Mercedes-Benz z największą sprzedażą w lutym

W lutym 2023r. zarejestrowano 2784 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+16,2%) i więcej o 9,2% niż w styczniu br.
Ostatni miesiąc kontynuował serię wzrostów samochodów ciężarowych trwającą nieprzerwanie od sierpnia 2022 r (z wyjątkiem spadku w grudniu). Wynik lutego był wyższy o 16,2% rok do roku wobec 8,2% wzrostu w styczniu br. Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 2697 szt. Był to drugi najwyższy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań po lutym 2021r kiedy wydano 2770 szt., Na wysoki wolumen sprzedaży całej grupy miały wpływ wysokie rejestracje ciągników samochodowych, które po styczniowym spadku, wzrosły prawie o ¼ . Pozostałe kategorie: podwozia samochodowe i samochody specjalne spadły rok do roku.
Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w lutym 2023 r. zarejestrowano 2697 szt. To rezultat o 384 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+16,6% r/r) i jednocześnie był to drugi najwyższy rezultat analogicznego miesiąca w historii notowań po lutym 2021r kiedy wydano 2770 szt.
Pozytywny wynik jest rezultatem stosunkowo dużego wzrostu rejestracji ciągników samochodowych (+24,2%), które odbiły się po spadkach w grudniu (-11,6%) i w styczniu (-4,6%). Osiągnięty wynik 2 122 szt. tylko nieznacznie (-71 szt.) ustąpił najlepszemu wynikowi z lutego 2021r kiedy zarejestrowano 2 193 szt. W ostatnim miesiącu obniżyły się rejestracje podwozi (-5% r/r) osiągając 575 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (516 szt.; -3,9% r/r) i samochodów specjalnych (59 szt.; -13,2%). Pomimo spadku to trzeci najwyższy rezultat lutego w historii w tej grupie po lutym 2022 i 2021 kiedy wydano odpowiednio 605 szt. i 577 szt.
W porównaniu z wynikami ze stycznia br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 25,6% (-198 szt.) niższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 79% udz.) popyt zwiększył się o 23,9% m/m (+409 szt.). W związku z tym ogólnie w zagregowanej grupie rynek był wyższy niż w styczniu o 8,5% (+211 szt.).
W ogólnym rankingu marek w lutym 2023 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu Mercedes-Benz - wydał 625 szt. i uzyskał 23% udz. w rynku, ze wzrostem +43% r/r. Uzyskał 4,3 pkt. proc. więcej udziału w rynku niż w lutym 2022r. Za nim DAF Trucks 561 szt. (+33%). Jego udział (21%) był wyższy niż w ub.r. o 2,6 pkt. proc. Za nim Volvo Trucks zarejestrowało 490 szt. (+24%) i uzyskało 18% udział w rynku, co oznacza, że zyskało 1,1 pkt. proc. Czwarta była Scania 388 szt. (+29%), która zajęła 14% rynku. Piątkę zamknął MAN Truck & Bus po rejestracji 209 szt. (-56%) wobec 471 szt. rok wcześniej.
Wśród ciągników samochodowych w lutym 2023 r. najwięcej zarejestrowało Mercedes-Benz (538 szt.; +66% r/r: +45% m/m), potem DAF Trucks 497 szt. (+43% r/r;+34% m/m) i Volvo Trucks 402 szt. (+20% r/r i +2% m/m). Następna była Scania 329 szt. (+40% r/r i +69% m/m). MAN Truck & Bus po wydaniu 136 szt. (-58% r/r; +6% m/m) zamyka pierwszą piątkę.
W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w lutym pierwsze miejsce zajęło IVECO (126 szt.) z 22% wzrostem r/r. Drugie było Volvo Trucks (88 szt.) i trzeci Mercedes-Benz (87 szt.). Czwarte miejsce w tej grupie zajął MAN Truck & Bus po wydaniu 73 szt. a piąte należało do marki DAF Trucks – 64 szt. Szósta pozycja przypadła marce Scania 63 szt. a kolejną marką było Mitsubishi Fuso - 28 szt. W grupie 7 marek, trzy marki zanotowały wzrost: Mitsubishi Fuso +133%, Volvo +51%, oraz IVECO +22%, natomiast reszta marek spadki: MAN -50% Mercedes-Benz -23%, DAF Trucks -15% . Scania -10%.
Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w lutym 2023 r. 2481 szt. Było to więcej o 354 szt. niż rok wcześniej (+16,6%) i mniej (+11,6%.) niż w styczniu. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: Mercedes-Benz (604 szt.; +49% r/r), DAF Trucks (544 szt.; +31% r/r) i Volvo Trucks (487 szt.; +25%). Czwarta była Scania (388 szt.; +29%) a za nią MAN Truck & Bus (184 szt.; -59%) i Renault Trucks (152 szt.; +85%).
Nowe autobusy od początku roku
Od początku 2023 roku przybyło 150 autobusów o dmc pow. 3,5 t, mniej o 19,4% niż w analogicznym czasie w 2022 r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz, który wydał 50 autobusów (-2%). Druga jest marka Solaris (39 szt. -46%). Trzecie IVECO z rejestracją 19 szt. i wzrostem o 365% w skali roku. Dalej MAN 14 szt., a Autosan po wydaniu 10 szt. zajmuje piątą pozycję.
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w okresie styczeń-luty 2023r. przybyło 81 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 119. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (39 szt.), Autosan (10 szt.) i MAN (8 szt.).
Nowe samochody dostawcze od początku roku
Od początku 2023 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 2266 szt. (-8,7% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w ostatnim miesiącu 22,8% rynku i obniżyła go o 2,8 pkt. proc. Drugi był Fiat z wynikiem 1512 szt. (+137,4% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Ford zarejestrował 1265 szt. (+14,1%), wyprzedził marki Mercedes-Benz (895 szt. +10,6%) oraz IVECO (885 szt.; -1,3%).
W ogólnym rankingu modeli, w 2023 r. miejsce lidera przypadło Renault Master – 1764 szt; drugie było IVECO Daily (885 szt.); trzeci Fiat Ducato (841 szt.); Mercedes-Benz Sprinter był czwarty (693 szt.), a za nim Fiat Doblo (526 szt.).

