent na świecie wprowadził w 1997 roku, był proces zabezpieczenia antykorozyjnego ramy metodą KTL.
Gdy poprawiony pojazd był już gotowy brakowało tylko chwytliwej nazwy, zrozumiałej we wszystkich krajach. Rainer Steuernagel, ówczesny szef sprzedaży i marketingu w Krone, wpadł na genialny pomysł: "Profi Liner". Chwytliwa nazwa szybko się przyjęła. Słowo "Liner" występowało również w innych rodzajach naczep: Coil, Mega, Paper, City, Box, Cool i Dry.
Krótka historia
Na targach pojazdów użytkowych IAA 1998 nowa rodzina Krone Liner miała swoją wielka premierę, mimo że nowe nazewnictwo częściowo obejmowało już znane produkty. Dziś, w swoje 25. urodziny, Profi Liner jest już piątą generacją naczepy. W 2003 roku wprowadzono Profi Liner 2. Oprócz wielu ulepszeń jakościowych, swoją światową premierę świętowała nowa rama Multi-Lock. Dzięki wyjątkowemu systemowi mocowania ładunku stworzono ponad 3000 możliwości mocowania ładunku. Trzecia generacja została wprowadzona na rynek w 2006 roku, tym razem koncentrując się na obniżeniu kosztów i wydłużeniu cyklu życia i obniżeniu masy własnej. W Profi Liner 4, wprowadzonej w 2009 roku, celem było uproszczenie procesów wewnętrznych i obniżenie kosztów produkcji, a także dalsza optymalizacja jakości. Wreszcie, obecny Profi Liner 5 ma obniżoną masę własną do 5950 kg w standardowym wyposażeniu, ze stalowymi drzwiami kontenerowymi wykonanymi przez robota i wieloma nowymi detalami w nadwoziu, a także zabarbieczeniem antykorozyjnym metodą fosforanowaniem cynkowym KTL i malowaniem proszkowym. Teraz również Profi Liner jest dostępny z licznymi funkcjami telematycznymi.
Dzięki wyrafinowanemu systemowi modułowemu Profi Liner można dostosować do wielu indywidualnych wymagań. Profi Liner jest również dobrze wyposażony, jeśli chodzi o przyszłe wymagania. W ramach "Mission Beyond Zero" zainicjowanej przez Krone 2022, nowy eTrailer Krone pomaga zmniejszyć ślad węglowy. Mimo że Profi Liner został wprowadzony po raz pierwszy w 1998 r. – 25 lat temu – naczepa firanka Krone pozostaje aktualna i oferuje jeszcze duży potencjał do przyszłych innowacji.








