Rynek naczep w dwóch pierwszych miesiącach 2023 roku
Od początku 2023r. grupa nowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t osiągnęła 4094 szt., co oznacza zmniejszenie popytu na te pojazdy o 7,6% w porównaniu z sytuacją w 2022 roku. Przyczep przybyło 409 szt. (-7,7%) a naczep 3685 (-7,6%).
W rankingu marek od początku 2023 r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu jest Schmitz Cargobull, który wydał 1049 szt., czyli 1% mniej pojazdów niż przed rokiem (-14 szt.). Druga jest spółka Krone z liczbą rejestracji 729 szt. i wzrostem o 38%. Te dwie marki mają odpowiednio 26% i 18% udziału w rynku. Obie zwiększyły swój udział sprzed roku; pierwsza o 1,6 pkt. proc., a druga o 5,9 punktu proc. Trzeci na liście Wileton, zarejestrował 525 szt. (-31%) i zdobył 13% udziału w rynku, co oznacza spadek o 4,2 pkt. proc. w stosunku do roku ubiegłego. Czwarty jest Koegel, który dostarczył klientom 213 pojazdów ze spadkiem o 53%. Jego udział (5%) jest niższy o 5 pkt. proc. w tym okresie. Na piątym miejscu Wecon wydał 152 szt. ze wzrostem rezultatów (+38%). Zyskał 1,2 pkt. proc. udziału do poziomu 4%.
Samych naczep w styczniu przybyło 2043 szt. tj. mniej o 7,5% r/r. a przyczep 186 szt. tj. mniej o 25,6% niż rok wcześniej. Ubiegły rok zamknął się 12% spadkiem po dwóch miesiącach wzrostu i dziesięciu miesiącach spadków, które są kontynuowane od początku tego roku. Popyt na te pojazdy rozwijał się w dużej części w wyniku wcześniejszych rejestracji ciągników samochodowych. Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, po dobrym 2022 r kiedy ich rejestracje wzrosły o 5,2% r/r, w lutym zwiększyły się o 24,6 % r/r do 2 122 szt. po spadkach w grudniu (-11,6%) i w styczniu (-4,6%).
W lutym br. (według GUS) ogólny klimat koniunktury w większości badanych obszarów gospodarki utrzymuje negatywny trend ale w porównaniu z odczytem ze stycznia nieznacznie się poprawiły dla interesującego nas sektora. Oceny w transporcie i gospodarce magazynowej ukształtowały się na poziomie -5,2 pkt wobec -6,5 w grudniu ub. r i -5,7 w lutym 2022r. przy średniej długookresowej -0,6.W tej grupie wzrosło znaczenie bariery wynikającej z niepewności ogólnej sytuacji gospodarczej. Funkcjonowanie w tej sekcji rzutuje w dłuższej perspektywie, na kształtowanie się popytu w szeroko pojętej grupie pojazdów wykorzystywanych do transportu - samochodów ciężarowych oraz przyczep i naczep.
W lutym 2023 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5 t na pierwszej pozycji znalazł się Schmitz Cargobull po wydaniu 670 pojazdów, ze wzrostem o 28%, drugi jest Krone z wynikiem 405 szt. (+10%). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Wielton, po wydaniu 262 pojazdów (-36%). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 120 pojazdy ze spadkiem 52%. Piąte miejsce zajął Wecon z liczbą 82 szt. (+46%).
Z rejestracją czasową w lutym br. pozostało w polskich rejestrach na koniec miesiąca 601 szt. przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t czyli więcej o 3 szt. Pojazdy te mogły być przeznaczone dla zagranicznych odbiorców lub zasilić jeszcze grupę stałych rejestracji. Wśród nich na czele był Wielton –328 szt., Bodex i Mega po 62 szt. każda z marek.
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju po lutym, największą grupę stanowiły niezmiennie platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe – zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 2138 szt.; mniej o 17% (-434 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział to 52% wobec 58% w 2022 r. Najwięcej rejestracji przypadło marce Krone (516 szt.), następnie Schmitz Cargobull (485 szt.) i Wielton(381 szt.) oraz Koegel (202 szt.). Lider Krone odnotował wzrost o 24% a reszta marek spadki; odpowiednio: Schmitz Cargobull (-12%) Wielton (-35%) i Koegel (-55%).
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 858 szt. (+8%). Zajmują 21% rynku wobec 18% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 406 chłodni (-24%), 281 izoterm (+129%) i 170 (+26%) furgonów uniwersalnych. Najwięcej chłodni w całym roku zarejestrowały marki: Schmitz Cargobull (308; -10%), Krone (52; -17%) i Lamberet (36; -25%). Wśród izoterm bez zmiany dominuje Krone(74; +164%) za nim Schmitz Cargobull (25; -46%)
Na trzecim miejscu wg podrodzaju były wywrotki, których przybyło 554 szt. (+28%). Zajmują 14% rynku, 3,8 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Pierwsze miejsce ma Mega 94 szt. (+164%), drugi Bodex 85 szt. ze wzrostem +29%., trzeci jest Wielton (80 szt.; +46%), następnie Kempf (68 szt. +8%), a za nim Feber (54 szt., +15%).
W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t poza innymi, zarejestrowano także po lutym 2023 roku 150 szt. cystern (+77%).
W grupie naczep o DMC pow. 3,5 t (3686 szt.; -7,6%; 90% udz. w rynku PiN pow. 3,5 t) zarejestrowano w od początku 2023: 1877 platform/zabudów skrzyniowych (-19%); 844 furgonów (+7%), na które złożyło się: 405 chłodni (-24%), 184 izoterm (+124%) i 163 furgonów uniwersalnych (+27%). Kolejne były wywrotki z liczbą 551 rejestracji (+29%).
W grupie przyczep (409 szt.; -8%) oprócz zabudów skrzyniowych (261 szt.; +6%), które miały tu 64% udział o 6,1 pkt. proc. wyższy niż rok wcześniej, popularne były też przyczepy kłonicowe 32 szt. (8% udz.) i furgony 14 szt. 3% udz.
W rankingu marek wśród naczep pow. 3,5 t w okresie styczeń-luty 2023 roku pierwsze miejsce zajmuje Schmitz Cargobull (1045 szt.), druga jest firma Krone (729 szt.), a trzeci Wielton (494 szt.).
Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu podobnie jak przed rokiem jest Wecon (152 szt.), drugi Redos (46 szt.). Trzecie miejsce Gniotpo (33 szt.).