W dzisiejszych czasach możliwość uzyskania i redukcji kosztów prowadzenia działalności transportowej może być czynnikiem decydującym nie tylko o uzyskaniu przewagi nad konkurencją, ale także o rentowności całego przedsięwzięcia.

Północny region Polski zyskał nową, dedykowaną pojazdom ciężarowym Mercedes-Benz placówkę Grupy Wróbel.

Rok 2022 dla MAN Truck & Bus był rokiem pełnym wyzwań. W wyniku działań wojennych i po agresji Rosji w Ukrainie koncern stracił dwie z trzech fabryk produkujących komponenty do samochodów ciężarowych.

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.

W pierwszych dniach stycznia br. firma LOG Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy odebrała 20 ciągników siodłowych IVECO S-WAY, pierwszą partię z zamówionych 100 sztuk.

Z okazji 31. finału WOŚP Grupa Wielton przygotowała aukcję, której zwycięzca będzie mógł zwiedzić infrastrukturę Działu Badawczo-Rozwojowego w Wieluniu, od kuchni zobaczyć jak wygląda proces całopojazdowego badania prototypów.

Mimo nowych wyzwań w postaci rosnących kosztów czy problemów z dostępnością towarów, firma TMD Friction zrealizowała swoje założenia na ten okres. Ma również ambitne plany na najbliższą i dalszą przyszłość.

Analizując dynamiczny wzrost zamówień kierowanych zwłaszcza w ostatnim czasie do spółki, należy wskazać, że tylko od września minionego roku JELCZ zawarł kilka znaczących kontraktów: dwie duże umowy na dostawę pojazdów w układzie 4x4 i 6x6 na kwotę blisko 880 mln złotych.

Tylko w pierwszych dwóch tygodniach tego roku funkcjonariusze z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej pełniący służbę w drogowych przejściach granicznych, odzyskali poszukiwane pojazdy o wartości ponad 700 tys. zł.